Po vydání GeForce RTX 5000 v prvním čtvrtletí přišlo jedno zklamání (tedy vedle špatné dostupnosti a velmi předražených cen). Zjistilo se totiž, že odebrání podpory pro 32bitové aplikace rozhraní CUDA způsobilo také, že nefungují fyzikální simulace PhysX ve velkém množství starších her, které ještě neběžely v 64bitovém režimu. Nezdálo se, že by s tím Nvidia chtěla něco dělat, ale překvapivě teď podpora byla obnovena.
Odebraná podpora PhysX obnovena pro deset vybraných her
Nvidia dnes vydala první ovladač pro grafiky GeForce nové větve 590, konkrétně verzi 591.44. Kromě obvyklých věcí je v tomto ovladači překvapení: Nvidia vrací podporu PhysX v 32bitových hrách na kartách GeForce RTX 5000. Firma uvádí, že tak dělá na základě zpětné vazby od uživatelů.
Není to ovšem kompletní návrat. Zdá se, že jde o nějaké částečné fungování, protože podpora je omezena na několik vybraných oblíbených titulů. Jde o devět her dnes a desátý titul bude přidaný někdy v první polovině roku 2026. Jde o následující hry:
- Alice: Madness Returns
- Assassin’s Creed IV: Black Flag
- Batman: Arkham City
- Batman: Arkham Origins
- Borderlands 2
- Mafia II
- Metro 2033
- Metro: Last Light
- Mirror’s Edge
- Batman: Arkham Asylum (podpora bude přidána v budoucnosti)
Není úplně jasné, jak je toto přidání podpory 32bitového PhysX na GeForce RTX 5000 provedeno. Nezdá se, že by Nvidia ustoupila a zapnula obecně podporu CUDA v 32bitových aplikacích, což by bylo potřeba. Ovšem tato podpora a knihovny jsou v ovladačích stále univerzálně přítomné pro grafiky GeForce RTX 2000, 3000 a 4000, kterých se odebrání netýkalo. Je proto možné, že firma do stejných knihoven přidala kód umožňující i běh na nových GPU, u kterých ji původně chtěla odebrat.
Záměr firmy na GeForce RTX 5000 a GPU Blackwell nepodporovat 32bitový kód v CUDA ale asi zůstává. Ona speciální podpora je nejspíš zapnutá jen pro aplikace na speciálním seznamu (whitelistu), takže pravděpodobně nebude přístupná pro ostatní hry. Titulů s fyzikálními efekty, které byly odebráním postiženy, je o dost více.
Nvidia teoreticky může na seznam později přidat další hry, zatím to však nikde neslibuje. Uvidíme, zda se někomu nepodaří najít způsoby, jak ovladače přesvědčit, aby whitelist povolených her ignorovaly a poskytly podporu PhysX i dalším.
Konec GeForce GTX 900 a GeForce GTX 1000 dokonán
Ovladače řady 590 jsou také první, v kterých už chybí podpora GPU architektur Maxwell, Pascal a Volta (z let 2014, 2016 a 2017). To bylo již předem avizováno i potvrzeno, čekalo se jen na to, kdy Nvidia přejde na novou větev ovladačů (590), v které to bude realizováno. To tedy nastává nyní. Podpora byla současně odebrána v ovladačích pro Windows, ale i v ovladačích pro Linux a další Unixové platformy – ty vyšly před pár dny.
Pro postižené grafické karty bude ještě chvíli pokračovat náhradní podpora v legacy ovladačích vydávaných čtvrtletně, která bude pouze udržovat kód (aby na Linuxu, FreeBSD a tak dále fungoval s novými jádry) a opravovat bezpečnostní chyby. Ale v této větvi už nebudou přidávané nové funkce a optimalizace pro hry.
Ve Windows není díky tomu, že návrh OS zajišťuje udržování stabilního ABI (které na Linuxu a podobně chybí), aktualizování ovladače nezbytně nutné pro chod systému, takže můžete dál fungovat s poslední verzí ovladače předchozí větve 580 (ovladač verze 581.80 ze začátku listopadu). Ale kvůli potenciálním bezpečnostním chybám je také ideální instalovat místo něj novější verze z legacy větve ovladačů, až budou dostupné.
Zdroje: VideoCardz, Nvidia
