MF Dnes: Z T-Mobilu unikla osobní data 1,5 mil. zákazníků. Prodával je zaměstnanec (oživeno)

13. 6. 2016

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: loriklaszlo – Depositphotos
Ilustrační obrázek

Jeden ze zaměstnanců T-Mobilu ukradl a dál prodával osobní údaje 1,5 milionu zákazníků operátora. Na případ upozornila pondělní list MF Dnes, kterému následně únik potvrdila mluvčí T-Mobilu Martina Kemrová. Podle deníku případ vyšetřuje ÚOOZ.

Počet zasažených zákazníků ale nespecifikovala. „Je to předmětem šetření policie, údaj nemůžeme potvrdit,“ dodala Kemrová. Stejně tak nesdělila, ke kterým údajům se zaměstnanec dostal. T-Mobile u paušálních zákazníků eviduje kromě telefonních čísel i jména, fyzické a e-mailové adresy plus čísla účtů.

Mluvčí dále ujišťuje, že „data jsou zpět v majetku naší společnosti“. To nejspíš opravdu nejsou. Digitální data lze zkopírovat, zálohovat a hlavně, pokud už jednou byla prodána, budou internetem kolovat napořád.

Aktualizováno (12:45): T-Mobile nám zaslal oficiální prohlášení, zde jej uvádíme bez redakčních úprav.

Bohužel musíme potvrdit, že jeden z našich zaměstnanců se pokusil zcizit a následně prodat zákaznická data. Šlo o člena malého týmu, který se zákaznickými daty běžně pracoval. Ihned se zjištěním podezření na trestnou činnost jsme podnikli všechny nutné kroky a součinnost Policií České republiky. Zaměstnanci byl bez prodlení zrušen pracovní poměr a bylo zahájeno vyšetřování orgánů činných v trestním řízení. Právě v souvislosti s ním bohužel nejsme oprávněni poskytovat žádné konkrétní informace.

Jde tedy o případ selhání jednotlivce, nikoli o systémovou, či procesní chybu. Díky důkladným bezpečnostním mechanismům jsme byli schopni okamžitě zareagovat a databázi zajistit. Charakter odcizené databáze byl čistě marketingový, nešlo o data lokalizační či provozní, ani o citlivé údaje typu hesel. Jediné nebezpečí, které by hypoteticky mohlo našim zákazníkům hrozit, je případně oslovení nevyžádanými marketingovými nabídkami.

Také bychom rádi vyvrátili spekulace o tom, že únik dat byl spojen s výpadkem signálu 19. 4. Tyto dva incidenty spolu nikterak nesouvisí, z technologického pohledu je taková spojitost naprosto vyloučena. 

„Chci zákazníky ujistit, že reálně k úniku dat nedošlo a že data našich zákazníků jsou v bezpečí,“ říká Milan Vašina, generální ředitel T-Mobile a dodává: „Důvěra zákazníků a jejich bezpečnost jsou pro nás naprostou prioritou. Přestože jsme při důkladné kontrole celého systém neshledali systémové pochybení, znovu systém přezkoumáme a zvážíme případné zavedení dalších preventivních opatření.“

Zdroj: iDnes

Kvíz týdne

Tyto konektory zná každý. Ale víte, co jejich zkratky doopravdy znamenají?
1/9 otázek