Dobrá zpráva, Nvidia sníží vysokou spotřebu GPU Lovelace. Nové informace o RTX 4080 a 4070

29
Nvidia GeForce RTX ilustrace 1600
Nvidia GeForce RTX, ilustrace
-
Zdroj: Nvidia

Nvidia prý opět trošku pozměnila specifikace, které plánuje pro nadcházející grafiky GeForce generace RTX 4000. A to k lepšímu – rozhodla se nepoužít tak vysoká TDP, jaká ještě nedávno zvažovala. Také už prosákly takty GeForce RTX 4070.

Minulý týden jsme psali o tom, jak Nvidia v rámci toho, jak mění pracovní specifikace plánovaných modelů nových grafik generace Lovelace, posílila model GeForce RTX 4070, jenž dostane více jednotek a zřejmě plnou palbu čipu AD104, zatímco původně měl být ořezaný. Není to jediná úprava – potěšující je, že Nvidia současně zmírnila plánované TDP, které nakonec má být nižší než 300 W. A podobné změny nastaly i u GeForce RTX 4080.

Leaker Kopite7kimi, který má zřejmě nejlepší přístup k informacím z nitra Nvidie (soudě podle jeho úniků o grafikách Ampere), v posledních dnech přinesl několik nových aktualizací toho, co je o chystaných modelech 4nm GPU s architekturou Lovelace aktuálně známo. Podle jeho informací je zatím více „stabilizovaná“ hlavně konfigurace GeForce RTX 4090 (viz tento článek), naopak u GeForce RTX 4080 a RTX 4070 máme změny.

Lepší paměti, horší jádro pro RTX 4080

První novinkou je, že se poněkud „zúží“ GeForce RTX 4080. Tento model byl podle staršího úniku původně zamýšlen tak, že by využíval konfiguraci čipu AD103 s 10 240 shadery (80 SM zřejmě z plných 84) a 16 GB paměti GDDR6 na 256bitové sběrnici, frekvence měla být 18,0 GHz.

Nvidia ale údajně přehodnotila plán a místo toho bude čip AD103 osekaný na 9728 shaderů (či jednotek FP32 / CUDA jader), což by mělo být 76 bloků SM. Tato konfigurace údajně ponese jméno AD103-300-A1 a celý model karty, který nakonec bude pojmenovaný GeForce RTX 4080, má interní označení PG136/139-SKU360.

Zatím nevíme frekvence, ale další změna nastane u pamětí. GPU AD103 bude využívat plnou paměťovou sběrnici (ta je 256bitová), ale nově tato karta nebude osazená pamětí GDDR6, ale naopak GDDR6X na frekvenci 21,0 GHz. To zlepší propustnost o šestinu, na 672 GB/s.

Naopak by se ale měla snížit spotřeba, Nvidia prý sníží TDP či TGP, celkovou spotřebu karty. Ta by prý měla být jen 320 W místo původně uváděných 420 W. Toto by mělo snížit výkon, kterého karta dosáhne, na druhou stranu Kopite7kimi uvádí, že by tím pádem GPU mělo mít více prostoru pro přetaktování (což pak logicky ale zase může vytáhnout spotřebu zpátky na tyto vysoké hodnoty).

Snížení spotřeby GeForce RTX 4070, nástřel taktů

Toto snížení plánované spotřeby se zřejmě týká i mainstreamové GeForce RTX 4070. Také u ní měla dle předchozích uniklých informací být vysoká spotřeba: 300 W. Nakonec bude trochu nižší, nové specifikace podle Kopite7kimi už počítají s celkovou spotřebou karty (TGP) „jen“ 285 W. Pořád je to nicméně celkem dost proti 220W modelu RTX 3070.

Odhalení grafik Nvidia GeForce RTX 3090 RTX 3080 a RTX 3070 s architekturou Ampere 57
Odhalení grafik Nvidia GeForce RTX 3070 s architekturou Ampere. Výkon v TFLOPS by mohl být u RTX 4070 dvojnásobný, nad 40 TFLOPS (zdroj: nvidia)

Kopite7kimi také teď uvádí, jaké Nvidia plánuje pro toto GPU, jež má mít 7680 shaderů a 12 GB paměti GDDR6X na taktu 21,0 GHz (504 GB/s), referenční takty. Základní frekvence by prý měla být 2310 MHz a boost uváděný ve specifikacích 2610 MHz. Jak ale asi víte, Nvidia trošku nelogicky uvádí takt boostu tak, že ve skutečnosti karty ve hrách běží nad ním. Podle Kopite7kimi by maximální či reálná herní frekvence měla dosahovat až na 2800 MHz.

Kopite7kimi předtím uváděl, že by GPU mohlo mít výkon v 3DMarku Time Spy Extreme přes 11 000 bodů a obecně by výkon měl být na úrovni GeForce RTX 3090 Ti nebo i výš. Toto by snad snížení TDP o 15 W nemuselo změnit. Cenu zatím neznáme, ale předchůdce GeForce RTX 3070 šel na trh s oficiální cenou 499 $. I když Nvidia o dost zdraží, pořád by tento model mohl být mnohem výhodnější než nynější GeForce RTX 3080 Ti, RTX 3090 a RTX 3090 Ti. Proto jsme si ostatně minulý měsíc dovolovali drzé poznámky, že tyto 8nm karty ani po slevách na 1000–1500 $ nejspíš nejsou úplně dobrá koupě.

Zdroje: Kopite7kimi (1, 2, 3, 4)

Dobrá zpráva, Nvidia sníží vysokou spotřebu GPU Lovelace. Nové informace o RTX 4080 a 4070
Ohodnoťte tento článek!
5 (100%) 16 hlasů

29 KOMENTÁŘE

  1. Ada už po tých všetkých zaručených leakoch môže spievať …

    Každý deň je zo mňa iná žena
    Večer hravá ráno opustená
    Každý deň mi dávaj to čo treba
    Stačí mi aj malý kúsok z teba.

    Inak za mňa zmena k lepšiemu, kladne môže ešte 100w schudnúť 🙂

  2. Žiadna dobrá správa. Nvidia nič nezmenila.

    Ono drastické zmeny parametrov 2 krát do týždňa? Really? Možno by ste mali písať o nejakých overiteľných leakoch a medzitým vyplniť priestor napríklad politikou.

    Lebo ak zlá amerika vyprovokuje vojnu napríklad neopatrným spomenutím slova „TAIWAN“ a čína teda bude musieť oslobodzovať v pravom komunistickom štýle, tak žiadne nové grafiky túto jeseň nebudú.

  3. Snížení spotřeby tleskám!

    Nedávno jsem vyřknul teorii, že nejdůležitější je výkon na 1W, protože pokud dnes hrajete hru na 60 FPS, tak nová karta s vyšším výkonem na 1W ji bude zvládat na stejné FPS s nižší spotřebou. Logicky by se zdálo, že když je karta silnější díky architektuře, bude zvládat stejnou práci na nižších frekvencích a bude pracovat méně shaderů.

    No, jak teď tak hezky spadly ceny karet a nVidia straší, že budou ty nové až příští rok, tak jsem před pár dny vyměnil již postarší 1070 za 3080. A jelikož mám zásuvkový měřák spotřeby, zkusil jsem mou teorii s výkonem na 1W ověřit.

    Měřil jsem tedy výkon celé sestavy, takže čísla neberte jako absolutní hodnoty, ale jde o porovnání mezi stejnou sestavou s 1070 (TDP 150W) a 3080 (TDP 390W).

    Spotřeba v idle 1070: 80W
    Spotřeba v idle 3080: 90W

    Spotřeba v OctaneBench 1070: 190W
    Spotřeba v OctaneBench 3080: 430W

    Spotřeba v renderu (3dsmax + Redshift) 1070: 220W
    Spotřeba v renderu (3dsmax + Redshift) 3080: 430W

    Spotřeba ve hře (Assassin’s Creed Odyssey) 1070: 270W
    Spotřeba ve hře (Assassin’s Creed Odyssey) 3080: 400W

    Zavěr 1: Co se týká mé teorie, šeredně jsem se zmýlil. I když běží hra s totožným nastavením a totožným FPS, Nová karta si vezme o 130W elektřiny navíc. Uměle jsem podtaktoval jádro o -200Mhz, ale spotřeba klesla asi jen o 40W při zachování stejných FPS ve hře. Udělal jsem i undervolt o nějakou tu desetinku a spotřeba opět klesla o nějakých 30 W, ale stále jsme ve vyšších číslech než 1070.

    Závěr 2: Potěšil mě ale render v Redshift. Spotřeba je sice skoro dvojnásobná, ale stejnou úlohu zvládne 5x rychleji, takže ve výsledku spotřebuje méně energie a já méně kávy 🙂

    Zajímalo by mě čím to je, že si opravdu vezme ve hrách více. Jestli to je tím, že i když shadery pracují jen na půl plynu, stejně se jim všem dodává stejný proud? Nejsem odborník, takže jen hádám. Zkusím změřit spotřebu ve hře na minimální a maximální detaily a doplním.

    • Někde děláš evidentně chybu.. jak ti to může běžet se stejným FPS? Tak ti to asi ořezává na nějaké nízké frekvenci monitoru. Máš mít pořádnej monitor s 240Hz…
      Ale i to co ti to dělá jde řešit a capnout to v ovladačích Nvidie třeba na 60 FPS a pak ti 3080 pojede na půl plynu.

    • Jestli to budeš testovat ještě jednou, ověř si že hra opravdu běží na té dané hodnotě fps na kterou jsi to zamkl.

      Mám zkušenosti s tím že omezovače fps v některých hrách vůbec nefungují.

      Jo a btw, co to máš za model RTX 3080 že má limit na 390W? To není pro RTX 3080 úplně standard.

      • Zastropoval jsem v MSI Afterburnu. Opravdu to funguje, protože když zkusím zastropovat na 30 FPS, vidím jak se hra seká. (malé rýpnutí do konzolistů, nechápu jak můžou cokoli hrát na 30 FPS).

        Hru jsem testoval v jejím vlastním benchmarku, kde ukazuje počet snímků za vteřinu, takže opravdu obě karty jely na 60 FPS.

        Je to MSI Suprim X s 12GB pamětí. Je to jedna z nejvíce přetaktovaných edic. Podle testů je jen o chlup horší než 3080 Ti. Bohužel vykoupeno vysokou spotřebou, ale byla za stejnou cenu jako obyč verze, tak to neberte 🙂 Hlavně jsem hodně řešil teploty pamětí. Na internetu si lidi stěžují, že GDDR6X topí a chlazení je od spousty výrobců nedostatečné a paměti jedou na 100 stupňů a víc. NVidia říká že je to v pohodě, ale životnost karty nejspíš trpí. Tahle Suprim by měla mít lepší chladič. Co jsem koukal tak paměti mi běží na 80 stupňů.

        • A to ti pořád nedocvaklo, že ti to stropuje špatně? Ono ti to totiž renderuje třeba 150 FPS, ale některé framy to vypouští, proto ti to žere jak tank. Musíš přímo v ovladačích Nvidie, pak to funguje spolehlivě.

        • A když už jsi u toho rýpání, tak naprostou většinu her na PS5 hraju v 60 FPS a některé na 120 FPS. Za zlomek ceny tvé gpu. A když přijdou na návštěvu někteří z mých PCMR friends a vidí jak to skvěle vypadá na kravské TV a pohodlně se hraje z gauče, tak se jen usmívám s vědomím, že dřív jsem byl zaujatej stejně jako oni. 😉

            • cece ja nevim, mozna jsem uz „old school“, ale odehral jsem pecka hry ve sve dobe jako Far Cry/Crysis/Flashpoint a dalsi nekde okolo 25fps a porad to byla parada.
              Jasne nemuzes takhle hrat neco opravdu rychleho typu kompetitivni multiplayer. ale jinak kdyz te hra opravdu bavi, to jak to vypada a jeslti to ma 3o fps, 60 fps nebo 120, je pak podruzne.

            • Sorry, začínal jsem hrát na černobílým monitoru v roce 94, ale v posledních letech si mozek zvykl na 100+ a cokoliv pod už mu moc nejede.

              Kouše se to.

            • DWCZ pokud hraješ kompetetivní FPS, tak ano. Pak je ale nějaké srovnání s PS5 stejně irelevantní.

            • Cokoliv, nejen kompetitivní.

              Mozek i oči to za ty roky už spolehlivě poznají a když se mi main monitor omylem přepne na 60 Hz byť na ploše, je to prasečina.

              Spolehlivě vidím rozdíl do 360 Hz co mám otestováno.

            • Aha a na čem těch 120 FPS prosímtě hraješ když ve 4K nedá 60 FPS v mnoha AAA hrách ani 3090 Ti ? 😀

            • QHD na 6800 momentálně, budu kupovat 4XXX, ještě uvidím co, resp. jak moc to (ne)dosejou.

              Pro mě framerate>fidelity. Vždycky to tak bylo u mě. Vždycky bude.
              Bloodborne ve 22-30 fps byl čiré utrpení.

            • Tak to bych asi taky nehrál. Ale je to 7 let stará hra pro PS4. O tom úplně debata nebyla a na PS5 umí Bloodborne běžet 60 FPS / 4K.

            • Čekat s BB na PS5 se mi fakt nechtělo. A tuším, že to není úplně nativních 60 fps (interpol), ale nedokážu to ověřit, tu konzoli zatím nemám.

            • Horizon Zero Dawn … původem konzolovka z roku 2017 .. dá na 216p těch 60+ fps i při limitu sníženém na 120W.

              New World .. pokus o MMORPG od AGS (Amazon Game Studios) vydaná 2021 … na 2160p s nastavením Very high nebo High … nedá 120 fps ani když se „pžiloží pod kotel“.

              Psát, že hraní pod 120 fps je o ničem a neříct, co vlastně hrahy (5+ let stará věc) … jaksi postrádá výpovědní hodnotu.

    • Mne tieto 60fps zamknutia na zníženie spotreby u 2060 Super moc spoľahlivo nefungovali. Čo jednoznačne hneď všade funguje je zníženie Power Limitu o až -50% napr. cez MSI Afterburner. Ale to už asi máš nastavené …

    • elpin:
      Ono zastropování FPS třeba u mě taky nemá moc vliv. Pravda, zkoušel jsem to jen v CSGO.
      Mám RTX3070. hodnoty jsou řekněme průměr
      Default:
      400fps a 240W

      strop FPS na 200:
      240-250W

      Powerlimit 52%:
      300fps a 125W

      čili zkus na to jít z druhé strany a to snižováním powerlimitu na grafice.

    • Tak co čert nechtěl, pokazil se mi měřák do zásuvky 🙁 Najednou ukazuje pořád 0… chjo.

      Nicméně, sledoval jsem v MSI Afterburnernu položku Power a Power % a když zastropuju FPS na 30, Power ukazuje nějakých 160W a Power % nějakých 40%. Když to úplně odbrzdím a zruším limit FPS, ukáže se 230W a 60%. Vypadá to tedy, že limiter správně funguje. Ale zas nechápu, proč když kartu odbrzdím, ukazuje jen 60% a ne 100. Ale pamatuju si, že 1070 taky ukazovala divné číslo u těch Power %. Bůhví jak to funguje. Chtělo by to změřit na zásuvce. Zkusím pořešit měřák a přeměřit.