Hlavní navigace

O kolik je Turing lepší než Pascal? Nvidia vydala první benchmarky GeForce RTX 2080

23. 8. 2018

Sdílet

GeForce RTX
Zdroj: Nvidia

I další hardwarová zpráva bude o grafických kartách GeForce RTX, které Nvidia vydala – respektive teprve odhalila, protože reálné vydání bude až 20. září – v pondělí na Gamescomu. Onen měsíc do začátku prodeje byl bohužel spojen i s tím, že firma neposkytla v podstatě žádnou informaci o výkonu karet, ačkoliv spustila předobjednávky. Vzniklo tedy značné neznámo, které teď ale naštěstí bude částečně zredukováno. Nvidia totiž poskytla první konvenční srovnání výkonu pro Turing, byť ne moc podrobné: několik benchmarků GeForce RTX 2080.

Nvidia publikovala slajd, který ukazuje srovnání výkonu GeForce RTX 2080 s modelem GeForce GTX 1080, coby modelovým předchůdcem. I když je třeba připomenout, že ceny se změnily a RTX 2080 jde na trh s cenou 699 $ odpovídající GTX 1080 Ti při jejím vydání. Jako obvykle je potřeba mít na paměti, že čísla jsou filtrována marketingovým oddělením a mohou být vybírána tak, aby vzbudila co nejlepší dojem. Obecně platí, že podobná srovnání nejsou nikdy náhradou za nezávislé testy. Bohužel máme jen grafy a ne přesná čísla, zdá se ale, že by GeForce RTX 2080 mohla proti GTX 1080 přinášet v některých případech až 50 % výkonu navíc, v jiných o něco méně.

132–157 % výkonu GTX 1080 ve vysokých rozlišeních

Pokud neklame měření pixelů, pak by RTX 2080 mohla být o 54 % rychlejší v demu Epic Infiltrator (což není tak docela hra) a o 57 % v Wolfensteinu II a Middle-Earth: Shadow of War (při zapnutém HDR). Další výsledky už jsou pod 50% hranicí. V Mass Effect Andromeda HDR slibuje Nvidia o 46 % lepší výkon, ve Final Fantasy XV o 45 % lepší, v ARK: Survival Evolved o 44 % lepší a v PUBG o 43 % lepší. Hitman 2 HDR má zdá se náskok okolo 41 %.

Rozptyl výsledků uzavírají hry JX3 (JX Online 3?), kde prý má GeForce RTX 2080 dávat zhruba o 36 % lepší výkon, a Shadow of the Tomb Raider. V tom je údajně o 32 % rychlejší než GeForce GTX 1080. Čísla jsou odvozená z grafu, takže počítejte s ním, že by v nich mohla být třeba 1–2% chyba.

Podle Nvidie je GeForce RTX 2080 v rozlišení 4K až 2× výkonnější než GeForce RTX 1080. To ovšem jen s filtrem DLSS, kdy jde vlastně o upscaling z nižšího rozlišení Podle Nvidie je GeForce RTX 2080 v rozlišení 4K až 2× výkonnější než GeForce GTX 1080. To ovšem jen s filtrem DLSS, kdy jde vlastně o upscaling z nižšího rozlišení

Ve všech těchto hrách by snad mělo jít o srovnání „jablek a jablek“, tedy ne případ, kdy jedna karta by měla výhodu RT cores v ray tracingu, mělo by asi jít o standardní grafiku. A tedy i o nástřel toho, jak se karta bude chovat v nynějších běžných hrách. Ještě je ovšem třeba upozornit, že jde o test v rozlišení 4K, kde může být relativní odstup obou karet o něco odlišný proti 1440p a 1080p. GeForce RTX 2080 má totiž proti modelu GTX 1080 o 40 % vyšší paměťovou propustnost, což by se právě v 4K mělo nejvíc projevovat.

Hrubý výpočetní výkon shaderů vychází podle odhadů ale jen o zhruba 13,5 % vyšší – GPU TU104 má o 15 % více výpočetních jednotek, ale o 1,5 % nižší oficiální takt boostu. Toto asi ukazuje na určitou šanci, že v nižších rozlišeních by rozdíl výkonu mezi oběma kartami mohl být menší než ve 4K. Uvidíme ale až v recenzích.

Až dvojnásobný výkon s DLSS

Jak si můžete všimnout, v grafu jsou dva druhy výsledků. Výše jsme mluvili o těch tmavě zelených, které představují výkon GeForce RTX 2080 Ti při hraní v nativním rozlišení 4K. Světle zelené sloupečky, které ukazují podstatně vyšší výkon, jsou pro hraní s filtrem DLSS. To by ale podle toho, co o něm zatím je známo, mělo znamenat, že se reálně vykresluje na nižším rozlišení a zbytek je jen upscaling v rámci postprocessingu.

MMF24

Výkon s DLSS je tedy logicky mnohem vyšší a někde dosahuje až víc jak dvojnásobku FPS s kartou GTX 1080. Ale protože jde o reálně nižší rozlišení a horší kvalitu obrazu, nejsou tyto údaje s výkonem GTX 1080 v nativním 4K srovnatelné. DLSS vám však samozřejmě může pomoci, pokud máte 4K displej a potřebujete dohnat snímkovou frekvenci pro plynulý obraz – k tomu by tato funkce samozřejmě měla být užitečná. Nemluvě už třeba o 5K nebo 8K monitorech. Pokud máme správné informace, bylo v tomto režimu, tedy v rozlišení 4K, ale s použitím DLSS a nikoliv v nativní kvalitě, spuštěno také demo Epic Infiltrator, které Nvidia předváděla v pondělí při odhalení Turingů. Ani tam dosažené FPS proto nelze srovnávat s výkonem GPU Pascal v nativním rozlišení 4K.

Nvidia láká na schopnost běžet v rozlišení 4K s více jak 60 snímky za vteřinu. mělo by to asi být právě pomocí DLSS, tedy s nižším reálným rozlišením a upscalingem, trošku jako na konzolích Nvidia láká na schopnost běžet v rozlišení 4K s více jak 60 snímky za vteřinu. mělo by to asi být právě pomocí DLSS, tedy s nižším reálným rozlišením a upscalingem, trošku jako na konzolích

Tímto bychom tedy měli první jakž tak potvrzený záchytný bod pro zatím dost nepodložené spekulace o tom, jak se zvýšil grafický výkon GPU Turing ve srovnání s Pascalem. Bohužel podobné výsledky zatím Nvidia neposkytla ani pro GeForce RTX 2080 Ti, ani pro nejdostupnější Turing, GeForce RTX 2070. Něco by se asi dalo vycucat z toho, jakou mají tyto karty propustnost a teoretický výpočetní výkon v TFLOPS ve srovnání s modelem 2080. Bohužel je tu ale stále nejistý faktor výkonu nižších versus vyšších rozlišeních, takže stále jsme trochu v mlze.

Byl pro vás článek přínosný?