Oculus odhalil Rift S: nové VR brýle mají lepší obraz, ergonomii a nepotřebují kamery

Oculus Rift S je dlouho očekávaným následníkem původních VR brýlí Rift. Má lepší rozlišení a líp se nosí, hlavně ale končí s nešikovnými externími senzory.

15
Oculus Rift S 1600

HTC Vive, první z dvou hlavních soutěžících v moderní éře VR headsetů, dostalo před časem upgrade s vyšším rozlišením HTC Vive Pro. Konkurenčním brýlím Oculus Rift takový upgrade dlouho chyběl, i když jeho příchod byl asi otázkou času. A nyní na něj konečně přichází řada: Oculus vydává nové brýle Rift S, které přinášejí vyšší rozlišení a s ním spojené zlepšení kvality. Kromě toho ale nastává další zásádní změna.

Přesněji řečeno mluvíme o značkách Oculus a Lenovo. Brýle Rift S jsou totiž společným dílem těchto dvou firem. Oculus uvádí, že mu výrobce počítačů pomáhala se zpětnou vazbou a vlastními zkušenostmi s VR headsety (Lenovo vyvinulo i vlastní brýle Mirage Solo). A také zřejmě se samotným designem a ergonomií. Na přístroji Rift S je tak i logo Lenovo a tato firma by ho asi měla fyzicky vyrábět.

 

2560 × 1440 bodů s plnými pixely

Oculus uvedl od originálního Riftu také brýle GoQuest, ale to byly odlišné počiny: používaly mobilní procesory a šlo o levnější autonomní brýle. Rift S je opět čistým zobrazovadlem určeným pro připojení k výkonnému hernímu PC jako původní originální Rift. Jeho prvním velkým zlepšením je zvýšení rozlišení na 2560 × 1440 bodů (1280 × 1440 bodů), přičemž panely jsou snad typu LCD a stejné, jako v brýlích Go.

Oculus Rift S arsTechnica 01
Oculus Rift S na GDC 2019 (Zdroj: Ars Technica)

Kromě zvýšení počtu bodů také mají plné RGB subpixely místo pentile matrice, takže reálně je zlepšení rozlišení ještě lepší. Mají ovšem o něco nižší frekvenci, jen 80 Hz místo 90 Hz panelů OLED. Nahrazení OLED panelem LCD také znamená, že černá už nebude úplně černá, ale jen tmavě šedá.

Oculus Rift S arsTechnica 02
Oculus Rift S na GDC 2019 (Zdroj: Ars Technica)

Konec nešikovným kamerám, Rift S sleduje pohyb sám

Z brýlí Go si Rift S má půjčovat také vylepšenou optiku. A co je možná zajímavější – také je u těchto brýlí poprvé použito autonomní sledování pohybu přímo z headsetu pomocí zabudovaných kamer, technologie Oculus Insight z headsetu Quest. Ovšem místo čtyř kamer, které mají tyto mobilní brýle, je v Rift S použitá pětice pro vyšší kvalitu snímání. Kvůli systému Insight také firma upravila ovladače Oculus Touch, které budou s kamerovým snímáním pohybu schopné spolupracovat.

Použití autonomního sledování pohybu z brýlí („inside-out tracking“) má jeden závažný efekt: tato novinka nemá v balení kamery, které vyžaduje ke snímání původní Rift a které bylo třeba rozestavit v místnosti (a připojit kabely). Rift S si totiž vystačí právě se svými zabudovanými kamerami. Toto by měla být značná výhoda i při běžném používání, ale prakticky přelomové zlepšení, pokud byste chtěli používat VR brýle víc mobilně, s počítačem v batohu a ve větším prostoru.

Oculus Rift S 04
Oculus Rift S

Připojení k počítači by jinak také mělo být méně neohrabané – headset se má zapojovat jediným kabelem kombinujícím DisplayPort a USB 3.0. Respektive koncovky by asi mohly být dvě, pokud není použitý VirtualLink, ale šňůra bude určitě jedna. Oculus také píše, že by brýle měly mít vylepšené fyzické provedení soustavy popruhů, které vám headset drží na hlavě. Váha (která je údajně vyšší) je lépe distribuována a k očím by se vám mělo dostávat méně světla zvenku. Headset má také jako Quest zabudované reproduktory, 3,5mm jackem se ale budou dát připojit sluchátka.

Oculus Rift S 06
Oculus Rift S: aktualizované ovladače Touch

Passthrough Plus

Pod tímto označením se skrývá jedna softwarová novinka, která vám usnadní pobyt uvnitř VR. Když tuto funkci aktivujete, zobrazí se vám v brýlích černobílý pohled na vaše reálné okolí, aniž byste museli brýle sejmout. V tomto pohledu budete také moci nakalibrovat místnost pro VR hraní.

Cena 400 $

Brýle Oculus Rift S tedy možná budou dost velkou změnou. Jak se to povedlo, ukáží ovšem až recenze, ale podle webu Ars Technika, který zkoušel vzorek, prý snímání z brýlí funguje dokonce lépe než předchozí systém se statickými kamerami. Na trh má Rift S přijít na jaře (přesnější termín zatím řečen nebyl) a bude stát 399 dolarů, tedy jenom o 50 $ více než starší model. U nás by to s DPH bylo asi 10 850 Kč (při momentálním kurzu).

Galerie: Oculus Rift S


Oculus odhalil Rift S: nové VR brýle mají lepší obraz, ergonomii a nepotřebují kamery
Ohodnoťte tento článek!
4.6 (92%) 10 hlas/ů

15 KOMENTÁŘE

  1. Zlepšení vypadají zajímavě, jen mám obavu o to snímání ovladačů v prostoru, obdobný mechanismus používají Windows Mixed Reality a třeba u boxovacího simulátoru The Thrill of the Fight si majitelé WMR stěžují, že brýle nedokážou korektně snímat ovladače blízko před obličejem, resp. mírně nad ním (mírně se liší dle značky), což je nutnost pro krytí se. Fakticky už z principu fungování oproti předchozí metodě tu musejí být omezení, byť ve většině případů při hraní nebudou podstatné. Za zády zřejmě těžko bude poloha snímána korektně.

    • No, nerad bych se mylil, ale ty krabice se senzory, co bylo nutno rozestavět po mistnosti, ty nejsou určeny ke snimání OVLADACU v prostoru, ale primárně právě ke snímání VASI POZICE v prostoru. Ovladače, co máte v ruce, svoji pozici vůči brýlím přece znaji – na to je nepotřebujete snimat něčím externím (i když samozřejme můžete, pro zlepšení). Tady jde o pozici vašeho téla v rámci mistnosti. Laicky – pokud udělate krok dopředu, systém helma-ovladače to nezaregistruji. Z pohledu z jejich souřadného systému se nic nezměnilo. Proto potřebujete něco, co bude “externě snímat” vasi pozici v prostoru. A je jedno, zdali to budou krabičky v mistnosti sledujici vas, nebo kamery/senzory na brylich sledující vaše okolí.

      Není to tak?

      • Není to tak. Ty ovladače jsou skutečně snímané těmi externími senzory, které jsou v základním balení pouze dva, pro opravdu 100 % spolehlivost při pohybu v prostoru je potřeba přikoupit třetí senzor právě z toho důvodu, že zakrytím ovladače tělem se poloha ztratí. S brýlemi jsou ovladače spojeny bezdrátově, takže stisky tlačítek a rotace v prostoru fungují dál, ovladač zůstane virtuálně na poslední pozici, kde byl ještě zaznamenán senzory. Prvky v ovladačích k tomu určené jsou právě v tom prstenci kolem ruky, stačí zakrýt rukou pouze ten a ovladač je v prostoru ztracen.
        Stejně to funguje pro brýle, když se otočí člověk mimo zorné pole senzorů, zůstanou viset na místě a zůstanou funkční rotace kolem os.

          • Podle Ars Technica to umí. Jejich redaktorovi přišlo, že to funguje líp, než dřív s těma externíma kamerama, i když nějaký problém s těmi ručními ovladači zaznamenal.

            “After a full hour of testing the Rift S in multiple demos, it’s clear that it does a noticeably better job tracking my head and hands within a virtual environment than Oculus Rift’s external cameras ever did. And it never crapped out when I rolled the wired-VR dice or whipped around like a goofball.

            I got on my knees. I strafe-stepped. I crawled. It all worked.”

        • Ve clanku se celkem jasne pise:

          “Rift S si totiž vystačí právě se svými zabudovanými kamerami. Toto by měla být značná výhoda i při běžném používání, ale prakticky přelomové zlepšení, pokud byste chtěli používat VR brýle víc mobilně”

          “Kvůli systému Insight také firma upravila ovladače Oculus Touch, které budou s kamerovým snímáním pohybu schopné spolupracovat.”

          Z textu je zrejme, ze
          – Oculus Touch nepotrebuji snimat svoji polohu kamerou (protoze to predtim neuměly, ale přesto fungovaly)
          – vice mobility (po mistnosti, tj. kamery sleduji okoli kolem vas)

          • Asi si nerozumíme, v druhým komentáři jsem popisoval funkci Oculus Rift CV1, jejichž Oculus Touch ovladače jsou fakt snímaný externími senzory (takže to tvrzení, že to předtím neuměly, ale přesto fungovaly, je naprostá pitomost). Nevím, jak jinak to už vysvětlit, popsal jsem to technicky snad dost jasně.

  2. Zklamani, VR nekupuju.
    Zatim nejlip vypada Pimax 5K, ale k tomu nedodavaji ovladace, ja potrebuju koupit celou sadu, takze zatim VR odkladam, tenhle rok si ho urcite nekoupim, vidim to spis az za takove 2-3 roky.
    Jedinne na co jeste cekam je mobilni Oculus Quest, pokud by byla kvalita obrazu uchazejici, tak ta vyhoda mobility do toho bych sel, ikdyz to nebude mit zadny wau efekt.

      • FOV 170 stupnu beru jako nutnost, abych do PC verze VR naskocil a tohle to mit opet nebude.
        Mobilni verzi na blbnuti, pokud to bude aspon trochu pouzitelne a nebude to drahe (maximalne 10K), klidne poridim.

        • Nechápu tu logiku, než kupovat nějaký mobilní paskvil za 10 tisíc, tak je snad rozumnější za ty stejný peníze pořídit plnotučnou verzi k připojení s PC.
          O tom, co je nutné, by se dalo polemizovat. Fakticky vše se dá dělat bez problémů či bez větších problémů i dnešní generací VR, s lepšími parametry by to bylo jen více či méně lepší. Vždy je to kompromis – mohli by nabídnout dokonalý parametry ve všech směrech, ale kdo to pak bude za těch 100 tisíc kupovat, tak to funguje u všeho. Předpokládám, že jsi taky nečekal 10 let s pořízením monitoru, až bude 8K, 250 Hz, OLED s HDR… světe div se, dá se hrát i na 1080p v 60 Hz.

          • Oculus Rift jsem si vyzkousel, zjistil jsem, ze uhel pohledu je moc maly, tak cekam na vetsi, driv to nechci.

            Mobilni VR bych mohl pouzivat na chalupe a venku, tudiz jiny typ aktivity nez u PC, kde chci kvalitu, jinak do toho nejdu.