GeForce Now limituje v placené verzi některé hry na méně než 60 FPS, byť stream je 1080p60

4
geforce now 1600
GeForce Now

Streamování her GeForce Now slibuje v tzv. prioritním předplatném hraní až na rozlišení 1080p s 60 FPS, ale ukázalo se, že v některých náročnějších hrách Nvidia snímkové frekvence omezuje na nižší úroveň.

Streamované hraní je dnes asi atraktivnější nabídka než dříve, protože vlastnictví fyzického GPU je dnes aspoň 2× dražší výdaj proti tomu, jaké by ceny teoreticky měly být. Nicméně ani streamované hraní není bez negativ. Vedle známého problému s latencí a degradace obrazu kvůli kompresi se mohou objevit i další omezení.

Tento týden se objevila zpráva, že ve službě GeForce Now od Nvidie jsou u některých her zastropované snímkové frekvence. Týká se to základního placeného tarifu, jenž se dříve označoval jako „Founders“, nyní má označení „Priority“ a stojí 50 eur/1349 Kč na šest měsíců. Dříve šlo o jediný stupeň předplatného, teď k němu ovšem přibylo předplatné GeForce Now RTX 3080 s dvojnásobnou cenou (2690 kč/100 €).

Tip: Řešení kryptoprůšvihu? Nvidia nabízí virtuální GeForce Now RTX 3080 streamované z cloudu

Podle vlastností inzerovaných na webu Nvidia ono prioritní/Founders členství má poskytovat rozlišení až 1080p při 60 snímcích za sekundu. Ono „až“, u kterého by vás to v češtině asi svádělo vztahovat ho hlavně k rozlišení, se zdá se týká i frekvence. Ta je totiž v nastaveních některých her omezená na určité nižší hodnoty, přes které se nedostanete.

Druhy předplatného GeForce Now
Druhy předplatného GeForce Now (Zdroj: Nvidia)

Bylo na to upozorněno, když jeden předplatitel zjistil, že má v menu hry (Guardians of the Galaxy) nastavené omezení na 50 FPS a nelze tento limit změnit nebo vypnout. Nvidia pak potvrdila, že jde o záměrné opatření, které se týká několika her.

Komunikace s podporou GeForce Now potvrzující omezené FPS
Komunikace s podporou GeForce Now, potvrzující omezené FPS (Zdroj: Reddit)

Důvodem má být to, že u některých titulů není možné dosáhnout s GPU, které má Nvidia v serverech, na nichž hra pro tyto předplatitele běží, dost vysoké snímkové frekvence. U takových her je proto asi nastavený nižší limit než 60 FPS a nelze ho změnit. Toto opatření je součást tzv. „Optimal Playable Settings“, které jsou u GeForce Now ve hrách zvolené. A u těchto her s omezenou FPS je nelze změnit.

Nvidia uvádí, že video samotné je údajně pořád streamované s (konstantní?) frekvencí 60 snímků za sekudnu, ačkoliv je vykreslování pomalejší. Toto není asi zrovna optimální pro plynulost, hráči zvyklí na G-Sync/FreeSync patrně zaregistrují cukání, protože některé snímky se budou opakovat. Infrastruktura mezi aplikací/webovým prohlížečem a servery ale asi buď není přichystaná na VFR (variabilní/adaptivní frekvenci videa), které by zde bylo lepším řešením, nebo možná Nvidia nechce moc upozorňovat na to, že hra běží na nižší frekvenci. Moc výhod ve streamování s nesouhlasnou konstantní frekvencí nevidíme – snad jen, že se mezi opakujícími se snímky asi může pohnout kurzor myši, nicméně to asi nevyvažuje vzniklý jitter a latenci navíc.

Nvidia zveřejnila seznam her, kterých se toto omezení týká, můžete ho vidět zde. Není na něm zas tak moc titulů, momentálně jen 12.

Hry s omezenými FPS v Priority předplatném GeForce Now
Hry s omezenými FPS v Priority předplatném GeForce Now (zdroj: Nvidia)

Nejčastější limit je na 50 FPS, ale pár her je zastropovaných na 55 FPS. Nejpomalejšími hrami, respektive hrami, které si vynutily největší omezení snímkové frekvence, je Cyberpunk 2077, který s tímto předplatným GeForce Now jede na maximálně 45 FPS, a Assassin’s Creed Odyssey, kde je také omezení na 45 FPS.

Zdroje: Nvidia, VideoCardz

GeForce Now limituje v placené verzi některé hry na méně než 60 FPS, byť stream je 1080p60
Ohodnoťte tento článek!
4 (80%) 4 hlasů

4 KOMENTÁŘE

  1. Čekal jsem, že přijde zdražení, pár dolarů/Eur navíc, ale toto je docela podpásovka, protože když chceš hrát 60FPS a víc, tak si zaplať 2x tolik 🙁
    Aneb nalákat na nízkou cenu, a pak doufat, že skalní zůstanou a budou platit

  2. 55 fps? To je těch 5 fps tak zabije? Tohle ať si strčí Nvidia do zádele, MS nedávno upgradoval svůj cloud na Series X mašiny, kde většina her dává 60 fps, některé i 120 fps, a navíc se jedná o „bonus“ v rámci Game Pass Ultimate předplatného, které samo o sobě toho obsahuje hodně. Lepší varianta, IMO.

    • Pro klienta je to 5FPS, ale pro ně je to 8% úspora instalovaného GPU výkonu. Při nákladech v desítkách-stovkách milionů US$ za cloudová centra to jsou roční úspory v milionech-desítkách milionu US$ a za to už je pěkný člun na moře.