Příští procesor Applu bude mít až 32 jader. I jeho GPU prý překonají ta od Nvidie a AMD

51

Příští procesor Applu bude mít až 32 jader. I jeho GPU mají ambici překonat Nvidii a AMD, podle Bloombergu roce 2022 vydá grafiky až několikrát rychlejší.

První ARM procesory Applu pro notebooky vyvolaly slušné pozdvižení. Jednovláknový výkon na úrovni nejrychlejších procesorů pro PC (někdy nad, někdy pod) znamená, že Apple má potenciál se s vlastním hardwarem hodně rozmáchnout.

Podle novinářů, kteří léta dopředu informovali o plánu Applu vyrobit si pro notebooku a počítače s operačním systémem MacOS vlastní procesory, má firma opravdu velké plány. Údajně se chystá vyvinout CPU, kde by bylo jader, jaké má procesor M1, až 32 kusů. A také vysoce výkonná samostatná GPU, z kterých by zase kromě AMD a Intelu možná mohla mít vítr i Nvidia.

Bloomberg o plánu Apple na přechod k vlastním čipům informoval dlouho před tím, než se mu letos zprávy potvrdily. A teď píše, že Apple chystá několik dalších následníků procesorů M1 pro výkonnější určení. Přičemž tyto procesory podle něj budou rychlejší než to, co bude schopen pro počítače PC nabídnout Intel.

Osmi až 16jádro pro MacBooky/iMacy

Podle Bloombergu by po M1 měl následovat výkonnější procesor pro MacBooky Pro a stolní All-in-one počítače iMac. Tyto by mohly jít na trh v příštím roce – možná již během jara, maximálně prý na podzim. Už by to byly procesory, v nichž by bylo možná až šestnáct výkonných jader plus čtyři úsporná, zatímco M1 má čtyři úsporná a čtyři výkonná jádra.

Počet ale asi ještě není potvrzený úplně jistě, Bloomberg uvádí, že Apple by mohl snížit počet na jen dvanáct nebo osm (ale je asi možné, že by čipy byly 16jádrové a některé levnější konfigurace by se prodávaly částečně ořezané). Pokud má hardware jít na trh příští rok, tak už musí probíhat tape-out a Apple už teď nemůže počet jader samotného křemíku změnit, jak zdá se uvažuje Bloomberg. Ovšem vypnutí jednotlivých jader třeba i kvůli výtěžnosti/chybovosti je zcela v jeho rukou.

Procesor Apple M1 iFixit
Procesor Apple M1 (Zdroj: iFixit)

Zatím asi není jasné, zda tento procesor bude mít stejnou architekturu (Firestorm u výkonných jader, Icestorm u úsporných) a IPC jako 4+4jádro M1. Pokud by bylo vydání až na podzim, mohla by v nich být už použitá příští architektura vyvinutá pro další generaci iPhonů a jejich SoC A15. Naopak pokud by vydání bylo už na jaře, asi by šlo jen o větší verzi M1.

32jádro proti Xeonům

Další vlna pro počítače iMac Pro (all-in-one) a Mac Pro (pracovní stanice), by mohla přinést ještě větší verzi procesoru. Apple pro ně údajně testuje SoC či CPU s až 32 jádry, přičemž se pořád bavíme o výkonných jádrech. Není řečeno, zda by takové 32jádro malá jádra vůbec obsahovalo, nebo zda budou úplně chybět. Pokud budou přidána, asi by byla jako pomocný prostředek navíc nad rámec oněch 32.

Toto CPU by nahradilo Xeony od Intelu, proto nimž by mělo být podle Bloombergu výkonnější (i když uvidíme, jak dopadnou koncem roku 2021 Xeony Sapphire Rapids).

AMD Ryzen Threadripper 2990WX
Ryzen Threadripper 2. generace (Zdroj: AMD)

Ve zprávě se tento web nevěnuje otázce, zda by Apple s 32 jádry dokázalo porazit také Treadrippery nebo Epycy od AMD, které nyní mají 64 jader (a 128 vláken díky SMT), nová generace s jádry Zen 3 by to měla udržet. Podle Bloombergu by takto výkonné CPU mohlo také přijít možná ještě do konce roku 2021 (v iMacu Pro), byť Macy Pro s procesorem ARM by se prý mohly objevit až v roce 2022. Termíny jsou asi zatím předběžné.

Galerie: Výkon ARM procesoru Apple M1 ve světových recenzích

Také výkonná samostatná GPU

Apple údajně už také má nachystaná výkonnější GPU včetně samostatných. Apple Silicon M1 obsahuje integrované GPU (jeho výkon je i díky rychlé paměti zřejmě nejvyšší z dnes existujících integrovaných grafik) s 8 výpočetními jádry. Pro výkonnější notebooky a desktopy prý Apple chystá GPU, která by měla 16 a 32 takových jader. Zde není úplně jasné, zda by pořád byla integrovaná (v onom 16jádrovém procesoru), nebo již samostatná. Výkon by ale při ideálním škálování mohl být až dvojnásobný a čtyřnásobný proti grafice v M1.

Toto by ale nebylo vše, pro rok 2022 má prý Apple chystat ještě výkonnější grafiky, dokonce s 64 a 128 jádry (teoreticky až 8× a 16× grafický výkon proti M1). Zde by to už asi byla samostatná GPU do slotu, už asi jen proto, aby bylo možné jich případně instalovat více než jedno. Bloomberg píše, že tato GPU by mohla být „několikrát rychlejší“ než grafiky AMD/Nvidia, které Apple používá dnes.

AMD Radeon Pro 5600M vizualizace
AMD Radeon Pro 5600M pro notebooky Apple (Navi 12), vizualizace (Zdroj: AMD)

Dlužno říci, že Apple nabízí jako nejvýkonnější GPU Vegu 20 z roku 2018Navi 12 architektonicky vycházející z roku 2019, kdežto Radeony RX 6900 XTGeForce RTX 3090 jsou cca dvakrát výkonnější už dnes.

Co myslíte, porazí samostatná GPU od Apple ve výkonu to nejlepší, co bude ve stejné době (2022) nabízet Nvidia GeForce a AMD Radeon?

Přitom v roce 2022 už tu také budou jejich následníci na 5nm procesu, takže laťka v té době bude samozřejmě o hodně výš. Na věštění, že Apple se stane králem GPU výkonu, je tedy ještě příliš brzy, ale informace o údajně plánovaných konfiguracích čipů je samozřejmě zajímavá.

Galerie: ARM procesor Apple Silicon M1

Zdroj: Bloomberg

Příští procesor Applu bude mít až 32 jader. I jeho GPU prý překonají ta od Nvidie a AMD
Ohodnoťte tento článek!
4.1 (82.86%) 21 hlas/ů

51 KOMENTÁŘE

  1. Ne, knowhow Nvidie nepřekoná 😀

    btw…všimol si niekto, že AMD spravilo včera paper launch RX 6900XT ? Vo Francúzsku napr. dostali 40 kariet na celu krajinu 😛
    Inak na PcT je česka profi recka … poprípade u ddeho máte ódu na radosť 🙂

    • „Profi recka“ s výběrem her jak z orchestriónu vyrobeného v roce 1884… PCT je už bohužel na úrovni DDW, jen s opačným bias znaménkem. Ale je super, že už aspoň u CPU netestují DOSbox. 😀 Profi recenze už česky nevycházejí a nejblíže tomu je DIIT, který se vydal cestou specificky orientovaných testů.

      Když si budu chtít počíst v analýzách, jdu na ExtremeTech, recenze zase na CB, IgorsLAB, nebo TPU. Případně roundup na videocards. Československý rybníček je malý, a ještě ho znečišťují rybičky jako je Obřik nebo DD (a v poslední době i Vágner, který si nevidí do úst)

        • Z toho rozhodně smutný nejsem, ostatně to vypadá tak, že se Adam spláchl sám svou demagogií na téma RX5700XT, stejně jako kličkováním ohledně DLSS, což prostě je vynucený upscaling z důvodu nevýkonu GPU a nikoli nativní rozlišení. Tohle ale dojde jen inteligentním lidem, nikoli fandům jedné značky. A není to poprvé, kdy tenhle redaktor dělá, že nechápe a reaguje čistě demagogicky, nebo zavádějícím způsobem.

          Pokud už smutek, tak nad pohřbením dalšího CZ HW webu. Ale za to si můžou sami redaktoři.

          • Hele tady ti to ale trochu ujelo. DLSS bych tak nehaněl, je jedno jestli to jede v nativu nebo upscalnutý, důležité je jen to jak to vypadá. Samozřejmě to že DLSS může do hry udělat jen NV to už je jiná písnička.
            Jsem herní vývojář a fanda AMD. Ale druhou generaci DLSS bych rozhodně nepomlouval. Je skvělá. Bohužel v NVIDIA provedení.

            • A v jakém jiném provedení by to mělo být? Je to jejich featura šitá na míru jejich hw.

            • Já ale nehaním DLSS, já jen odmítám jeho nekritické adorování.

              BTW: PCMR si ještě před pár měsíci dělali legraci z konzolistů, že musí hrát hry v upscale, protože to jejich HW nedává. Dnes je to opačně, DLSS (vylepšený upscaling) je podle některých magorů dokonce „lepší“ než nativní obraz. Přitom je to jen způsob, jak si zahrát z důvodu nedostatečného výkonu HW jinak nehratelnou hru.

      • Tynyte jak si můžeš dovolit říct, že na Diit vycházejí PROFI recenze? Jak profi? Dyť Adam V. jasně psal, že Karáš Svorka je svéráz a co víc NEOBJEKTIVNÍ!!!

        A Adam tady v českém internetu přeci nese onen prapor objektivnosti a musí chodit na ostatní weby napravovat chyby těch ne-pravověrných.

  2. Apple dokaze zfalsovat vysledky jako vzdy tak, ze porazi cely svet, sice ho cely svet odhali, ale vysledky Applu nejsou urceny pro cely svet, ale pro fanousky Applu, kteri mu sezobou z ruky vsechno.

    Nakonec to mate jako s tema procesorama, nakonec se ukazalo, ze Apple procesor testoval single vykon jednoho vlakna = 100% vykon, kdezto na konkurencni platforme se pocita s HT a tudiz se testem jednoho vlakna nevytezovalo jadro na 100%, ze by nekoho HT napadlo vypnout, nikoliv.

    S grafikama to bude obdobne, Apple vytahne testy vykonu v grafickem API upravenem na miru pro Applu a vyhraje, ze by se v DirectX 12 Ultimate nechytal, uz svym oveckam nevysvetli.

    • hlavně Apple mě začíná pěkně srát, vyžírá veškeré výrobní kapacity TSMC na úkor zbytku světa … co se těch grafik týče, nemají nejmenší šanci … veškěré moje sympatie k této firmě jsou už pryč, chce se mi zvracet …

          • Řeknu ti to takto: z mého pohledu je s Macky ve firmě více práce. Nejen že je typicky používají ti tupější (vyjma lidí, kteří je používají k specifické práci, jako je třeba DTP, kde má Mac historicky dobrou pozici), takže je musíš vodit za ručičku úplně stejně, jako uživatele s Win, ale hlavně musíš všechny procesy nachystat i pro Maca. Tam, kde chybí nativní aplikace, musíš zařídit terminálservery, nebo aspoň webové rozhraní, musíš proškolit support, aby dokázal reagovat na problémy macistů, atd. Takže ne, levněji to rozhodně nevyjde.
            Další věc je, že tyhle „analýzy“ publikují proto, aby si obhájili nákup chtěného HW – a nezastírám, že frikulíni jsou applem posedlí. No a poslední věc: nevím, jak moc dobře znáš dnešní IBM, ale už dávno to není ten velký a schopný integrátor a inovátor, ale spíše klasicky zazm*dovaná firma, žijící z minulosti.

            A nakonec: Windowsy, kde užovkám sebereš admina, jsou brutálně spolehlivý systém.

    • „Nakonec to mate jako s tema procesorama, nakonec se ukazalo, ze Apple procesor testoval single vykon jednoho vlakna = 100% vykon, kdezto na konkurencni platforme se pocita s HT a tudiz se testem jednoho vlakna nevytezovalo jadro na 100%, ze by nekoho HT napadlo vypnout, nikoliv.“

      To je nepochopení. Když se testuje jendovláknovej výkon (programy, co nejsou vláknové a nikdy nevezmou víc jak jedno vlákno), tak se pochopitelně musí testovat jenom v jednom vlákně.

      Ten omyl je v tom, když se někdo tváří, že u jádra je důležitý jen to a ignoruje, že to jádro může zpracovávát jenom jedno vlákno. Takže když někdo vezme třeba ten Zen 3, koukne, že to má vyšší Geekbench ST (ok, třeba Cinebench zase nižší) než Zen 3 a uzavře, že to ukazuje, že Apple má nejlepší/nejvýkonnější jádro – jenže ten Zen 3 umí počítat další vlákno, který dá typicky kolem 20 % navíc (od 10 po třeba 70 podle aplikace…), takže jakmile by se použila vláknová aplikace, tak najednou je to jádro o dost silnější. Takže na SMT se nesmí zapomínat/nesmí se ignorovat. ALe neznamená to, že je chyba pouštět jednovláknový benchmarky na jednom vlákně.

      Asi by se dal/měl rozlišovat „jednovláknový výkon“ a „jednojádrový výkon“.

      • Osobně nechápu co se tu furt řeší. U Apple se jedná o jednovláknový výkon a protože u nich 1vlákno=1jádro označují to jednojádrový. Kdyby nic jiného marketingově to vypadá lépe:-)

        Řešit výkon na jádro včetně SMT je nesmysl a zoufalá snaha dokázat, že Apple je o trošku horší než to vypadalo. Pokud lze úlohu paralelizovat, nemá smysl ji omezovat na jádro.

        P.S. Myslel jsem, že SMT nese za ty roky lepší přínos než 20-25%.

            • Copak? Potrefená husa se ozvala? Taky patříte k těm, co si myslí, že grafika = herní grafika a nechápete, že to má i jiné použití? Nebo si jen namlouváte, že to jediné pravé použití počítačové grafiky je hraní počítačových her?

            • blbeček holeček … měl by ses nechat přejmenovat …, kde jsem tvrdil, že má výkonná herní grafika použití jen ke hraní? Přečti si, cos napsal, kriple, pak si otírej tlamu o „potrefené husy“ … pokud číst neumíš, pak raději ani nic nepiš …

            • gogo1963:
              Naučte se číst, na co reagujete. Můj příspěvek o zastydlích puberťácích byl reakcí na Seikose, který tvrdil, že výkonné grafiky jsou pro hry. Ale vy jako správná potrefená husa, jste měl touhu na to reagovat.
              A taky už konečně pochopte, že když jste byli všichni komunisti, tak jste si možná soudružsky tykali, ale teď už je 30 let jiná doba. Ale ono se asi špatně přeučuje, co se člověk v mládí naučí, co?

  3. Za devět prosincových dní je tady pět příspěvků. Tenhle server končí? Pochlapte se a dejte vědět, už sem nemá cenu chodit denně, zařadím si vás mezi ty, kam stačí mrknout jednou za týden.

  4. Jako jablickar me tato newska tesi.
    Ale ani ja neverim tomu, ze Apple bude mit gpu lepsi, nebo dokonce srovnatelnou s amd a nv (intel).
    Teda takhle, kdyby chteli tak ano, ale urcite ne v 2022 to je moc brzo.

  5. Jako chápu, že se dá mluvit o rychlejších cpu při některých úlohách díky užší a rychlejší instrukcni sade. Ale u gpu bych na to tolik nesazel. Pořád se jedná o rasterizacni engine a pokud by Apple najednou nepřišlo s něčím revolučním, tak nevidím důvod, proč by měl překonat amd a nVidii, když ti léta a léta své gpu vylepšují a optimalizuji. Jasně, amd bylo v háji a Nvidia možná taky trochu zpomalila jeden čas. Ale to nic nemění na tom, že svá grafická řešení brutálně vylepšují každou generaci. Umím si představit lepší výkon díky rychle paměti v čipu a la infinity cache v současných amd kartách. Uvidíme. Jsem opravdu zvědav a jsem rád, že je tu další hráč. Jako pokud by vydali dedikované karty do pciex s ovladači pro win (těžko říct, jestli je to součástí jejich strategie), tak by byla bomba mít 4 výrobce gpu čipu na trhu.

  6. Savana pumpa vajčaci 😀
    Tak sme spet, super! Uz to bol kapor bez starých dobrých AMDboys 😛
    Teraz ešte či bude aj niaky nový obsah, alebo majú všetci výpoved?

    U mna sa zmenilo to, že totok už písem z novej namakanej Comety na RTXe 🙂