Nvidia nepřestává růst, už má čtvrtletní tržby přes 2,6 miliardy dolarů. Díky AI i těžbě

33

Už několik let pravidelně píšeme vždy o kvartálních výsledcích Intelu a AMD – coby největší firmy v oboru PC hardwaru a vedle ní pak dvojky ve světě procesorů. Nvidia, o které jsme „seriál“ neměli, se ale v posledních letech odpíchla k masivnímu růstu a momentálně v tržbách zanechává AMD daleko za sebou. Takže je asi nejvyšší čas se jí začít věnovat také. Pokud se podíváte o třeba pět let zpět, pohybovaly se tržby Nvidie za jedno čtvrtletí obvykle pod jednou miliardou dolarů. V právě doběhlém účetním období se ale už společnost vytáhla na víc než dvouapůlnásobek.

Nvidia má účetní období poněkud posunuté, takže nyní oznámila výsledky za srpen až říjen, což je pro ní třetí kvartál účetního roku 2018. V tomto období zaznamenala rekordní tržbu 2,636 miliardy dolarů. Proti předcházejícímu kvartálu (už tehdy skvělým 2,23 miliardám) jde o výsledek lepší o 18 %, proti stavu loni je to nárůst dokonce o 32 % (tehdy v Q3 účetního roku 2017 zaznamenala Nvidia 2,004 miliardy tržeb). Je také třeba říci, že firma po Q2 oficiálně očekávala jen okolo 2,35 miliardy (plus minus 2 %), takže výkon předčil znatelně prognózy, minimálně zčásti asi díky pokračující těžní mánii.

Nvidia také držela vysoké marže 59,5 % a dosáhla čistého zisku 838 milionu dolarů. V přepočtu na jednu akcii je zisk 1,33 dolaru, což je opět rekordní výsledek. Hrubý zisk byl ne o moc vyšší než čistý, 895 milionů – zdá se, že Nvidia v tomto kvartálu zaplatila daně jen ve výši 6,4 %. Patrně by mělo jít o jednorázový výkyv kvůli využití různých odpisů, jelikož v příštím kvartále má prý mít daň okolo 17,5 %.

Finanční výsledky Nvidie za Q3 účetního roku 2018 (kalendářního 2017)
Finanční výsledky Nvidie za Q3 účetního roku 2018 (kalendářního 2017)

Boom GPU pro datacentra díky strojovému učení

Na jakých polích se tyto žně odehrávaly? Podle rozpisu utržil ústřední byznys GPU 2,217 miliardy, zatímco divize Tegra 419 milionů. U té je to o 74 % víc než před rokem (241 milionů v Q3 účetního roku 2017/kalendářního 2016), což by mělo jít na vrub čipům pro Nintendo Switch.

Finanční výsledky Nvidie za Q3 účetního roku 2018 (kalendářního 2017), rozdělení tržeb dle segmentu
Finanční výsledky Nvidie za Q3 účetního roku 2018 (kalendářního 2017), rozdělení tržeb dle segmentu

Kromě toho uvádí Nvidia ještě jiné členění, dle segmentu trhu. Podle toho čistě herní produkty přinesly 1,561 miliardy (meziroční zlepšení o 25 %, v tomto segmentu jsou ale asi zahrnuté i těžařské peníze), profi grafické karty 239 milionů (15% nárůst proti roku 2016) a nadějně to pro Nvidii vypadá hlavně v serverové oblasti, za výpočetní GPU utržila 501 milionů, přitom před rokem jen 240 milionů. To není vůbec špatné, Intel má čtvrtletně z datacentrové divize „jen“ 10× tolik. Segment automobilů, což jsou hlavně čipy Tegra pro infotainment, utržil 144 milionů (růst o 13 %). Kromě toho Nvidia zaúčtovala ještě 191 milionů v kategorii OEM a IP, což by snad mohly být grafiky vyráběné přímo Nvidií (modely Founders Edition, Titan), tablety a settopboxy Shield.

Čip GPU (Nvidia G80)

 

Tržby Nvidie za celý rok budou útočit na 10 miliard

Na čtvrtý kvartál firma čeká tržby 2,65 miliardy, což by bylo teoreticky na stejné úrovni, jako nyní. V praxi ale pravděpodobně opět nastane předstižení této prognózy, otázka je samozřejmě jak výrazné. Hrubá marže prý asi ještě mírně stoupne na 59,7 až 60,0 %. Pokud se sečtou dosavadní výsledky s oním odhadem na Q4, pak by Nvidii na celý účetní rok 2018 (tedy ve skutečnosti únor 2017 až leden 2018) vycházely tržby 9,453 miliardy dolarů. Pokud by opět předběhla plán o pár set milionů, už by mohla být docela blízko symbolicky významné hranici deseti miliardových tržeb. Nicméně na to, aby ji už tento rok překonala, by musel onen „beat“ být hodně značný. Za rok ovšem při dalším růstu tržeb patrně do této kategorie postoupí.

Nvidia nepřestává růst, už má čtvrtletní tržby přes 2,6 miliardy dolarů. Díky AI i těžbě

Ohodnoťte tento článek!

33 KOMENTÁŘE

  1. Pristi rok nemusi byt zdaleka tak dobrej. highend grafiky delaji docela dost penez a pokud nebude VOLTA, tak nebudou ani trzby. NVidia ma sice stale cas, ale to mlceni okolo VOLTA neni uplne normalni, snad to teda jde podle planu a do leta bude.

    • Jj, udrzet tyto trzby nebude lehky ukol. Vse zavisi na konkurenci.
      Ohledne herni Volty predpokladam scenar jak pred 2 roky. Mlceni a pak bum. A mozna se bude opakovat scenar s pametma, tentokrat s GDDR6, kdy nektera jelita tvrdila jak dlouho se jeste bude cekat na realne karty a ony prisly velmi brzo. Ted ty stejne teorie ty jelita pisou zas.

      • U konkurence uz pisou o moznem scenari s PASCAL Refresh alias AMPER.

        VOLTA je super na vypocty, ale hry mozna nedava. (To je malinko scenar, ktereho jsem se obaval, ze to bude jako u AMD, kde VEGA na vypocty OK, ale hry pruser.)

        • Teď jsem to četl a je to to stejné co říkal pánITguruCrha už při uvedení AMD Vega FE. Neboli, že pokud to má tak katastrofický výkon, že to nVidii neohrozí, není důvod Voltu vydávat vůbec a postačí si s refreshem Pascalu, navíc když už tedy byly zveřejněný GDDR6, pak je to jasný. AMD nebude mít minimálně 3 roky nic proti Ampéru a 6 let nic proti Voltě.
          Můžete mě nenávidět, můžete mi nadávat, nebo mě zcela ignorovat, ale nic tím nezměníte, protože taková je prostě situace a není potřeba si nalhávat, že tomu tak není. Lepší je přijmout fakt, že prostě trh se řídí sám a nVidia nastavuje cenu produktů podle trhu bez konkurence, neboli co největší zisk za cenu kterou je zákazník ještě ochoten akceptovat. Ekonomie první lekce.

          • Pro NVidii by bylo vyhodnejsi mit jen jednu technologii pro vsechno, to jest VOLTA. Pokud ale zjistili, ze proste VOLTA na hry nema pozadovany vykon, tak ji proste z her odstrelili a udelaji tam AMPER alias PASCAL Refresh s minimalnima nakladama navic.

            AMD s Kodurim predpokladam odstrelila i VEGA, tu bude rozvijet Koduri v Intelu, coz je pro Intel dost dobre, protoze proti IRIS je to porad pro Intel vyhra. Za to AMD se ted uz bude soustredit na NAVI, ale osobne si myslim, ze NAVI zase nepujde po highendu NVidie, na to AMD objektivne nema, ale spis po mainstreamu (mozna GTX2070 ale spis konkurence GTX2060).

    • A nebolo to miluly rok uplne podobne ? T.j.: uplne ticho pred vydanim, AMD fans predkladali, ze Polris/Vega je uz vo vyrobe a musi prist skor, a z cizteho neba sa objavil Pascal, ktory prekonal ocakavania = vyborny vykon, vynikajuca spotreba. Je uplne jedno, ci po Pascal pride Amper lebo Volta – dolezite je, aby to boli karty minimalne tak podarene, ako bol Pascal. Vlastne: vsetko co prislo po Fermi, (Kepler, Maxwell, Pascal) bolo s kazdou generaciou lepsie.

      Btw: prepadak a mrtva Tegra urobila nVidii podobne trzby ako vsetky procesory AMD (cca 400 mil). Nuz, co dodat.

    • Vysvetlim v Dede suvislostiach: Mlcanie bolo i pri Pascalovi a bolo nam u Dedeho vysvetlene, ze je to preto, ze potom, co Amdede odislo do GlobalFoundries, he Nvidia uplne zufala, pac jej nema novy proces, kto odladit a nic nema, zatial co Polaris/VEGA je uz davno hotova a bude tu cobydub a bude to naprosta bonba ako vsetko od Amdede co kedy vyslo, takze je len s podivom, co to ten Rory vlastne posral, ked sa v case jeho sefovania za sebemensiu kritiku toho sefovania rozdavali banany. 😉 S VEGA to bude o 2-3 roky takisto.

      • Tak pozor na to, aby si s Vegou ešte nebol úplne mimo. Totiž najnovšie ukazuje svoj petenciál v novom Wolfensteinovi. Tam sa presne ukazuje kde Vega je – 56tka na úrovni GTX 1080 Ti a 64rka o poznanie nad najlepším Pascalom. 🙂 A dokonca aj jeho verní čitatelia pridávajú do vienka. Len jeden citát za všetky:

        „toto je skor opacny pripad. AMD a nVidia nam ponukaju infrastrukturu cize cesty a je na vyrobcoch hier ako tieto cesty vyuziju a ci vyuziju ich. AMD stava moderne siroke dialnice kym nVidia cesty prvej triedy. A hry su ako tie auta. Je jasne ze octavia nevyuzivajuca moderne technologie pojde rovnako aj na dialnici aj na cestach prvej triedy ale formula postavena na modernych technologiach a na modernej dialnici vytrie octavii zrak. pretoze ta formula moze konecne vyuzit svoj plny potencial ktory na ceste nemohla vyuzit.“

        To by sme určite nestačili diviť aký obrat by mala NVIDIA keby namiesto ciest 1. triedy pre Oktávie stavali dialnice pre formule. 🙂

        • Zklamu te, uz to bylo dementovano.

          Jednalo se o to, ze AMD jak Polaris, tak Vega umi zpracovavat nektere techniky Vulkan, ktere NVidia nechava na procesoru. Tudiz Vega + R7 1700 ma vyssi vykon nez GTX 1080 + R7 1700, ale nejvyssi vykon podava GTX 1080 + i7-8700K a lze ocekavat, ze hraci kteri maji na highend grafiku maji i vykonny herni procesor.

          V nasledujici generaci by ale NVidia mela mit toto implementovano, uvidime az bude venku, takze pak by to melo jit na NVidiich dobre i se slabsim procesorem.

          • „Jednalo se o to, ze AMD jak Polaris, tak Vega umi zpracovavat nektere techniky Vulkan, ktere NVidia nechava na procesoru.“

            Keby NVIDIA niektoré náročné techniky nechávala na CPU namiesto GPU, tak by tam boli úplne iné rozdiely vo výsledných FPS.

          • Popravde by som to aj rad vedel čo tým teoretici typu DDho myslia. Totižto nikdy nie sú konkrétni a len kecajú všeobecné frázy načítané niekde na webe.
            Líši sa to totiž prípad od prípadu. Už som čítal aj takú hovadinu, že NV počíta compute úlohy cez CPU. Tak si niekto vyložil „nepodporu“ asynchrónnych shaderov. V podstate sa reálne všetko točí okolo podpore AS, ktorú má AMD proste efektívnejšiu. Ale zasa jej GPU nie sú také výkonovo vyrovnané ako tie od NV, ktoré si svoj výkon držia bez ohľadu na použité API.

  2. „a dosáhla čistého zisku 838 milionu dolarů.“
    A to sa mi minulý účtovný rok u nVidie zo ziskom 1,66mld USD videl ako šialený, teraz majú polovicu len za kvartál 😀

    Pozerám ostatné roky 2011-2015, stále sa točili ročne okolo čistého zisku +/- 600mil USD (mimo 2013, „len“ 440m) teraz to robia za 3mesiace, no bude zaujímavé sledovať kam to pôjde, kde bude vrchol.

    • AMD se v po Athlon dobe dostala do krize, se kterou ji pomohl odkup ATi. Jenze ATi byla zkoupena v dobe, kdy zacinala skomirat a nutne potrebovala investici, jenze ta se nekonala, kdyz je AMD koupila s vidinou zastaveni vlastniho propadu.
      Tim nerikam, ze bylo neco ze strany AMD spatne, ale proste se to blbe seslo tak, ze ziskala NVidia zasadni vyhodu, ktere se od te doby nepustila. 😉

      • Suhlas. Nvidia tam tiez mala jeden preslap s Fermi (GTX400, 500), no viac menej boli jej produkty vzdy o nieco lepsie ako mala konkurencia. Aj z doho dovodu si vybudovala na trhu dominantne postavenie. Ostatne: trzby za Q3 to len dokazuju.

        • Ja mam na starsim PC Fermi doted, konkretne GTX570. Jaky by tam mel byt preslap? Zadny nepozoruju. 🙂

          Co si pamatuju, tak jedinnej „preslap“ byl u GTX480, ktera proste nebyla jako nova highend architektura vyladena a mela vysokou spotrebu, vysoky vydaj tepla a ne uplne dostatecne chlazeni. V nasledujici stale Fermi generaci GTX500 Series uz to bylo opraveno a vyreseno.
          Ale Fermi jako celek rozhodne nebyl pruser, mel jsem GTS450, coz byl takovej nizsi mainstream a karta byla super za ty penize.

        • A uvědomujete si, že se při těch dvou „přešlapech“ po sobě (GTX 280 a GTX 480/580) Nvidia dost intenzivně orientovala spíš na nastartování GPGPU a CUDA, a že i díky tomu má teď ty šílené prachy? A že nějaký herní výkon a efektivita pro ně tehdy nebyla tak úplná priorita? A že v tomto kontextu to určitě nebyl takový průser, jak by se podle herních GTX 480 zdálo? 😀

  3. Este jedna vec je pri pohlade na trzby zaujimava: pokial porovnavam trzby predanych grafickych cipov celkovo, tak mi vychadza (pomerovo k trzbam), ze zo 100 predanych grafichych cipov je 86 ks nVidie a 14 ks AMD.

  4. Těch 10mld asi neudělají. Těžební karty (předpokládám že jde o ty speciálky bez výstupů) jim v Q3 klesly na polovinu. Z těch herních karet v Q3 jim pár set mil. kryptotrh určitě udělal, ale kryptotrh se už dost zasytil a část hráčů teď koupí výhodně second hand grafiku. I tak ale NV jede jako pila..
    https://www.bloomberg.com/news/articles/2017-11-10/cryptocurrency-craze-doesn-t-excite-nvidia-even-with-sales-boost