Facebook má problém. 9 z 10 uživatelů mu v novém iOS nedalo souhlas se sledováním

16
iOS 14.5 a Opt in pro sledování Facebookem
iOS 14.5 a Opt in pro sledování Facebookem
-
Zdroj: Apple

Podle prvních analýz se ukazuje, že naprostá většina uživatelů se nechce nechat sledovat. Facebook se je snaží přesvědčit a možná se bude bránit soudní cestou.

Apple vydal v dubnu iOS 14.5, ve kterém v podstatě zakazuje aplikacím sbírat data o uživatelích bez jejich souhlasu. Nejvíce se to týká Facebooku, jehož byznys je na sledování uživatelů založený. A Facebook se také již snaží uživatele přesvědčit, aby se sledovat nechali. Neváhá naznačovat, že jinak by mohl své sítě zpoplatnit.

Notifikace Facebooku a Instagramu na iOS ohledně sledování uživatelů
Notifikace Facebooku a Instagramu na iOS ohledně sledování uživatelů (zdroj: Facebook)

Pro trackování je nyní potřeba opt-in, tedy souhlas uživatele. V nastavení iOS je možné i zcela zakázat dotazování aplikací na to, zda jim trackování povolíte. Stále je tu však fakt, že devět uživatelů z deseti sledování odmítá. Nebo udělování práv neřeší a kdyby místo opt-in byla v systému opačná volba, statistika by třeba vypadala jinak. To jsou však spekulace.

Dali byste Facebooku souhlas s trackováním?

Podle zprávy analytické společnosti Flurry získané ze vzorku 2,5 milionů uživatelů jen 4 procenta uživatelů ve Spojených státech povolí aplikaci Facebook sledování svého chování. Celosvětově jsou čísla pro Facebook trošku příznivější, souhlas dá zhruba 12 % uživatelů.

iOS 14.5 a Opt in pro sledování Facebookem Flurry
iOS 14.5 a Opt in pro sledování Facebookem (obrázek: Flurry)

Facebook kromě zmíněného vyhrožování zpoplatněním a tím, že uživatelům předhazuje výhody cílené reklamy, se hodlá bránit i soudní cestou. Naznačil to již v lednu a zmíněnou funkci bere jako přímý útok na své aplikace. Facebook jen za poslední tři měsíce vydělal necelých deset miliard dolarů čistého, z velké části i díky sledování svých uživatelů, díky čemuž si může účtovat více za reklamu.

Jak povolit či zakázat sledování v iOS 14.5?

zdroj: Techspot, Flurry

Facebook má problém. 9 z 10 uživatelů mu v novém iOS nedalo souhlas se sledováním
Ohodnoťte tento článek!
5 (100%) 12 hlasů

16 KOMENTÁŘE

  1. To je jednoduchý, když nebudou peníze ze šmírování, tak můžou přistoupit k avizovanému zpoplatnění aplikace. Zaplatit za tak kvalitní produkt, určitě nebude pro jejich uživatele žádný problém.

      • To říkají o té ochraně všichni ale vesele Vaše data používají k tomu aby jejich znalost zpeněžili. Apple v tomto směru není výjimkou. Promiňte mi tedy, že si pomyslím cosi o Vaší naivitě.

        • Je opravdu velký rozdíl, když Apple sbírá anonymní statistiky (například využívání jednotlivých aplikací, co v nich dělá člověk nejčastěji atp…) aby daný SW vylepšil, oproti Googlu, Facebooku a jiným, kteří sbírají mnohdy dost citlivé informace které přiřazují ke konkrétní osobě (takže si staví velmi pěkný rejstřík o tom na jaké weby chodíš až po to kde se v reálu pohybuješ) jen za účelem využívání informací pro cílení reklamy nebo případnému prodeji ostatním firmám (ať už analytickým nebo dalším poskytovatelům reklam).

          • 🙂 Promiňte ale to jsou jenom Vaše fabulace protože k tomuhle se nikdo rozumný nepřizná. To jakým způsobem tyto společnosti pracují s Vašimi daty nemáte možnost zjistit. To jenom to poznáte když udělají nějakou činnost která souvisí s jejich businessem (nabídka reklamy, upozornění na končící kredit, upozornění na novou verzi programu, …)

  2. Osobně si myslím, že min. polovina uživatelů to naprosto neřeší. Pokud je defaul nastavení něco zakázané, tak to prostě tak nechají a neřeší. Pokud by to bylo povolené, tak to opět neřeší a nevypíná.
    Asi by to bylo fér to v základu povolit a po prvním spuštění jen upozornit, že tady je ta možnost zákazu. Takový kompromis.

    • Pokud by to v defaultu bylo povolené, tak se ty aplikace budou ptát na svolení a uživatel se bude zajímat co že to po něm apka chce. Nastavení je v základu vypnuté a aplikace se tak ani nemůže zeptat na povolení.

      Navíc je to jen bubák ze strany Facebooku. Pořád mají možnost nabízet personalizované reklamy na základě toho co člověk dělá na FB, toto jim odstřihne jen data odjinud.

    • Ale ono to bylo v zakladu povolene, jenze Apple na sve platforme prikazal Facebooku, ze jestli chce mit svou aplikaci v AppStoru, musi to v zakladu zakazat a cekat na uzivatelovo povoleni, coz zjevne uzivatele neudelali.

      Jinak viz. komplik, Facebook ma porad dost moznosti, jak uzivateli personifikovat reklamy. Akorat jim Apple odstrihl data odjinud a Facebook toho chce vyuzit, aby „kvuli Applu“ aplikaci zpoplatnil. Nicmene jejich boj, treba to applisti budou tolerovat, netusim. Horsi pro Facebook bude, az jim neco podobneho provede Google.

  3. U nas doma jsme na jabkach uz asi 10 let vsichni.
    Apple mi dela jen radost. Jen at si stoji za svym. Me jako zakaznikovi se jejich pristup libi. Facebook je pro me sracka, kdyby vubec neexistoval, absolutne by mi to nevadilo.