
Intel se v Q4 2022 propadl do ztráty a jeho tržby klesají na úroveň, na jaké nebyly víc než deset let. Přes negativní cashflow má ale firma pořád dost peněz na dividendy.
Ještě před rokem jsme občas psávali, že finanční výsledky Intelu nejsou nikdy moc vzrůšo. Firma měla prakticky vždy svoje jisté a v poslední době její kvartální tržby dosahovaly až 20 miliard dolarů. Během roku 2022 ale přišla první ztráta za dekády a tržby klesly o zcela nečekané miliardy. Ukazuje se, že to asi ještě nic nebylo. Nyní ohlášené výsledky za Q4 2022 jsou ještě bledší, a co víc: výhled do budoucna je skutečně zlý. V Q1 by se tržby za kvartál mohly propadnout skoro na polovinu proti tomu, co Intel inkasoval ve svých nejtučnějších letech.
Intel měl v třetím kvartálu tržby 15,338 miliardy $ a jeho v říjnu stanovená prognóza odhadovala tržby v Q4 2022 (tedy říjnu až prosinci) na 14–15 miliard dolarů. Intelu se podařilo tento cíl splnit, ale dost těsně při spodním okraji tohoto intervalu. Reálné tržby dosáhly 14,042 miliardy $. „Nesplnila“ ale hrubá marže, která dopadla výrazně hůř – 39,2 % proti prognóze 41,4 %. Provozní marže byla minus 8,1 %. Intelu za kvartál vychází provozní ztráta 1,132 miliardy $ a čistá ztráta po daních 661 milionů $ – 16 centů na jednu akcii.

Přes tento výsledek Intel rozhodl o vyplacení dividendy 36,5 centu na jednu akcii (za Q4 2022 byly vyplaceny dividendy ve výši 1,5 miliardy $). Firma měla v kvartálu negativní cashflow a nyní provádí ukončování některých aktivit. Zdá se tedy, že upřednostňuje vyplácení dividend před investicemi. Na ty si místo osekání dividend raději půjčuje nebo požaduje státní podporu (byť to samozřejmě není automaticky špatně).
Zajímavé je zde meziroční srovnání – před rokem v Q4 2021 měl Intel tržby 20,528 miliardy $ a čistý zisk 4,623 miliardy $. Za tento propad je asi z části odpovědná konkurence, ale velkou část mají na svědomí vlivy mimo moc Intelu – ekonomická situace ve světě a válka.
Jednotlivé divize: volný pád v serverech a PC
Hlavní problém Intelu je, že mu za rok 2022 významně klesly tržby v nejdůležitějších segmentech trhu. Divize Client Computing Group (tedy v podstatě divize PC procesorů a platforem) klesla z 10,303 miliardy v Q4 2021 na tržby jen 6,625 miliardy. Její provozní zisk se smrskl o 36 % z 3,8 miliardy na jen 0,7 miliardy (provozní marže klesla z 37 % na 11 %). Stojí za tím horší prodeje spotřebitelům a školství a také to, že výrobci počítačů a distributoři redukují skladové zásoby.

Marži zredukovaly stejné faktory, ale také vyšší investice do budoucích produktů a vyšší náklady na vývoj budoucích výrobních procesů. Intel také uvádí, že na nových procesorech Alder Lake a Raptor Lake vyráběných na procesu Intel 7 má horší marži než na starších produktech a tím, jak jich prodává v celkovém mixu víc, se zhoršuje i jeho průměrná marže.
Totéž potkalo divizi serverů (Data Center and AI Group), což je druhý nejdůležitější byznys Intelu, který dřív generoval nejlepší marži. Jeho tržby ale meziročně spadly o 33 % na 4,304 miliardy $ (přitom v Q4 2021 měl Intel ve stejném „fochu“ tržby 6,426 miliardy $). Intel uvádí, že se zhoršilo jeho konkurenční postavení proti procesorům AMD Epyc a současně se zmenšil celý adresovatelný trh. Také zde ještě víc než tržby ale utrpěl zisk – provozní marže klesla z 37 % před rokem na pouhých 9 %.

Lépe si Intel vedl v divizi Network and Edge, jejíž tržby (2,061 miliardy $) klesly proti Q4 2021 jen o 1 % (nicméně i zde klesla provozní marže na minimum – ze 17 % před rokem na 3 %). Divize Accelerated Computing Systems and Graphics (AXG), pod niž patří grafické karty Arc, měla tržby 247 milionů $, což je naopak 1% meziroční zlepšení (její provozní ztráta byla 441 milionů $, zatímco před rokem v Q4 2021 dokonce 641 milionů $).

Výjimkou v hospodaření byly divize Intel Foundy Services, tedy výroba čipů pro externí klienty, kde měl Intel tržby 319 milionů dolarů, což je zlepšení o 30 % proti 245 milionům před rokem. Ale divize měla provozní ztrátu 31 milionů $. Nejvíc hrdý může Intel být na automobilní divizi Mobileye, která své tržby navýšila meziročně o 59 % – dosáhly už 565 milionů $ (před rokem 356 milionů $). Asistenční systémy na bázi Mobileye v roce 2022 údajně byly nasazeny v 233 různých modelech aut. Intel nyní dokončil IPO této své divize, kterou získal v roce 2017 akvizicí za 15 miliard dolarů.

Celý rok 2022: propad o pětinu
S Q4 se uzavřel celý rok 2022, na který Intel nebude vzpomínat rád. Rok 2021 uzavřel jako svůj dosud nejlepší rekordní se 79,024 miliardy $ tržeb. Proti tomu jsou celkové tržby za celý rok 2022 studená sprcha – dosáhly jen 63,054 miliardy $, což je meziroční propad o dřív těžko představitelných 20 %. Takovéto tržby měl Intel naposled v roce 2017.
Hrubá marže byla jen 42,6 % (výš ji vytahuje úspěšnější začátek roku) oproti 55,4 % před rokem. Intel má nicméně ještě za celý rok pořád celkem vysoký zisk – 8,017 miliardy dolarů (1,94 $ na akcii), což je „jen“ 60% zhoršení proti roku 2021.

Toto číslo ale ve skutečnosti není tak dobrou zprávou, jak to vypadá. Provozní (hrubý) zisk byl jen 2,334 miliardy dolarů (oproti 19,456 miliardy $ v roce 2021, což je pokles o 88 %). Intel místo zaplacení daně získal menší daňový bonus (249 milionů $ – firma „zaplatila“ negativní daň se sazbou −3,7 %), ale hlavním důvodem, proč je zisk za celý rok o tolik větší než ten provozní, je něco jiného.
Intel si totiž zaúčtoval 4,268 miliardy $ získaných z IPO Mobileye a dalších 1,166 miliardy z investic a úroků. Cashflow za celý rok 2022 je podle údaje z konferenčního hovoru k výsledkům naopak negativní, minus 4 miliardy dolarů (naproti tomu Intel vyplatil celkově dividendy 6 miliard $).
V Q1 klesnou tržby na pouhých 10 miliard
V této atmosféře je logicky velmi důležitá také tradičně zveřejňovaná prognóza firmy na další období. Tu Intel zatím sdělil pro probíhající první kvartál roku (Q1 2023) a bohužel je ještě horší než aktuální výsledky.
Intel v Q1 2023 očekává tržby 10,5–11,5 miliardy dolarů. To by byl meziroční propad o 37–43 % proti prvnímu kvartálu roku 2022. Hrubá marže má klesnout na pouhých 34,1 %. Provozní marže bude negativní a firma má mít asi docela drsnou ztrátu – odhaduje asi 80 centů na jednu akcii, což by mohlo znamenat ztrátu přes 3 miliardy dolarů, jestli to dobře počítáme (záleží ale samozřejmě na počtu akcií v té době). Dividenda má mimochodem být v Q1 2023 vyplacena i tak.

Mimochodem, kdyby se Intelu opět „povedly“ tržby na spodní hranici tohoto intervalu, šlo by o nejhorší výsledek od roku 2010, kdy měl v prvním kvartálu tržby jen 10,3 miliardy $.
Přechodné, nebo dlouhodobé potíže?
Na celý rok 2023 zatím Intel žádnou prognózu nedává. Nabízí se vysvětlení, že by u investorů vyrobila ještě větší paniku, nejspíš jsou ale proti objektivní důvody. V tuto chvíli zřejmě panuje příliš velká nejistota v tom, kam se bude ekonomika ubírat. Firma nicméně očekává, že za rok 2023 by cashflow mohl už být celkově zhruba neutrální – má být ještě negativní v první polovině roku, zatímco v druhé polovině Intel očekává, že se ekonomická situace ve světě zlepší a hospodářské výsledky také.
V příštím roce bude tedy Intel mít patrně dost špatné výsledky. V delším horizontu se firma nejspíš oklepe a tržby zase zvýší; CEO Pat Gelsinger oficiálně říká, že se hrubé marže dlouhodobě vrátí někam k 55 %, kde bývaly dřív za časů stabilní ziskovosti. Jenže je zde asi hrozba, že se firmě místo toho vymstí nynější politika dividend za každou cenu. Nyní totiž propouští, škrtá a ruší některé produkty, což může dlouhodobý rozvoj omezit. Lze se například bát, zda Intel neselže v ambiciózním plánu budování mnoha nových továren, s nímž chce dlouhodobě konkurovat TSMC na foundry trhu a zajistit si tak potřebné prvenství ve výrobních technologiích. Kvůli upřednostnění dividend před investicemi do společnosti se totiž tento sen může zhroutit.
Zdroje: Intel (1, 2), Ian Cutress
Intel prý hrne výrobky do distribučních kanálů, aby své ztráty alespoň částečně přenesl na odběratele.
Tuhle taktiku použil Rory Read v roce 2014. Roryho to stálo místo a AMD několik set milionů ztráty v dalším období.
Takže Alder-refresh(Raptor) sa aj napriek maximálnemu úsiliu v recenziách, nepredáva?
No a do budúcnosti to nevyzerá veľmi dobre. Trvalo niekoľko rokov kým sa finančne prejavili Intelove chyby vo vývoji procesov. A teraz sú už OEM viac menej presvedčený, že AMD má lepšiu platformu (najmä EPYCy). Takže aj keby AMD/TSMC hneď teraz failli a Intelu by sa podarilo dodržať všetky roadmapy, aj tak by zase pár rokov išlo len zotrvačnosťou. Realisticky tipujem že budú mať ťažké časy minimálne do 2030…
V horšom prípade bude prechod na fabless, ale to teraz asi nehrozí vďaka corporate wellfare od socialistov.
Brzdil by som s tym optimizmom.
Raptor sa nepredava tak dobre ale cakam ze ani AMD 7000 sa nebudu extra dobre predavat.
Toto ani nieje tak o chybach intelu(v pripade desktop/movile CPU) ale o tom, ze ten prudky narast predaja pocas corony sa musel prejavit + terajsia inflacia v rapidnom znizneni predaja po nasysteni trhu.
Intelove chyby sa podla mna hlavne prejavuju v segmente serverovskych CPU. AMD potrebuje este jednu dobru generaciu EPYC-ov, dostatocne kapacity a par rokov na upevnenie pozicie.
Však píšem že to je o procesoch, teda to začalo niekedy v 2016 keď mali vydať 10nm.
No a v serveroch sa to prejavilo najvýraznejšie pretože potrebujú veľa tranzistorov na veľa jadier a zároveň nízku spotrebu na jedno jadro. No a napríklad 64C od AMD tam kde mal Intel 22/28C bolo veľmi presvedčivé aj pre oem typicky verných Intelu.
S AM5 by som to neporovnával. V prípade AM5 je situácia trocha iná. Tam to zabíja skôr cena platformy. AMD by sa muselo konečne uráčiť vydať nejaký low-end čipset na lacné dosky a 65W procesory. Pretože aj ak má niekto záujem o 7600 bez X tak 200-300€ za dosku väčšinou nedá.
Na druhej strane Intel šiel tvrdo hneď od začiatku na maximálny podiel na trhu teda lacné dosky s DDR4 kompatibilitou.
Inak záujem konzumentov tu stále je. Myslím že konzoly napríklad stále stúpajú.
Dokonce i Dell, ktery byl leta nejvernejsim spojencem a vyhradnim vyrobcem Intelu zacal pry delat jednoprocesorove servery jen s amd procesory a Intely dava pouze do víceprocesorových. Doporucuji precist i diskuzi, kde peter fordek hezky shrnuje zmeny struktury serveroveho trhu ve prospech prave tech jednoprocesorovych. https://diit.cz/clanek/dell-konci-s-intelem-v-jednosocketovych-serverech
A postup amd ve firemni sfere se zrejme tyka i notebooku, ktere se pouzivaji misto stolnich pocitacu. Treba u nas ve firme dodava kompy vyhradne zahranicni maticka a leta kupovala ve velkem max 4 jadrove sunky s intelam. Ale nedavno jsem jako nahradni komp dostal ThinkPada s amd 6-ti jadrem 4650u.
Zajimave bude srovnani s vysledky AMD. Tam se uvidi, jestli AMD nezaznamenala treba neco podobneho..
AMD zaznamena tiez pokles. Asi nie az tak brutalny ale bude tam. Nasytenie trhu po corone a necakanom naraste dopytu sa musi prejavit. Plus inflacia/kriza robi svoje. Firmy budu radi ak si udrzia trzby.
Samozřejmě, že to bude u AMD stejné.
Uvidime co servery..tam mozna by mohlo AMD relativne vuci Intelu bud zabodovat a nebo ztratit mene.
Také si myslím, že AMD bude v podobné situaci. V serverové divizi by na tom mohli být ale lépe, uvidíme.
Čekáme na výklad Radka Holečka a hnízda…. 😁 Moje „fantasmagorie“ se staly skutečností.
https://www.cnews.cz/intel-ma-zase-spatne-trzby-v-q4-dal-klesne-bude-propoustet-nektere-produkty-mohou-jit-na-spalek/#comments
a jak šel čas: https://www.cnews.cz/financni-vysledky-intel-q3-2021-trzby-19-2miliardy-dlouhodoby-vyhled-marze-jako-amd/
IMHO tak za rok až dva je možné, že když půjde vše dobře, tak se Intel zbrchá. Zatím to však bohužel nevypadá.
Intel má problém s vedením. To je nutné vyměnit – a ještě je třeba mít při tom šťastnou ruku a nebrat ohled na pozitivní diskriminaci a kvóty. Dokud k tomu nedojde, Intel se nezmění. Pokud se mu něco podaří, bude to jednotlivost a dál to zase půjde z kopečka.
„Intel má problém s vedením. To je nutné vyměnit“
.. tezko rict, jestli by tim neco ziskali.
Cast vedeni mas uz vymenou. CEO je ‚novy“, atd. Pat vypada na podstatene lepsiho kone, nez jeho 2 predchudci a zmenit veci, ktere treba 10 let stagnavali, neni u takoveho molocha vubec jednoduche.
Druha vec jsou procesy a designu obecne. Ani v jednom Intel momentalne nehraje prim a to se zmeni nejdrive mozna tak za 2 roky, az prijdou nove architektury nezatizene, ne jen refreshe Golde Cove jader. Dalsi vec je i to, jestli zpusob ‚chipletu‘ Intelu je ta optimlani cesta… zatim to vypada, ze je to zase prilis komplikovane, oproti pruznejsimu a levnejsimu zpusobu AMD…
Mňa by nasralo keby viac ako osem veľkých jadier v desktope zas bola akože prémiová HEDT platforma. Atómy nechcem, ale viac nemám rád amde, takže shajze situácia (:
Pro mne jsou produkty AMD moemntalne technicky daleko zajimavejsi nez Intel, takze ani nemusim jit do rozhodovaciho levelu, jeslti je mi jedna z tech firem sympatictejsi nebo ne 🙂
V minulosti az do prichodu Zen+ v noteboocich, bych si uprimne notas s AMD nekoupil..staly za prd a kupoval jsem jeden Intel za druhy. Dneska je to presne naopak, i kdyz samozrejme Intel neni kompletne spatny, jen je technikcy horsi-druhy a jeho design ma svoje mouchy, coz mi s vyssima teplotama a spotrebou vadi asi nejvic :))
V desktopu, kdybych dneska stavel TOP stroj, tak bych sel do 7900 .. podle mne nejlepsi CPU ve smyslu Platforma/MT Vykon/Spotreba 🙂
Snad Intel pokroci na vic nez 8P jader..ale zatim vsechny leaky indikuji v nasledujicih 2-3 letech opak..
Na druhou stranu je hned vidět, kdo je fanda značky a kdo kupuje na základě racionální volby. 😉
:))
Já asi Vlka chápu pro jeho tunning koníček. Né že by byly procesory AMD méně zajimavé, ale drbačky s problémy pamětí jsou v neprospěch AMD.
Já jsem vlastně také Intel v desktopu vyměnil s příchodem Zen+ a od těch dob točím AMD. Cena platformy mě až tak nezajímá, pro zmíněný 7900 bych hlasoval také, kvůli počtu jader a poměrně výkonné iGPU (u mě třeba odpadá nutnost dGPU) a to na 65W. I kdyby se procesor totálně urval a jel na 100W, tak to pořád není 300 jako u Intelu. Co je ale pro mě problém, jsou teploty (jak AMD, tak Intel). Pokud AMD vyřeší IHS lépe, tak to bude bomba.
No-X modely problem s teplotama uz nemaji. Drzi okolo 75C, co jsem videl.
Jinak AL(RTL) taky neni pametove neproblemovy, pokud jej pichnete dohromady s DDR4, spis naopak. To ze date defaultne 3600/Cl16 nebo i vyssi neni vubec jistota.
Intel IMHO nemá problém s vedením, ale se středním managementem. A s ohledem na jiné nedávné průšvihy (např. síťovky) to vypadá na podfinancované nebo neefektivní R&D.
Výměna velitele u špatně vybavené a vycvičené vojenské jednotky k lepším výsledkům nevede. To je vidět i teď na Ukrajině.
Já si myslím, že Intel by měl mít vždy záložní plán a nesázet vše na jedinou kartu (víru ve schopnosti vlastní produkce). Měl by si uvědomit, že není dodavatelem waferů, ale CPU a spol.
Co mu bránilo převést svoje návrhy na výrobní procesy konkurence a aspoň pro kritickou část produkce (servery, …). Kdo jiný by si již měl být schopen toto finančně dovolit. Takovéto rozhodnutí je na bedrech top managementu.
Obavy o IP a know-how.
Když to dáte vyrobit někomu jinému, tak ho musíte nechat „nahlédnout pod pokličku“.
A taky stále utvrzování party od výrobního procesu … už to bude, už to bude.
No a není to problém s nejvyšším vedením když to střední vedení nebylo schopné vyměnit za lepší?
To jsem chtěl napsat, souhlas.
Ono je teda i pravda, že pokud má člověk něco měnit, zvláště někdo jako CEO, tak to trvá, než se změny projeví. Takže v analogii s armádou by to znamenalo, že pod dobrým velitelem bude špatně vycvičená jednotka fungovat výrazně lépe, než pod špatným. Navíc se bude učit a zlepšovat. Samozřejmě ale nebude tak dobrá, jako jiná jednotka, která je skvěle vycvičena a má také dobrého velitele. Tzn. Intel se teď plácá a ještě nějaký čas bude.
Přesně tak. Ne nadarmo se říká, že ryba smrdí od hlavy.
Nemůžeš vyházet celý střední management a ještě v takto technicky a technologicky komplexním segmentu businessu.
Lepší lidi prostě nejsou bežně „skladem.“ Problém se řešívá typicky popravou jednoho až dvou a nastavením nových pravidel.
nikde jsem v tvych „fantasmoagorich“ necetl nic o defacto svetove valce a jejim vlivu na ekonomiku. ani jsem necetl nic podobneho predikcim. pouze ranty na aktualni situaci, ktere byly opravdu mimo. ale mozna mi unikl post typu „prijde valka a s ni nejvetsi povalecna recese, a vsechno pujde do kopru“
pockal bych se na vysledky AMD, s nejakym jasotem…
Jakože cože? 😁
Pohled na čísla Intelu ukazuje podstatu už několik kvartálů, to jen modří bardi furt melou nesmysly o tom že všechno je OK a v blankytném ažúru.
před 1/4rokem jsem psal že serveroví zákazníci objevili AMD.
A recese jen akceleruje nevyhnutelné, to není nic, co by samo o sobě měnilo pravidla hry. Technicky řečeno velmi rychle dělá z dojných krav bídné psy, to je vše.
Tak jo, uvidime co ukaze amd a koneckoncu i ostatni velci hraci. Protoze pokud to neni do bricha a obou nohou postrelenym trhem a je to hlavne produktovou nabidkou intelu, AMD bude muset svuj obrat prinejmensim v serverech odhadem ztrojnasobit? Nebo i vic?
https://www.youtube.com/watch?v=7thf6CRILQk
pro fandy serveru, zajimava diskuse s Level1tech
Na otazku, zda by mohlo AMD ziskat do 2 let 40% podil v serverech, odpovedl..ano 🙂
Poslední 3 servery co jsem konfiguroval, byly všechny AMD. A ne proto, že bych měl rád AMD a nerad Intel, ale proto, že jejich výkon a provozní vlastnosti jsou prostě úplně jinde. Cena přitom srovnatelná s podobně velkým řešením od Intelu.
to je trochu mimo aktualni problem. bud ma trh poptavku, kterou potrebuje uspokojit a intel nechce, lezi vina financnich vysledku na intelu a bude to videt na vysledcich amd. pokud ale neni poptavka vubec, pokles ceka vsechny.
tynyt: kdyz vidim ze pouzivas amd servery, existuje nejaka dostupna nahrada
Dell server PowerEdge R350 s E-2336 1U red. zdroj?
U nas se kupuje co je aktualne nejvykonejsi a AMD to posledni roky v serverech vzdy vyhraje. V desktopu/workstation/ntb AL a ted RL vede.
A ta nahrada toho dellu v amd variante by se nasla?
Rackový 1U/1S?
R6515?
lol, ten je dle ceniku o 7-12kkc drazsi a to pominme ze tu 350ku muzu mit za 50.
LOL, taky je o galaxii lepší, že. Srovnáváš jabka a hrušky.
Jasně že můžeš mít vykleštěný server (bez enterprise iDrac, s malou RAM, jedním zdrojem, slabým a žravým Intelem apod.) za pár šlupek. Taky to můžeš postavit na OEM desce a dalších OEM komponentech, takové lepší PCčko a ušetříš ještě víc… 🤣
edit: a právě to, že R6515 je „dospělý“ server, který výkonově válcuje R350 (což je entry model s kořeny v základní T- řadě) a stojí jen o pár tisícovek více je přesně ten důvod, proč se nemá smysl zabývat underdogem intelem. Už to pochopil i ten Dell.
Spousta veci nepotrebuje 16+ jader. Spouste veci staci redundantni zdroj a CPU s iGPU. Naopak vsechny veci rozhoduji o cene ve vyberovem rizeni. Takze holt budeme kupovat jinde nez u Dellu. A to neberu v uvahu to ze spousta prumyslovych aplikaci vyzaduje intel v ramci zaruky a supportu. Je „prekvapive“ ze i dneska.
V obsazení většího podílu na serverovém trhu brzdí AMD pouze jeho kapacity (s tím souvisí i zdrženlivé angažmá OEM-partnerů), v době kdy poptávka celkově klesá může být větší podíl zájmu uspokojen i bez výrazného nárustu objemu výroby. Bohužel tím jak se AMD dostalo do hledáčku těchto OEM-výrobců se díky jejich logické prioritizaci může zhoršit dostupnost pro volný trh. To jest těch, kteří AMD preferovali již v době, kdy nad ním OEM-výrobci ohrnovali nos.
Der Teufel scheißt immer auf den größten Haufen.
Totálna bieda ten Intel, ale aspoň bude mať ddebilko námet na bombastický článok.
Vy kdybyste DéDého neměli, tak byste si ho museli vymyslet. 😁
Jinak koukám, že jsi pustil underdoga Nintendo k vodě, takže už můžeš kritizovat Amigu. 😎
nemuseli bychom si nic vymyslet, je tu dost nahradnich dilu
Co mu jiného zbývá rozumu nemaje a představivostí oplývaje?
Hej, bez ddedeho by bola nuda. Spolu s Belkom a Súčkom tvoria amde loverov českého internetu. Nintendo mám, však čochvíľa vyjde nová Zelda 🙂 (Ta Amiga bola len také škadlení 😛 ) Ale väčšiu radosť mám aktuálne z kúpenej nVidie RTX, takže trochu hypujem 😀
To dopadlo ještě dobře, čekal jsem to horší.. Samozřejmě jde o makro, AMD na tom není o nic líp.
Ale tak dividendy chodí a snad se poštěstí i ten vysněný dokup do portfolia za $20, tak jak jsem tu před několika lety předpovídal. 🙂
Uvidíme jaký bude report od AMD ale nemyslím si, že máte pravdu v tomhle „AMD na tom není o nic líp“ To říkám na základě toho, že AMD má mnohem lepší produkt a Intel nechrání křemíkové sucho a naopak ochlazení trhu tuto konkurenční výhodu zesiluje. Praktika uvyrábění AMD Intelem je díky tomu hodně zeslabená.
Na akcie se moc nedívám ale po krátkém googlování si myslím, že to potvrzuje můj pocit a je pro Intel horší než pro AMD
pohyb akcii za
5 let rok půlrok měsíc
amd 62,95 -29,84 -16,27 12,83
Intel -17,99 -19,51 -11,55 2,62
Proto si myslím, že AMD je na tom líp a právě díky budoucímu posílení AMD si asi sen o dokupu za 20 dolarů splníte. I Vy tedy sníte o posílení AMD.
Už v Q3 se jim propadly prodeje Ryzenů na polovinu, Q4 lepší nebude. Že je něco lepší automaticky neznamená, že se to líp prodává, zvlášť když je to dražší (platforma). Snad je podrží servery a konzole.
Nevím co chceš říct tím pohybem akcií, nedává to smysl. Intel je navíc dividendová akcie s aktuálním ročním výnosem přes 5%. Mám něco nakoupeno za $25, za $20 či ideálně cokoliv níž v nějakém panickém výplachu bych masivně dokupoval. Jde i o fundamenty, AMD je pro mě teď extrémně riziková akcie s ohledem na Taiwan a Čínu. Naopak Intel bude těžit ze závazku US vlády podporovat vývoj a výrobu čipů v US.
RTL se prodava porad cca 2:1 oproti Zen4 podle dat mindfactory. Jsem zvedavy, jestli s tim nejak zahybaji levnejsi desky pro AM5, ktere maji prijit v unoru..
https://twitter.com/TechEpiphany/status/1619386574944468992/photo/1
https://twitter.com/TechEpiphany/status/1619386574944468992/photo/2
..a vitezem je s prehledem Zen3 na platforme AM4 v cele s 5800X3D 🙂
ps: jinak divlal jsem se ze za 250,-E je docela zajimavy 13500, vzhledem k svemu MT vykonu
No tohle už je něco jiného. Nejdřív jste tvrdil „AMD na tom není o NIC líp“ teď už je “ Že je NĚCO lepší „. Tohle bych Vám už nerozporoval.
Co na grafu ukazuji (a mohu se samozřejmě mýlit) je tohle. Mám pocit, že křemíkové sucho a hlad na trhu to zahnívání Intelu maskovalo protože lidi chtěli mít aspoň něco a tak kupovali i tu Intel hanbu. To je právě to období před rokem a před půl rokem. Nyní je křemíkových produktu dostatek a proto se začíná zase projevovat dlouhodobý trend posilování AMD na úkor Intelu. Viz poslední měsíc a celé období 5 let.
Ano to co píšete o akciích má smysl ale rozhoduje ne názor nás dvou ale všech akcionářů a to se projevuje v těch číslech co jsem napsal.
Uvidíme jaká čísla dodá AMD ale hlavně mne zajímá jak na ně zareaguje trh.
PS: „Naopak Intel bude těžit ze závazku US vlády podporovat vývoj a výrobu čipů v US.“ – z toho bude těžit ne jen Intel takže žádné naopak.
Proč cituješ dohromady moje dvě nesouvisející věty, jednu o hospodářských výsledcích a druhou o produktech? Navíc to tvrdíš ty, že je AMD lepší, ne já.
Ta tvoje čísla právě neříkají vůbec nic a hlavně jsi k nim ani nic konkrétního nenapsal. To je historie, která má na vývoj ceny akcie v budoucnu jen minimální vliv.
Píšeš o probíhajícím posilování AMD na úkor Intelu.. meanwhile AMD poslední dva roky spíš ztrácí podíl a aktuální výsledky byly přímo tragické.. https://www.cnews.cz/trzni-podily-x86-procesoru-amd-v-q3-2022-masivne-propadlo-uspech-proti-intelu-jen-v-serverech/
Hospodářské výsledky a produkty spolu souvisí. Jestli to nevidíte pak chyba není na mém přijímači. Hospodářský výsledek se projevuje tím jaký má společnost produkt a jak ho umí nebo neumí uplatnit na trhu. Jasná souvislost.
Tvrdit že vývoj pohybu akcií neříká vůbec nic je opravdu odvážné. Od Vás mi to nesedí a říkám si jestli jenom nechcete provokovat.
Aznohh 27.1.2023 at 18:29
„To dopadlo ještě dobře, čekal jsem to horší.. Samozřejmě jde o makro, AMD na tom není o nic líp.“
Pokud do tohoto hodnocení stavu trhu mícháš kvalitu produktu, tak ti není pomoci…
AMD má dobrý produkt a stejně se mu neprodává. Dobrý produkt totiž automaticky neznamená dobré prodeje. Když bude stát Ryzen 100 litrů neprodají nic i když jde o dobrý produkt.
Dedekhribb 29.1.2023 at 15:25
„Tvrdit že vývoj pohybu akcií neříká vůbec nic je opravdu odvážné.“
Nic takovýho jsem nepsal.. takže buď se snažíš lhát a nebo jsi to nepochopil..
Raději zapřemýšlej, kde bude AMD vyrábět, když Čína vlítne na Taiwan, protože podle CEO TSMC je to pro tamní fabriky konečná a o ten zbytek kapacit se bude rvát xx hráčů na trhu.
S Vámi to je těžké. A to je eufemismus jak hrom.
Jediná čísla co jsem uvedl jsou tato
„pohyb akcii za
5 let rok půlrok měsíc
amd 62,95 -29,84 -16,27 12,83
Intel -17,99 -19,51 -11,55 2,62“
na to reagujete
„Ta tvoje čísla právě neříkají vůbec nic “
následně se Vám nelíbí moje
„Tvrdit že vývoj pohybu akcií neříká vůbec nic je opravdu odvážné. “
a tohle eskalujete následujícím?
„Nic takovýho jsem nepsal.. takže buď se snažíš lhát a nebo jsi to nepochopil“
Jakpak mi tohle vysvětlíte?
„To je historie, která má na vývoj ceny akcie v budoucnu jen minimální vliv.“
vs
„Tvrdit že vývoj pohybu akcií neříká vůbec nic je opravdu odvážné. “
Pokud nevidíš ten rozpor, tak doporučuju zkusit univerzitu třetího věku.
jsem se netrefil
Nebavíme se o vlivu ale o Vašem tvrzení ze moje čísla neříkají nic. Neodvádějte řeč jinam.
Minimálně jste mi slovy o vlivu potvrdil, že moje čísla přece jenom něco říkají když podle vás mají vliv.
Nebavíme se o vlivu ale o Vašem tvrzení ze moje čísla neříkají nic. Neodvádějte řeč jinam.
Minimálně jste mi slovy o vlivu potvrdil, že moje čísla přece jenom něco říkají když podle vás mají vliv.
Podle mě když bude fakt průser, US gov se postará, chce mit CPU fab strategicky na svém území, byť tak sofistikované čipy jako od Intelu zatím tolik nepotřebují.
Jenže i ten automotive se časem vyvíjet bude, stejně, jako armádní systémy.