Sony už prodalo 7,8 milionu PlayStation 5. Přes problémy se jich už vyrobilo víc než PS4

9

Dostupnost nových herních konzolí je dnes také problematická v souladu s tím, jak dnes celý počítačový průmysl nestíhá vyrábět a dává příležitost profitovat tzv. scalperům – byť to není tak zlé, jako se samostatnými grafikami pro PC.

Vypadá to ale, že aspoň v případě nové konzole Sony, tedy PlayStation 5, není rozhodně na vině to, že by se těchto konzolí vyrábělo málo. Sony teď oznámilo, že prodalo už skoro 8 milionů kusů, což znamená, že se povedlo vyrobit a dodat víc kusů, než v době vydání předchozí také velmi úspěšné PS4.

Začátkem února jsme tu měli zprávu, že Sony prodalo 4,5 milionu kusů PlayStation 5. Nyní firma oznámil aktuální výsledky, podle kterých od vydání, které se konalo 12. listopadu, už prodala 7,8 milionu konzolí. Vzhledem k tomu, že od spočítání už asi uplynul nějaký čas, už je teď dost možná číslo zase vyšší. Tak nebo tak bude těchto konzolí v oběhu už brzo přes osm milionů, a to za necelý půlrok od vydání, byť samozřejmě s přispěním výživné vánoční sezóny.

Design PlayStation 5 01 Zdroj: Sony

Proti prvním třem měsícům je nárůst cca 3,3 milionu za poslední čtvrtletí už menší, ale to je vedle faktoru Vánoc také dáno tím, že samotný start prodejů obnáší největší nápor a je na něj připravená větší zásoba dopředu. V současnosti jsou prodeje patrně už limitované tím, kolik konzolí stíhá Sony vyrábět. Když se odečte vyčerpání oné předem připravené zásoby, měla by logicky stabilní měsíční produkce (a tím prodej) vycházet o něco nižší, než byly celkové počáteční prodeje.

Sony by pravděpodobně mohlo mít prodeje ještě vyšší, kdyby výroba mohla zrychlit, ale nelze mluvit o tom, že by byla vyloženě nedostatečná, nebo že by v ní nastaly problémy. Ačkoliv je výroba hardwaru nyní sužována nedostatkem mnohých součástek a také služeb, surovin a kapacit na výrobních linkách, jsou prodeje v prvních několika měsících přece jen vyšší, než prodeje PlayStation 4 za stejnou dobu. Ty údajně dosáhly „jen“ 7,6 milionu v době, kdy podobná krize nepanovalo. To by mělo znamenat, že výroba běží v docela uspokojivém masovém měřítku a lze ji asi považovat za úspěšnou, byť na masivní poptávku úplně nestačí.

Vedle prodejů konzolí mělo jinak Sony úspěchy i ve službách s nimi spojených. Podle oznámených výsledků stoupl počet předplatitelů služby PS Plus o 14,7 % proti stavu před rokem, na 47,6 milionů. Za celý účetní rok 2020 měla herní divize Sony tržby zhruba 25 miliardy dolarů a provozní zisk 3,2 miliardy. Toto ale samozřejmě nejsou tržby jen za PS5, ale i za předchozí konzoli/konzole a hry pro ně.

Design PlayStation 5 09 Zdroj: Sony

Galerie: Odhalení Sony PlayStation 5: design, hry

Zdroj: techPowerUp

Sony už prodalo 7,8 milionu PlayStation 5. Přes problémy se jich už vyrobilo víc než PS4
Ohodnoťte tento článek!
5 (100%) 11 hlasů

9 KOMENTÁŘE

  1. Podívejme se na grafické karty – Sony PS5 7,8 mil, Microsoft Xbox ? mil. Kolik toho zbyde ve výrobních kapacitách na nebohé těžaře? O PC segmentu škoda kde hráči tahají za kratší konec provazu mluvit.

    Jenom mě napadalo, že celkově hráči asi proti těžařům na tom jsou zase tak špatně jak to vypadá.

      • Tenhle postup mne nenapadl. Podle tohohle „The good news is that some of the industry’s top analysts have come up with a few reasonable estimates. In February, data firm Ampere Analysis estimated that about 2.8 million next-gen Xbox consoles had been sold since launch. By comparison, about 4.2-4.5 million PS5 units had been sold by that time. “ https://www.denofgeek.com/games/xbox-series-x-ps5-2021-console-war-sales/ to vychází na 12.65 tak jste se dobře trefil.

      • Tohle je prostě katastrofání souhra okolností pro PC hraní. Extrémní poptávka po veškeré elektronice kvůli covidu, nová generace konzolí beroucí velký kus výrobních kapacit, nahromaděná poptáka ze strany hráčů způsobená přeskočením Turingu velkou části vlastníku Pascalu a samozřejmě kryptohortečka – to vše vyhnalo nedostatek grafik do naprosto absurdních měřítek.

        Nedostatek nebo minimálně malé skladové zásoby jsou už prakticky u veškeré elektroniky aktuálně, ale nikde jinde to není takto šílené, dokonce i ty konzole by mohly být poměrně rychle dostupné nespíš, pokud by se nabídka dostala lehce nad novou poptávku. U grafik to bude o vyplňování dlouhodobě nahromaděné poptávky, která se kumuluje od podzimu (minimálně) – i kdyby opadl zájem těžařů a výroba se výrazně zvýšila, tak je to na dlouhé měsíce…

          • O PoS se mluví už dlouho….ale rád bych věřil, že to bude brzy. Každopádně do toho nevidím dost na to, abych toto uměl nějak posoudit…

            S těmi bazary je to jasné (hlavně v EU by to šlo prvně, při zdejší ceně elektřiny), já na upgrad čekám až půjdou nové 3080, případně 3080Ti sehnat alespoň přes dodavatele za max třeba 25% nad MSRP, ale při černých scénářích do té doby vyjde 4080 a to bych asi poprvé v životě šel klidně do předobjednávky ještě před recenzemi (pokud by vůbec byla možná…).

        • Pokud budeme počítat optimisticky cca 100 APU na wafer, pak těch 12milionu konzolí představuje asi 120000 waferu (< jednomesicni aktuální produkce TMSC). APU pro konzole se snad vyrabi již dele nez rok. Přesto 10% kapacit TSMC bude patrně představovat znacny podil z kapacit vyhrazených AMD.

          • Nvidia pravděpodobně nešla k Samsungu jen z „nenažranosti“ za levnějším výrobním procesem…..TSMC je jednoduše totálně přetížené (jakožto vlastník aktuálně nejlepšího výrobního procesu se není čemu divit), bohužel ani ten Samsung asi neměl zrovna velké rezervy a kdoví jak to bylo a je s výtěžností u Ampere…