Prodeje e-knih před Vánoci rostou. Médium je významné zejména pro erotické tituly

Překvapí vás, že se prodeje elektronických knih přes Vánoci zvedají? Přece jen, darování digitálního obsahu je pro mnoho lidí stále tabu. Jaké tituly se budou letos prodávat podle vydavatele Albatros Media? Pro jaký typ literatury je e-kniha skvělým médiem?

1
Ilustrační foto (autor: Perfecto_Capucine / Pixabay)
Ilustrační foto (autor: Perfecto_Capucine / Pixabay)

Problém s digitálním obsahem spočívá v tom, že se těžko daruje. Ne, že by to bylo nemožné, ale darovat někomu kód nebo třeba odkaz vedoucí k zakoupenému obsahu, zkrátka není tak efektní jako fyzický produkt. Za jiných okolností přitom ti, kdo digitální obsah kupují, mohou nehmotnost naopak považovat za výhodu, neboť uspoří místo v domácnosti, obsah je snadno dostupný apod.

Pro knihy možná výhoda fyzična platí víc než pro jiné typy médií. E‑knihy v posledních letech naopak mají tendenci klesat, aspoň takový signál vysílá důležitý americký trh. Jak je to s e-knihami v Česku? Do určité míry zajímavá čísla zveřejnil vydavatel Albatros Media, nynější provozovatel e-shopů PalmknihyeReading.

E-knihy jako vánoční dárek

Před Vánoci prodeje e-knih rostou o 90%. (Podotýkám, že nákupní šílenství je ovšem běžné nejen v tomto sektoru.) Bohužel se pohybujeme na rovině relativních čísel, absolutní hodnoty prodejů neznáme, těžko tak můžeme srovnat e-knihy s těmi papírovými. Albatros Media aspoň tvrdí, že podíl elektronických knížek na prodejích úspěšných titulů každý rok roste, byť jen opatrně.

Rozhovor: Český trh je ve srovnání se zahraničním pozadu

Je pak otázka, o jak velké části trhu se bavíme, ale lze předpokládat, že tyto úspěšné tituly tvoří velkou část prodejů. Pokud Albatros prozradil něco vyloženě překvapivého, pak je to až 50% podíl e‑knih na prodeji erotické literatury. Průmysl zabývající se lechtivým obsahem historicky dokázal využít nových technologií ve svůj prospěch.

Lze si snadno domyslet, že pro mnoho lidí je komfortnější erotické tituly nekupovat v obchodě plném jiných osob, ale raději v soukromí domova. Navíc z e‑čtečky nekřičí případná vyzývavá obálka.

Stav trhu a predikce úspěšných titulů

Uvedená knihkupectví s e-knihami nabízí dárkové poukazy, kterých Palmknihy kolem Vánoc prodají 3× více než za celý zbytek roku. Podle Albatrosu se e-knihám v Česku daří lépe díky tomu, že si lidé začínají zvykat platit za digitální obsah. Odhaduji, že hodně tomuto konceptu pomohly Spotify nebo později Netflix, které otevřely cestu nejen službám podobného ranku, ale také dalším odvětvím.

Zatím nejnovější data Svazu českých knihkupců a nakladatelů však tvrdí, že prodej e-knih v Česku v roce 2016 dosáhl hodnoty 118 milionů korun, což představovalo 12% meziroční růst. Jednalo se pouze o 1,5% podíl na celkovém obratu knižního trhu. Jak se situace změnila v minulém, případně mění v tomto roce, zatím nevíme. Trh s elektronickými knihami v Česku se vyvíjí pomalu.

Tip: České e-knihy o Harrym Potterovi konečně oficiálně vyšly

Co se letos bude prodávat? Albatros Media odhaduje, že pravděpodobně půjde často o detektivky, zejména pak o Lazara od Larse Keplera. Vydavatel dále uvádí: „Z e-knižně silné lokální fantastiky zaboduje jistě Miroslav Žamboch s novinkou Bakly – Hledání smrti, světovou sci-fi ovládne s největší pravděpodobností Vzpomínka na Zemi Liou Cch‘-sina. Letošní novinkou, které se výborně daří i v podobě e-knihy, je pak nově ilustrované vydání foglarovek.“

Prodeje e-knih před Vánoci rostou. Médium je významné zejména pro erotické tituly

Ohodnoťte tento článek!
5 (100%) 5 hlas/ů

1 komentář