Parrot Asteroid – autorádio s Androidem (recenze)

2. 1. 2012

Zdroj: Redakce

Úvod, instalace, ovládání

Autorádio s Androidem Parrot Asteroid bylo představeno již na posledním CESu téměř před rokem, ale prodávat se začalo až tento podzim ve Státech a teprve nyní se dá konečně koupit i u nás. Jde o autorádio standardní velikosti 1DIN, které jde nainstalovat do kteréhokoliv běžného auta.

Operační systém Android není systému z telefonu příliš podobný. Jde o hodně upravený Android verze 1.5, do kterého si ani nemůžete sami stáhnout aplikace z marketu, ale pouze ty, které připraví přímo Parrot. Prý se ale chystá uvolnění SDK pro vývojáře.Asteroid nemá žádnou optickou mechaniku, a tak je celkem krátký. V balení k němu dostanete několik kabelů, které na jedné straně připojíte přes USB porty do autorádia a na straně druhé vyvedete například do přihrádky u spolujezdce. Takto si můžete vyvést kabel s Apple konektorem pro připojení iPodu či iPhonu, kabel s USB vstupem pro flashdisk, nebo telefon s Androidem a linkový vstup pro připojení obyčejného hudebního přehrávače. Vstupy pro telefon se dají využít i pro nabíjení, je tedy výhodné je přivést rovnou k držáku na telefon.

Autorádio Parrot Asteroid Autorádio Parrot Asteroid USB porty pro iPhone, Android, GPS‚Ķ Odnímatelný čelní panel Ochranné pouzdro pro přenášení Autorádio bez panelu GPS modul Kabely pro iPhone, Android, Line-in Redukce pro napájení a výstup pro subwoofer Dvojitý mikrofon

Je určitě dobře, že Asteroid nabízí tolik možností připojení zdrojů hudby, ale nejlépe se mi nakonec osvědčila zdířka pro SD kartu pod čelním panelem. Tam si totiž dáte klidně 32GB SDHC kartu s kompletní hudební knihovnou a ostatní druhy připojení se rázem stanou pouze doplňkovými. Konečně budete moci vyhodit i ta zbývající cédéčka, která držíte jen kvůli autorádiu a optické mechaniky ve vaší domácnosti se stanou minulostí.

Instalace

Samotná instalace je jednoduchá a zvládnou ji dvě šikovné ruce, které vám případně rádi zapůjčí v nejbližším servisu. Kromě kabelů je potřeba také připojit anténu, modul GPS a externí mikrofon, který je vhodné připevnit ke zpětnému zrcátku.

Modul GPS potom dejte kamkoliv pod čelní sklo. Jakmile budete mít hotovo, uvidíte netradiční autorádio s velkým displejem zabírajícím polovinu čelní strany, ovládací kolečko s potvrzovacím středem a jen několik málo tlačítek. Vlevo najdete telefonní část. Polovina předního panelu (ta bez displeje) je odnímatelná a můžete ji při opuštění auta schovat v semišovém pouzdru.

Instalace Instalace Instalace Instalace Instalace Umístění modulu GPS Mikrofon přijde ke zpětnému zrcátku První zapnutí První zapnutí Zkouška aplikace Finální umístění mikrofonu Umístění modulu GPS Instalace Instalace

Android má své mouchy

Sofistikovanější operační systém však má hned zkraje i svá negativa. Autorádio po zapnutí bootuje 30 sekund, což může při krátkých jízdách po městě trochu obtěžovat. Dnes mají auta elektriku k autorádiu zapojenou většinou tak, že nehrají bez klíčku v zapalování a při startování se autorádio ještě na chvíli odpojí.

U Asteroidu to moc vhodné není, protože pak dochází ke zbytečným restartům zařízení. Sice je zde něco jako mód spánku, kdy by se měl Asteroid zapnout okamžitě, ale toho se mi povedlo docílit tak v jednom pokusu z pěti. Bylo by proto vhodné nechat si elektriku zapojit v servise jinak, ovšem Asteroid nemá tlačítko pro vypnutí. Vypínat byste jej tedy museli sundáním předního panelu, a to už bude lepší si na delší start zařízení zvyknout.

Ovládání

Ovládání Asteroidu je rozhodně netradiční. Stisknutím domečku se dostanete na úvodní obrazovku a otáčením kolečka vybíráte. Ke zdrojům hudby se dostanete i tlačítkem Source, které však slouží spíše pro návrat na poslední přehrávanou písničku. Dále je zde posouvání vpřed a zpět, pauza a tlačítko pro vyvolání kontextové nabídky. Vlevo jsou pak dvě tlačítka pro ovládání hovorů a hlasová volba. Mohlo by se zdát, že displej bude dotykový, ale není a na testovaném kusu jsem navíc objevil jeden vadný subpixel. Vše se ovládá kolečkem, které zároveň funguje jako potvrzovací tlačítko.

Žádná androidí plocha, žádné Widgety, vše se ovládá kolečkem

Všechna tlačítka působí na pohled moc hezky, ale spíš by se hodila někam do obýváku jako designový prvek. Tradiční autorádia mají velikosti, tvary a odezvy tlačítek vyřešeny lépe a například provedení velkého kolečka mi ani po měsíci používání moc nevyhovuje. Je až příliš podřízeno designu. To ale neznamená, že by ovládání bylo špatné, ale spíše než ve Ferrari jej oceníte během poklidné jízdy v limuzíně.

Od tvůrců handsfree

Ale zpět k funkcím. Hned první položka v menu jsou kontakty z telefonu, které synchronizuje přes Bluetooth profil PBAP. Asteroid totiž funguje také jako handsfree. Je proto vhodné Asteroid spárovaný přes Bluetooth s telefonem. Volat můžete stisknutím tlačítka s obrázekm telefonu a vyslovením jména, ovšem protože Asteroid neumí česky, může být u některých jmen docela problém je správně vyslovit s anglickým přízvukem, podobně jako je tomu u Siri z iPhonu.

Jednodušší to bývá ruční volbou, ovšem pokud máte kontaktů hodně, je lépe vybrat nejprve počáteční písmeno pomocí kontextového tlačítka. Kontakty jsou synchronizovány s telefonem a seřazeny podle abecedy včetně správného řazení jmen s diakritikou. Pro zjednodušení najdete hned na začátku zmeškané/volané čísla, nemusíte se tedy pokaždé prohrabávat až k písmenu Z.

Pro volání jsou využity existující reproduktory v autě a dodávaný směrový dvojitý mikrofon, který si umístíte tak, aby mířil na vás. Vyzkoušel jsem i volat z myčky a kvalita hovoru je dobrá. Stisknutím sluchátka můžete hovor přesměrovat na telefon a tlačítko Play/Pause slouží jako ztlumení. Asteroid však stále nemá opravenou chybu zobrazování fotky volajícího, místo které vidíte jen jméno a číslo.

Rádio, MP3 přehrávač, aplikace

Další položky jsou již určeny pro přehrávání hudby. FM rádio najde automaticky všechny dostupné stanice, z nichž si některé přidáte do oblíbených a poté mezi nimi přepínáte tlačítky zpět a vpřed. Asteroid na displeji zobrazuje frekvenci a zřejmě by dokázal i logo stanice, kdyby jej česká rádia vysílala. Doplňkové RDS a textové informace běží ve spodní části displeje a při vysílání informací o dopravě se Asteroid automaticky přepne na konkrétní stanici. U FM rádia tedy žádné velké změny proti standardním rádiím nejsou.

Nejdůležitější na Asteroidu je ale sofistikované přehrávání souborů mp3, pro které slouží hned další volby v menu. Vyberete zdroj hudby mezi USB, SD kartou, iPhone, Bluetooth A2DP a linkovým vstupem. Zde mi vadí, že i když se rozhodnu používat jen SD kartu, a například USB a iPhone bych chtěl v menu vypnout, tak to nejde. Zbytečně to zvyšuje počet položek v hlavním menu a poté zdržuje při výběru. A fakt, že nepřipojené zařízení je zašedlé tomu zase tolik nepomůže.

Jakmile si zvolíte zdroj mp3, máte na výběr zobrazení skladeb podle autora, albumu, žánru, hotových playlistů, nebo rovnou podle adresářové struktury. Nejvíce se mi osvědčil seznam playlistů, které mám většinou již vytvořené a nahrané na SD kartě spolu s hudbou, ale ostatní možnosti nejdou schovat a opět trochu překáží. Playlisty nemusí být vytvořené ve Winampu spolu s EXT kódy, dobře fungují i prosté textové seznamy skladeb.

Přehrávání začne bez jakékoliv prodlevy, na displeji uvidíte i obrázek alba a ubíhající čas. Přepínání na další sklady obstarávají tlačítka zpět a vpřed, dosud nevyužité tlačítko Play/Pause slouží k pozastavení přehrávání (u telefonování slouží jako ztišení/Mute). Hudbu můžete vybrat také stisknutím bílého tlačítka a vyslovením jména interpreta, či názvu alba. Výběr konkrétní písničky se nepodařil a zřejmě jej Asteroid ani nenabízí.

Obrázek alba se zobrazí, když jej máte spolu s ID3 tagem v jediném souboru; zastaralou metodu samotného obrázku jsem nezkoušel. Zde jen drobné mínus za to, že zmenšení obrázku na fyzickou velikost displeje proběhne pouze přepočítáním nejbližších obrazových bodů a ne supersamplingem, či nějakou pokročilejší metodou. Občas je tak zmenšenina obrázku méně kvalitní, ale toto je opravdu jen detail.

Plusy / mínusy
  možnosti připojení
  displej
  časté aktualizace
  komfortní přehrávání MP3
  handsfree, GPS, hlasové ovládání
  občas zapomene poslední přehrávanou skladbu
  nemá češtinu
  dlouhý start

S odřenýma ušima se povedlo i přehrávání z cloudu Google Music, ovšem přepínání písniček bylo nutné provádět na telefonu a datový měsíční paušál se celkem brzy vyčerpal. Není to pro každého.

Autorádio bootuje 30 sekund Připojení telefonu FM tuner Připojení iPhonu Přes USB může být flashka s MP3, nebo telefon s Androidem Linkový vstup Bezdrátové přehrávání hudby z telefonu přes A2DP Přehrávač MP3 Přehrávač MP3, hlasová volba Nastavení FM tuner Přehrávač MP3 Přehrávač MP3 Možnost odinstalace aplikací

Hraje to dobře, díky za optání

Kvalita přehrávání je dostatečně dobrá a zdaleka předčila kvalitu mých reproduktorů. Není to zkrátka žádná levná značka, za což si také nechá Parrot zaplatit. Zda drahé značkové rádio s pořádnou reprosoustavou bude hrát lépe jsem opravdu nezkoušel, o čisté tóny pro audiofily zde tolik nejde. Asteroid je o pohodlném přehrávání hudby, zbavení se zbytečných cédéček, a také o několika doplňkových aplikacích. Přesto můžete využít ekvalizér pod položkou AudioFX a s nastavením audia si ještě pohrát.

Android aplikace

Handsfree jsem již zmínil, ovšem Android je otevřený systém a Parrot tak do svého autorádia dodává několik dalších aplikací. Jsou speciálně upravené pro autorádio, libovolnou aplikaci z Marketu sem opravdu nedostanete.

Během přehrávání hudby stačí zmáčknout domeček a prolistovat se až za zdroje hudby. Nejzajímavější jsou Google mapy, které vám díky GPS ukážou vaši polohu. Jejich podklad můžete volit mezi klasickými mapami, nebo ortofoto snímky. V mapách lze vyhledávat nejbližší restaurace, bary a jiná důležitá zařízení pro motoristy. Po vyhledání je všechny uvidíte na mapě, šipkami si jedno vyberete a buď můžete rovnou z aplikace vytočit telefonní číslo do podniku, nebo se do cíle nechat navigovat. Navigací bych ovšem Asteroid nenazýval - pouze vám na mapě ukáže trasu, odbočky a poté vám během jízdy podle GPS ukazuje aktuální pozici. Jde zkrátka o hodně omezené Google mapy.

Další použitelnou aplikací jsou internetová rádia TuneIn Radio, v zahraničí funguje i varování před radary a vyhledávání nejlevnější benzinové stanice, případně počasí. Aplikace jsou to na první pohled hezké, ale jejich využití je už spornější. Během pohybu v aplikacích navíc nemůžete ovládat hlasitost hudby, ovšem stačí stisknout tlačítko Source a jste zpět v přehrávači. Při podržení tlačítka s domečkem se projeví omezený multitasking, který se ale týká jen aplikací.

aplikace: Internetové rádioaplikace: Internetové rádioaplikace: PočasíAplikace potřebují připojení k internetuaplikace: SMSAplikace pro SMS není pro Česko dostupnáMultitasking při podržení tlačítka Home

Nastavení

Poslední položkou v menu je nastavení. Zde si nejprve spárujete telefon, abyste to nemuseli dělat před každou jízdou a případně povolíte automatické sdílení internetového připojení s telefonem přes Bluetooth. K Asteroidu můžete dokoupit i 3G modul, ale to mi již přijde zbytečné. Využít sdílené konektivity s telefonem je v tomto případě vhodnější, navíc telefon můžete v autě i dobíjet, takže o něco větší vybíjení baterie nevadí. Najdete zde i úpravu ekvalizéru, nastavení jasu podsvícení a update firmware, které na Asteroid vychází poměrně často. Ten poslední 1.4.0, se kterým jsem testoval, opravil několik chyb, jako občasné probliknutí svislé čáry na displeji v důsledku frekvenčního rušení telefonem a zapamatování si sdílení 3G připojení s telefonem.

Zatím zůstávají neopravené další chyby. Během volání se nezobrazuje avatar druhé strany a velmi často se stane, že telefon zapomene poslední přehrávaný playlist. Docela naštve, když musíte své písničky po každém nastartování znovu vybírat.

KL24

Nastavení NastaveníNastaveníNastaveníNastavení, internet přes 3G modul, nebo přes telefonNastaveníNastaveníNastaveníNastaveníNastavení, pro vyzvánění je zde jen pár přednastavených melodiíNastaveníNastavení, podsvícení displejeNastavení

Závěr

Parrot Asteroid má stále několik dětských nemocí a běžnému uživateli zřejmě vyhovovat úplně nemusí. Možnosti připojení jsou opravdu rozsáhlé a opravy chyb firmware se objevují poměrně často. Pokud chcete mít celou svoji hudební sbírku uvnitř autorádia, možnost připojit iPhone i telefon s Androidem, kvalitní handsfree a jste tak trochu geek, Asteroid je pro vás to pravé. Minimálně proto, že jiné podobné zařízení stále prakticky neexistuje a cédéčka jsou v autě již celkem přežitek doby minulé.

Parametry
Cena 7 440 Kč včetně DPH
Názor 80 %
Zapůjčil Profitec
Parrot Asteroid
autorádio s Androidem
displej 3,2" TFT LCD, 262 144 barev
firmware 1.4, založeno na OS Android 1.5
zesilovač 4× 55 W MOSFET, 6× RCA, 2× RCA pro subwoofer
kompatibilita iPhone, iPod, Android, PDA, USB flashky, SDHC karty
telefon Automatická synchronizace telefonního adresáře PBAP, Synchro ML, OPP, Synchro AT, Synchro Nokia. Automatické propojení se spárovanými zařízeními. Lze spárovat až s 10 zařízeními. Počet uložených kontaktů: až 2 000 na spárovaný telefon, až 8 000 celkem
rádio FM/AM tuner s neomezeným počtem předvoleb, RDS text+, TP/PS/RT, iInternetové rádio (s 3G připojením)
mp3 Hlasové vyhledávání hudby (interpret, album), kompatibilní s iPod pomocí kabelu, USB, SD, linkový vstup pro MP3 přehrávač. Efekt Virtual Superbass (zvýraznění basů). Parametrický ekvalizér: 7 pásem, 5 definovaných přednastavení, 1 uživatelské přednastavení
obsah balení 1× GPS přijímač s USB konektorem
1× ISO kabel
1× USB kabel 1,5m