
Jak si Microsoft představuje budoucnost Windows ve světě Maců s Apple Silicony?
Od chvíle, kdy Apple začal stavět počítače Mac (MacBook) na procesorech ARM z vlastního chovu, se hodně zkomplikovala situace těm, kdo na nich provozovali systém Windows a aplikace pro něj. Oficiálně Apple na počítacích s procesory řad M1/M2 Windows nepodporuje a nesnažil se o to ani Microsoft. Po více než dvou letech se teď objevila první podoba nějaké oficiální podpory hardwaru od Apple – ale má daleko do předchozího stavu.
Bohužel aspoň zatím (a je otázka, zda to někdy bude jiné) pořád není v nabídce nativní podpora nebo instalátory Windows ve verzi pro Mac. Co teď Microsoft vydal, jsou oficiální doporučení či pokyny pro to, jak ekosystém softwaru pro Windows na Macích a MacBoocích používat skrze více nebo méně náhradní řešení.
Parallels desktop je oficiálně posvěcená cesta k Windows na ARMu
Microsoft teď v dokumentu „Možnosti používání Windows 11 s počítači Mac založenými na čipech Apple M1 a M2“, který je na jeho webu, nabízí dvě možnosti. Tou bližší k regulérní podpoře je virtualizace, kterou je podle Microsoftu třeba používat pomocí softwaru Parallels Desktop (verze 18). Microsoft tímto dokumentem v podstatě oficiálně posvětil, že toto řešení oficiálně podporuje. Podle webu firmy jde o „autorizované řešení“ pro procesory M1 a M2 (a zřejmě i budoucí, až vyjdou další generace).
To, že je Parallels Desktop virtualizační nástroj, má ale dost nevýhod proti nativnímu běhu operačního systému. Je třeba paměť navíc pro hostitelský systém, který dál běží jako hypervizor pod spuštěnými Windows, a výkon je o něco snížený. Nelze pak také používat virtualizaci už v rámci Windows (Nested Virtualization není podporována) ani technologie založené na ní, což jsou i bezpečnostní prvky jako izolace jádra (alias Virtualization-based Security) a Windows Sandbox.
Špatná zpráva je, že kvůli těmto omezením není podporována funkce Windows Subsystem for Linux, užitečná mimo jiné pro vývojáře softwaru. Nejde ani příbuzný Windows Subsystem for Android (který slouží ke spouštění programů pro tuto mobilní platformu), ze stejných důvodů.
Kromě toho nebudou fungovat ani nativní ARM aplikace pro Windows, které běží v 32bitovém režimu, ale jen ty 64bitové – procesory od Apple poskytují jen 64bitový režim.
Dost vážným omezením pak je, že v této formě Windows 11 na Macu není přístup k technologii DirectX, což spolu s neexistencí ovladačů GPU znamená, že nepůjdou hrát hry. Parallels Desktop tedy z Macu/MacBooku herní přístroj neudělá.
Alternativa z cloudu
Podporu zmíněných na virtualizaci založených funkcí a her má druhé řešení, které Microsoft nabízí (dlužno říct, že na prvním místě). A tím je služba Windows 365, která umožňuje streamovat personalizované prostředí operačního systému Windows 11 z cloudu (tedy stejný systém jako u cloudového hraní, jen pro běžné aplikace a pracovní plochu místo her). Instance běžící na serverech mají pod sebou procesory x86, a funguje na nich tedy vše, i virtualizace, i různé hry.
Obě řešení jsou placená. U Windows 365 platíte za používání, takže jde o pravidelné výdaje. Parallels Desktop vyžaduje jen jednorázové koupení licence, ale ta je zase ne úplně levná.

Problém chybějících ovladačů
Microsoft už několik let udržuje port Windows 10 a nyní i 11 na počítače s procesory ARM, který je za normálních okolností schopen běžet na ARM hardwaru nativně. Je určený pro procesory Qualcomm Snapdragon, nebo alespoň oficiálně – svého času se dal totiž dostat i třeba na Raspberry Pi 4. Proč tedy oficiálně není podporovaný běh „přímo na železe“ u počítačů Apple? Dost možná proto, že Apple neposkytuje ovladače pro svá zařízení, zejména GPU. Podpora OS Linux, kterou dává dohromady komunita uživatelů a vývojářů, kvůli tomu vyvíjí ovladače vlastní, kdy musí nejprve být zkoumáno, jak vůbec hardware funguje.
Tato cesta je asi pro Microsoft nepřijatelná. Jednak z důvodu, že nemá moc zájem do takovéhoto vývoje investovat vlastní peníze, možná také nechce reverzním inženýrstvím hardwaru od Apple zavdat záminku k nějakým soudním tahanicím.
Je proto pravděpodobné, že nativní Windows na počítačích Applu bez virtualizačního řešení se nedá čekat, dokud se nějak radikálně nezmění situace a Apple nezačne vydávat ovladače svých GPU a dalších integrovaných periférii i pro Windows, jako to dělají Intel a AMD.
Zdroje: Windows Central, Microsoft
Jo, a kdy budou Windows 11 podporovat Skylake procesory? Furt to Microsoft neumí a přitom jak dlouho ten systém vyvíjejí a přitom neumí ani nejrozšířenější procesor, blbci!
Neoficialne funguje Windows 11 aj na starsich CPU, u mna bezi v praci na mojom zaloznom Ivy Bridge a funguje aj Windows Update. Inak som ho rozbehal aj na prvych/druhych Ryzenoch, no-problem.
Nerozumiem tomu hnevu. Čo má Win11 také, že to Win10 nemá, a dá sa to využiť na Skylake procesoroch?
Okrem zase nového UI (nového, nie lepšieho) má aj nejaké nové featury. Ale bezpečnostné vylepšenia sú určené hlavne pre firmy a tie na Win11 aj tak nebudú aktualizovať, kým k tomu nebudú donútené. Nové WSL je už aj na Win10. A herné optimalizácie aj tak vyžadujú najnovšie dosky a grafiky a disky.
Jasné, to obmedzenie na konkrétne procesory a TPM a pod. je čisto umelé. Ale zaujímalo by ma, aký by bol benefit z aktualizovania na Win11 na týchto starších počítačoch.
Být na aktuálním systému… Sandy Bridge taky v podstatě nepodporuje W10 (nejsou ovladače pro iGPU), ale má smysl na tom W10 mít.
To je iná situácia. 12 rokov starý počítač, ktorý sa snažím udržať pri živote a ako tak aktualizovaný. A z nejakého dôvodu ho nevymením za nejaký notebook za 400€ (alebo lacnejší z bazáru), ktorý by bol asi rýchlejší. Síce trochu edge-case, ale OK.
Ale Skylake je na Win10 stále podporovaný a Win10 nikam v najbližších rokoch neodchádza. Moja otázka bola, pre aký konkrétny dôvod by som na starom stroji, ktorý je plne podporovaný Win10, chcel prejsť na Win11. A prečo je ten dôvod tak dôležitý, že je kvôli tomu niekto nahnevaný,
Máme 22.2.2023, už 25.10.2025 teda cca za 2,5 roku bude ukončena podpora systému Windows 10 a teda budeme muset aktualizovat.
Zajímavé to bude v práci, mám tam na Win10 nějakých 15 mašin a nejraděi bych je zachoval ve stavu v jakém jsou, ale managoři budou tlačit na přechod na Win11. Ale i doma máme nějaké 4 PC a 2 noťasy na Win10, teda bude potřeba to nějak zupdatovat.
No a protože jsem konečně z „hracího“ (ne herního) PC odešel od Ubuntu, které mi začalo pít krev, tak jaký systém tam na ten Skylake dát? No přeci Win11, abych se s tím naučil pracovat a měl to vymakané než za 2,5 roku přejdu na těch ostatních mašinách.
Na ten Skylake už jsem ten Win11 nasadil, přes Rufus se udělá instalačka a je to, nicméně stejně mi to od MS přijde dost hloupé, že ten Skylake nepodporují oficiálně.
Nakonec doma máme jeden PC a jeden noťas ještě na starším Haswellu. Taky doufám, že ani za 2,5 roku je ještě nebude nutné nahradit.
Jak vidíte, pro MS jsou Skylake a Sandy Bridge ve stejné kategorii starých a nepodporovaných CPU. Je jedno, že nějaký CPU je podporován ve Win10, Win11 je novější a má opět posunutou dolní hranici.
něco mi uniklo? já používám i7-2600K s Win10 a integrovanou grafikou…
Používáš integrovaný ovladač ve Windows s omezenými funkcemi. Na webu Intelu plný ovladač pro Win10 není.
Já stejně, ale jak říká předřečník, ovladač na to iGPU oficiálně není.
IIRC (hrozný jak to letí, zatraceně, už je to tak 5 let…) jsem to udělal tak, že jsem nainstaloval W7 (pro ty ovladač byl), pak upgrade na Windows 10, které si vzaly ovladač z W7.
windows11 nikoho netrapi, kludne ho mozu zrusit. Win10 v parallels slape, problem je vsak vykon. M1pro ma v cinebench20 1/xCore 188/624 bodov. Moj 8rocny i7 5500U ma 280/581, takze gratulujem kazdemu, co si to kupi. V cene parallels a licencie win si kupim repasovany thinkpad/probook/latitude a ten macbook za 4000€ ani nepotrebujem
Otázkou je, proč by si na Macbook někdo chtěl instalovat polofunkčí OS, když má vyladěnou platformu. A pokud potřebuje Win i macOS, tak je pořád lepší cesta x86 s Win/Linux/Hackintosh.
On ten „polofunkční OS“ prakticky vzato funguje velmi dobře (zejména když se nastaví tak, jak by to mělo správně být) a hlavně pro něj existují doslova megatuny nejrůznějšího softwaru.
BTW ekvivalent pro MacOS je Windows 10S… 😉
Ne, nefunguje. Já se tu nebavím o žádném korporátním ofísku, ale skutečné práci, kde se například používá kompilace, vlákna a několik současně běžících instancí, které na linuxu fungují normálně, na Windows je to neřešitelný problém. A z tohoto pohledu je samozřejmě odpad i macOS.
„M1pro ma v cinebench20 1/xCore 188/624 bodov“ – tohle se da najit kde?
Koukam na https://www.notebookcheck.net/ a vidim tam u M1 Pro v Cinebench20 v 1/xCore vysledek 393/2721 bodu.
Celkem me to zajima, diky.
Asi myslel v těch widlích v Parallels… Člověk by myslel že to bude „skoro stejně rychlé“, když běží aarch64 systém na aarch64 hardwaru, ale tak co už…
System mozno, ale to bude tym, ze cb tam vo win pridava este preklad na x86-64… Alebo uz existuje nativna verzia pre win on arm?
jasne, ze v parallels a windows. Par. povoli len 4 jadra a vysledny vykon je ako som pisal. Sam som to testoval. A kto si to kupi? Vsetci co ako blbi podlahnu reklame a nepresvecia sa dopredu, ci ich aplikacia, ktoru potrebuje (napr. uctovnictvo) je pre mac.
Ano, v pripade Standard edice jsou to 4 vCPU a 8GB vRAM, v pripade Pro (je drazsi a pouze jako rocni subscripce, bohuzel) je to 32 vCPU a 128GB vRAM.
https://www.parallels.com/eu/products/desktop/#compare
no dokud nepůjde nainstalovat na Mac klasickou cestou tak nelze hovořit o nějaké podpoře. Dvě verze virtualizace, první taková alfa preview a cloud už snad nemá smysl komentovat.
Jako spokojeny uživatel macu mohu říci jediné. Žádné Windows nepotrebuji.
A jak řešíte Office? Ty macOS verze jsou dost ořezané oproti Widláckým. A co hry? Nativních macOS moc není a už vůbec ne aarch64. A VPN? Nemožnost nastavit SSTP mne štve, ale dá se naštěstí vyřešit obezličkou tak že se připojím na rdp a odtud na VPN. Atd, takových „prkotin“ se najde dost…
imho je aplovsky ofis uplne rovnaky ako windows ofis.
No to fakt neni.
Bohatě si vystačím s integrovanými nastroji macOA. A komu to nebude stačit, tak Office jsou už i pro macOS. Hry nehraji. Kdyby ano,tak si pořídím konzoli.
Tak to ti bude stačit i Chromebook.
Na ARMovém Chromebooku nemám MS Office pro Mac, ani si nespustím x86 verzi MS Office pro Windows, stejně tak x86 hry pro Windows. To vše na M1 Macu funguje. Fungují i x86 Windows-only hry na Steamu a Epic Games Store. Emulace přes Rosetta 2 je 2/3 vysokého nativního výkonu. Mnohem rychlejší než emulace ve Windows for ARM (ten běží v Parallels s 3D akcelerací), natož ta v Linuxu (bohužel qemu-user emuluje i knihovny systému a láme se to až na úrovni syscallů).