Autorka fantasy knih dokázala, že pirátství může mít zásadní dopad na prodeje

Maggie Stiefvater se podělila o svůj příběh týkající se pirátství knih. Je toho názoru, že v dnešní době už pirátství není neškodným fenoménem.

30
Maggie Stiefvater (foto: Maggie Stiefvater)

O pirátství můžeme s určitostí napsat leda to, že je velice obtížné problematiku rozseknout. Někteří umělci či umělkyně se obviňují pirátství z toho, že jim kazí výdělek, jiní tvrdí opak. Nedávno vyplavaly na povrch výsledky studie z roku 2015 o tom, jak pirátství ovlivňuje prodeje autorsky chráněných děl. Tato studie tvrdí, že nijak zvlášť.

Svou troškou do mlýna přispěla Maggie Stiefvater, autorka úspěšných fantasy titulů zaměřených na dospívající publikum. Pokud vás tématika pirátstvím zajímá, doporučuji si přečíst její příspěvek na vlastním blogu v plné délce. Jeho obsah se na následujících řádcích pokusím krátce shrnout. Autorka upozorňuje, že se baví primárně o americkém trhu, kde její knihy vychází jako první.

Únik knihy před vydáním

Její série The Raven Cycle nedávno skončila čtvrtým dílem. První tři knihy se staly bestsellery, prodeje třetí však byly slabší. Autorka uznává, že ne každý vydrží se sérii až do konce, přesto byla kniha velmi pozitivně hodnocená a papírová verze se prodávala podobně dobře jako předchozí dva tituly. Výrazně však oslabily prodeje elektronické verze. Oproti dřívějším časům je běžnější, že je kopie v předstihu před vydáním dostupná těm, kdo knihu zrecenzují či ji budou prodávat.

Zatímco dříve šlo o levné papírové výtisky, dnes se častěji rozdává elektronická verze. Právě tato verze třetího dílu série The Raven Cycle necílená na širokou veřejnost unikla předčasně na síť. Fanoušci a fanynky tak měli možnost si knihu přečíst předtím, než vůbec oficiálně vyšla (bavíme se o roce 2014). Autorka tak z prodejů elektronické verze získala polovinu částky, na kterou dosáhla minule.

Prodeje elektronické verze třetího dílu série byly výrazně nižší kvůli pirátství
Prodeje elektronické verze třetího dílu série byly výrazně nižší kvůli pirátství

Přitom se jí dařilo pořádat více akcí pro fanouškovský tábor a neměla pocit, že by zájem o knižní sérii opadal. Pro příště si vyzkoušela experiment. Pro čtvrtou knihu zařídila, aby vydavatel neposkytl recenzentské elektrické kopie. Vydavatel následně autorce sdělil, že bude náklad čtvrté knihy poloviční oproti třetímu dílu. Kde byla chyba? Napsala snad autorka mizerné pokračování, což vedlo k oslabení prodejů série? Recenze tomu neodpovídaly.

„Už není rok 2004“

Autorka se svým bratrem vyrobila elektronickou verzi čtvrtého dílu, jež celkovou délkou odpovídala finálnímu dílu. Obsahem však byly jen první čtyři dokola se opakující kapitoly – a na konci byl připsán moralizující vzkaz. Falešné kopie knihy zaplavily internet, legitimní kopie nebyly k sehnání. Autorka věděla, že tento stav dlouho nevydrží, ale chtěla získat aspoň týden. Kdo si chtěl knihu hned přečíst, musel si ji koupit.

Výsledek? Tištěná verze byla vyprodána za dva dny, což byl solidní výsledek i s ohledem na nižší náklad. Následovaly dotisky. Navíc se prodeje tištěné a elektronické verze opět více méně vyrovnaly. Maggie Stiefvater své povídání uzavírá tím, že už není rok 2004. Nebavíme se o světě, kde je zpirátěno pár kopií a je tím produktu udělána reklama. Podle autorky má pirátství reálný dopad na prodeje děl.

Pirátství pak může snadno vést k negativním jevům, když vydavatel např. zruší plánované další díly sérií, jako se to málem stalo Stiefvater. (Což může samozřejmě vyvolat poněkud ironickou reakci pirátícího fanouškovského tábora o tom, že zlý vydavatel zařízl jeho oblíbenou sérii.) Tento příběh ukazuje, že není zcela platný argument o tom, že kdo dílo ukradl, by si ho stejně nekoupil. Zjevně existuje dost lidí, kteří když nemají jinou možnost, dílo si normálně koupí. Ještě podotýkám, že pirátství knih může být jiné než problematika pirátství hudby například.

30 KOMENTÁŘE

  1. Slečna (nebo paní, nevím) Maggie Stiefvater opravdu nepřišla na nic nového. Pirátství je prostě zlodějna, snižuje autorům zisky a ani tvrzení, tak oblíbené v zemi české, že ten kdo autorské dílo ukradne by si ho stejně nikdy nekoupil, takže žádná škoda autorovi nevzniká, na tomto faktu nic nemění. Další věc, která by měla být poučením pro všechny autory (čehokoliv) – vykašlete se na recenzentskou svoloč! Ti autoři to nedělají pro sebranku přemoudřelých filosofů kteří to či ono tu sepsují, tady zase pochválí, na tom stejně, rozhodující slovo má fanoušek a těch má (neznám prodejní čísla, ale pokud to bude množství srovnatelné s prodeji „knih“ Ládi Hrušky, a to asi budou větší) Maggie Stiefvater počítám dost (a ti bych řekl že ty recenze ani nečtou; já to tedy určitě nedělám). Dost těžko budete někoho obviňovat že pustil knihu na warfora ještě před vydáním, ale v případě „kritiků“ se to dá celkem úspěšně eliminovat tak, že jim to prostě nedáte, ať si to koupí (tak jak si musí zedník sám koupit monterky které ke své práci potřebuje) a pak ať si mudrují. A jinak jsem jednak překvapen a druhak rád, že se knížky ještě stále kupují v klasické podobě v takovém množství, i když žánr fantasy ….. mno, nevím, ale tak, hlavně že se čte 🙂

    • Ať si to recenzenti koupí 😀 😀 😀 to je názor! Protože recenzenti nemaj nic jiného na práci, než shánět si něčí díla za své peníze. Knížek vychází mraky a pokud se chce člověk zviditelnit, tak je potřebuje rozšířit mezi média.

      • No, další myslitel. Recenzenti jednak nepotřebuji nic shánět, autor jim to prostě nabídne úplně stejně jako teď a on se jenom rozhodne jestli se na tom chce nebo nechce přiživit. To si pak rozmysli strkat to na warfora. A hlavně, žádný recenzent nemusí recenzovat všechno co vyjde, je to úplně zbytečné protože těchhle darmoslapu je tolik že se můžou klidně podělit. Semtam zkus použít mozek než se budeš zase někde chtít názorově prezentovat ….

    • Nikdo nikdy neřekl, že KAŽDÝ, kdo si dílo stáhne, tak by si jej nekoupil. To je Strawman jako prase. Problém je, že vydavatelé a soudy často vypočítávají škody přesně dle toho pravidla, že každý, kdo si jej stáhl, by si to dílo určitě koupil, kdyby si nemohl jej stáhnout. Což je samozřejmě také nesmysl.
      Já mám např. postahováno spoustu děl o letadlech. Často jen kvůli jednomu odstavci, či jedné fotce. Strašně rád bych si je koupil, jenže nejsem Rotschild a nemám k dispozici sklad o velikosti městské knihovny… Je to pro autory nefér, uznávám, ale kdyby ta možnost nebyla, tak bych to prostě oželel.

      • Jo, to je druhý velmi oblíbený argument „kradu, protože nejsem Rotschild“ … že je taky eventualita „když na to nemám tak to mít nebudu“ to bych už asi chtěl po českém vohnoutovi moc 😂 A to s tím skladem to už je jenom stupidní výmluva, to se fakt moc nepovedlo ….

        • A teď co je horší, jestli jfb, který si stahuje knihy v souladu se zákonem, nebo Zann, který ho křivě obviňuje z krádeže, protože je tak hloupý, že si ani nedokáže v zákonech dohledat, co znamená krádež.
          Takže pokud jste charakter, přiznáte, že se dopouštíte trestného činu křivého obvinění „Kdo jiného lživě obviní z trestného činu, bude potrestán odnětím svobody až na dvě léta.“ a půjdete se udat.

          • Jo ty myslíš zase ten proflakly blábol (to je taky hodně oblíbený argument mezi internetovými zloději) že co je na internetu je všech a že jako vlastní potřeba a neobohacovani se na cizí úkor a tyhle kraviny určitě. Sorry, stupidním alibismem a obhajobou zlodějny tímhle primitivním způsobem se vůbec nebudou zabývat. Zkus přijít s něčím novým a alespoň trochu méně ubohým, pokecáme ale jinak jdi do háje. Mlátit dvacet let tu samou slámu s lidma co sami vživotě nic nevytvorili a tak jim není co ukrást fakt nebudu, to bych si musel sám sebe přestat vážit ….

          • Vy tu porušujete zákon tím, že ostatní křivě obviňujete z krádeže, což je trestný čin, který se na stahování knížek nedá aplikovat, ani kdybyste se rozkrájel.
            A vy, který porušujete zákon, tu kážete o morálce? To je přesně ta ubohost, o které mluvíte.
            Autorský zákon v platné podobě jsem nevymyslel. Je zajímavé, že vám přijde zlodějina smět stahovat knížky za poplatky z prázdných médií, za poplatky z každé kopie na kopírce atp., za které dáváme každý minimálně stovky korun ročně, ale vůbec vám nepřijde jako zlodějina smět číst knížky z knihoven za poplatek 60 korun ročně (tolik platí dospělý u nás, děti to mají za půlku).
            Jinak, když se podívám na svou knihovnu či dokonce na svou „legální“ elektronickou knihovnu, vážně nemám pocit, že bych se sám před sebou musel stydět.

          • @ Radek Holeček – Fakt se nezlob, jsi hotentot, motáš jablka z hruškama, meleš nesmysly které spolu vůbec nesouvisejí, pochlubíš se tady že máš plnou knihovnu nakradených titulů a není Ti ze sebe samého blujno? Minimálně za to jak seš blbej že se tím ještě pochlubíš? Tvl tys tady chyběl do té partičky 😀

          • Zann:
            O nakradených titulech jsem nenapsal ani slovo, ba právě naopak, psal jsem, že když vidím svoji knihovnu (papírovou) a svoji „legální“ (ve vašem pojetí) elektronickou knihovnu, určitě se nemám za co stydět, protože papírové knížky jsem si kupoval 20 let a teď si tedy kupuju spíše knížky elektronické. K tomu si platím ten členský příspěvek v knihovně. No a pak si taky nějakou tu knížku stáhnu ve vašem pojetí nelegálně, ve svém pojetí naprosto legálně.
            Takže jestli je tu někdo blbej, tak je to ten, co tu křivě obviňuje všechny okolo a při své tuposti nepochopí, že je jedinej, kdo tu páchá trestný čin.

  2. Zajímavé, a některým lidem to prodeje zase zvyšuje (viz Neil Gaiman https://www.youtube.com/watch?v=0Qkyt1wXNlI). Ono ve výsledku jde jen o to, jestli je to kvalitní obsah, který si lidi pak rádi pořídí i do knihovny, nebo jen generická, neoriginální srajda, která po první přečtení už nemá co nabídnout. Proti pirátství se dá účinně bojovat jen tím, že autor bude tvořit kvalitní, oblíbená díla.

    • S tím se dá souhlasit. Autorka tvrdí, že jí pirátské kopie snížily prodeje, ale je otázkou, zda ten třetí díl byl tak kvalitní, aby si ho lidé pak chtěli pořídit. Je možné, že snížení prodejů ji také motivovalo napsat výrazně kvalitnější čtvrté pokračování, o které lidé opět stáli.
      Mám dost knih, které jsem si prvně stáhl, a když se daly sehnat elektronicky, pak i koupil. Právě pro tu kvalitu. Jenže si nemyslím, že by za to většina knižní produkce stála…

    • “ Proti pirátství se dá účinně bojovat jen tím, že autor bude tvořit kvalitní, oblíbená díla.“

      To je všeobecný blábol. Když máš knihu přečtenou zdarma (a je uplne jedno, zdali je napiratena ci pujcena od kamarada), jen naproste minimum si tu knihu jeste navic koupi. Proc by to dělali? Aby si ji mohli za 5 let precist znova?

      • Asi jsme z jiného světa. Harryho Pottera jsem například taky četl v amatérského překladu, který vycházel mnohem dřív než knihy a stejně jsem si pro knihu pak došel. Když v knihovně narazím na knihu, co mě chytne, chci ji mít pak i v poličce. A když se vrátíme k tomuto příkladu, tak musí teda říct, že pokud si lidi koupí první tři díly série, už je mají doma v knihovně a stejně si po přečtení nechtějí koupit poslední díl, i kdyby jen kvůli tomu, aby měli komplet sérii, tak to o tom díle dost vypovídá.

  3. Každý to vidí jinak, já elektronickou verzi beru jako příjemný bonus k tištěné. Jenže některé scifi/fantasy je těžké sehnat, obzvlášť v překladu, třeba můj oblíbený Perry Rhodan je na tom dost bídně. A louskat to v němčině nebo angličtině není ono.
    Ale s autorkou souhlasím, knihy jsou oblast kde pirátství může napáchat značnou škodu a poslat tištěnou verzi úplně do kopru.

      • to já taky, ale je jich o mnoho víc a ty vůbec nejsou k mání. A když se o překlad pokusil klub tak jim to ze zahraničí zatrhli. Ale i tištěných mám hodně, zvlášť z cyklu Hvězdný oceán, to skoro všechno.
        Jo seriál by byl super, kam by se hrabala Hvězdná brána nebo Star Trek. Taky mi je divný že se toho ještě žádný filmař nechytnul, přitom je to úžasně propracované a hodně provokativní – viz superinteligence.

        • S Perry Rhodanem jsem skončil u nějakého cca 50. dílu, když to u nás ještě vycházelo v sešitové podobě. To byly úplné začátky. Akorát mám pocit, že seriál mají nějak ošetřený, že se udělat snad ani nesmí.

  4. Ja knizky moc nectu, ale pred casem se psalo o nejake te americke spisovatelce, myslim nejaka zdravotni sestra nebo tak neco, jak vydala prvni dil sve knihy na Google knihach zadarmo a za druhej pak uz chtela nejaky rozumny penize a vydelala na tom tak, ze pak zacala psat na plnej uvazek.

    Takze holt osud, nekdo si byznys postavi na obsahu zadarmo a vydela a nekdo jiny zase chce zpenezit co se da a nakonec mu zbydou oci pro plac.

  5. Prosim vas nekoho, mohl by mi to nekdo z toho clanku nejak prelouskat?

    Ja jsem takovej jednodussi a nejak jsem tu konstrukci se tretim a ctvrtym dilem s tou jednou kapitolou vubec nepochopil. Z ceho usoudila, ze ji poskozuje piratstvi?