Hlavní navigace

Philips 221S3UCB: monitor, který běží přímo z portu USB

11. 5. 2012

Sdílet

Zdroj: Redakce

K připojení monitoru k počítači tradičně slouží speciální rozhraní, dnes například HDMI nebo DVI. Je to zapříčiněno tím, že při obvyklé obnovovací frekvenci 60 snímků za vteřinu je třeba přenést značný datový tok. V některých situacích však může být připojení panelu přes port USB atraktivní možností, například pokud by jinak bylo nutné instalovat další grafickou kartu. V poslední době tak výrobci začali monitory pro USB rozhraní nabízet. Příkladem je například monitor Philips 221S3UCB.

Jde o vcelku běžné LCD o úhlopříčce 21,5" a rozlišení
1920 × 1080 bodů, stavějící na technologii TN. V souladu s tím
neohromí pozorovacími úhly (160º/150º) a zřejmě ani barevným podáním.
Specifikace udává typickou odezvu 5 ms a jas 150 cd/m², což může v některých situacích být dost málo (například máte-li stůl u okna). Protože monitor používá
USB 2.0 nejen k přenosu signálu, ale také k napájení, musí být
podsvícení poměrně úsporné. Nepřekvapí proto použití bílých LED. Celý
monitor se při chodu vejde do 9 W. Co se týče konstrukce monitoru, potěší možnost
měnit vedle náklonu a natočení i výšku.

Philips 221S3UCB

Monitor v tomto provedení se skutečně hodí spíše pro
specifické využití, případně jako sekundární zařízení. Připojení přes jediný kabel nelze upřít eleganci, řešení má ovšem i své mouchy. V prvé
řadě musí váš systém mít softwarovou podporu pro technologii DisplayLink,
kterou panel využívá. Ovladač v systému vytvoří virtuální grafickou kartu,
která se pak stará o komunikaci s elektronikou panelu. Philips udává, že
v současnosti je podporován pouze systém Windows, do budoucna je zde však
určitá naděje pro milovníky nakousnutého jablka, neboť společnost DisplayLink
ve svých ovladačích na Mac OS X pamatuje.

MMF24

V softwarové simulaci grafické karty spočívá i trik, kterým
se DisplayLink vyrovnává s nutností přenést po USB datové toky, na které
tato sběrnice sotva stačí (při daném rozlišení a snímkové frekvenci jde o téměř
400 Mb/s). Ovladač přirozeně používá kompresi, přičemž také sleduje, které
oblasti pracovní plochy byly změněny a které naopak zůstaly identické. Díky tomu může přenosy dat podstatně omezit.
To zajisté funguje při běžné práci v operačním systému. Například
při běhu hry nebo přehrávání videa však tento postup asi nebude účinný, takže
se ovladač nejspíše musí uchylovat ke ztrátové kompresi. Pokud tedy máte
zvláštní nároky na kvalitu obrazu, je možné, že by vás USB monitory mohly
zklamat. Lze také čekat, že si softwarová grafika a komprese řeknou o jistý díl
výkonu procesoru. Při běžné práci v operačním systému by se tak mohla
poněkud zvednout spotřeba sestavy.

Zdroje: Philips,
techPowerUp

Byl pro vás článek přínosný?