Je elektromobilita opravdu tak čistá, jak se prezentuje? Vědci objevili její skrytou pihu na kráse

10. 9. 2025

Sdílet

Nabíjení elektromobilu Autor: Toyota
Nabíjení elektromobilu
Nová studie Kalifornské univerzity v Los Angeles odhalila, že vzduch u rychlonabíjecích stanic pro elektromobily může být znečištěnější než u klasických čerpacích stanic.

Nečekaný paradox ukazuje, že i technologie, která nám slibuje čistou mobilitu, má svá skrytá tajemství. Nová studie nás prostě nutí popřemýšlet, zda je s bezemisní elektromobilitou všechno v pořádku.

Co studie ukázala?

Měření na 50 rychlonabíjecích stanicích v Los Angeles ukázalo, že průměrná hodnota drobných částic PM2,5 dosahuje 15 µg/m³, přičemž u čerpacích stanic je to jen kolem 12 µg/m³ a ve městě na ulicích jen 7–8 µg/m³. To jsou hodnoty, které mohou u citlivých jedinců vyvolat respirační nebo kardiovaskulární obtíže. Vědci si proto položili otázku, co je příčinou tohoto paradoxu?

Nejde o emise spalovacích motorů, ale chladící větráčky ve „skříních“ nabíječek, které lokálně rozhánějí prach, částice z pneumatik i brzd do vzduchu

Kde se mikročástice berou?

Elektromobilita ovšem pravděpodobně za tímto problémem přímo nestojí. Profesorka Yifang Zhu z UCLA tvrdí: „Elektromobily jsou stále významným krokem k čistšímu ovzduší. Tyto vedlejší emise lze řešit technicky, například filtrováním vzduchu u skříní nabíječek.“

Nová Tesla Y Performance oznámena: z nuly na stovku za 3 sekundy a dojezd téměř 600 km Přečtěte si také:

Nová Tesla Y Performance oznámena: z nuly na stovku za 3 sekundy a dojezd téměř 600 km

Tato studie nám ukazuje, že „bezemisní“ autoprovoz nekončí výfukem, ale pokračuje do jednotlivých technických bodů, jako jsou nabíjecí stanice. Navíc zmíněné nebezpečné mikročástice mohou vznikat daleko více z provozu spalovacích automobilů, protože přibližně polovina vzniká při brždění. 

Přitom elektromobily brzdí z valné většiny pomocí rekuperace (tedy motorem), takže neuvolňují uvedené částečky z brzdových destiček. Teprve když rekuperace elektromobilu nestačí, začnou fungovat klasické třecí brzdy. Částice z brzdových destiček tvoří brzdový prach, který obsahuje nebezpečné miniaturní kovové částice (zirkon nebo jiné příměsi).

Technická řešení existují

Vědci navrhují řešení, která by mohla rychle minimalizovat rizika: instalace filtrů na výdechy ventilátorů, zvýšené vstupy vzduchu či umístění těchto nabíjecích stanic dále od míst s vysokou koncentrací osob, jako jsou školy či domovy seniorů. 

Jednoduše až budete se svým elektromobilem na rychlonabíječce, pokud zůstáváte ve vozu, zavřete si během nabíjení okénko, případně si dojděte několik metrů dál, například na kafe.

Zdroj: UCLACarsCoops

Kvíz týdne

Tyto konektory zná každý. Ale víte, co jejich zkratky doopravdy znamenají?
1/9 otázek