Zuckerberg nenápadně vyhrožuje, že kvůli Applu může zpoplatnit Facebook i Instagram

16
Mark Zuckerberg
Mark Zuckerberg
-
Zdroj: Facebook

Apple s novou verzí iOS v podstatě zakazuje aplikacím sbírat data o uživatelích bez jejich souhlasu. Pro trackování je nyní potřeba opt-in. Velký problém to může být pro Facebook, který vydělává hlavně na prodeji údajů o svých uživatelích, ale také o lidech, kteří u něj účet vůbec nemají. Trackovací nástroje jsou velmi silné a ani virtuálních profilů se Facebook neštítí.

Apple v novém iOS 14.5 zlepšuje ochranu soukromí. Aktualizaci vydal přibližně před týdnem a aplikace, které by chtěli chování uživatele nějak sledovat, nyní budou muset mít jeho souhlas. Facebook nese rozhodnutí Applu nelibě a už se na něj alespoň částečně připravuje. Magazín The Verge si na blogu Facebooku všiml screenshotů, kde je vidět, jak budou aplikace Facebook a Instagram vítat uživatele na nové verzi iOS.

Facebook schválně spouští tuto notifikaci dřív, než by ji uživatelům zobrazil Apple. Ve snaze získat pro sebe velmi důležitý souhlas podprahově útočí na uživatele na třech frontách:

  • Slibuje vám kvalitnější zacílené reklamy, které tím pádem „chcete vidět“
  • Tvrdí vám, že souhlasem podporujete lokální obchodníky, kteří si u něj objednávají reklamu
  • Nenápadně naznačuje, že souhlasem pomůžete udržet aplikaci zdarma. Nevyřčená pak zůstává věta „jinak vám ji zpoplatníme“

Facebook dlouhodobě deklaruje, že jeho síť bude navždy zdarma, jenže ze svého sloganu slovo zdarma už odstranil a sám Zuckerberg se vyjádřil slovy, že vždy bude zdarma „nějaká verze“ Facebooku.

Notifikace Facebooku a Instagramu na iOS ohledně sledování uživatelů
Notifikace Facebooku a Instagramu na iOS ohledně sledování uživatelů (zdroj: Facebook)

Co všechno obsahuje nový iOS 14.5 si můžete přečíst na webu Applu. Odstavec o soukromí zmiňuje App Tracking Transparency, tedy sledování uživatele i v jiných aplikacích a jeho chování na webu za účelem reklamy nebo sdílení těchto dat s třetí stranou. V podstatě tím Apple podřezává Facebooku byznys.

More Privacy Controls: App Tracking Transparency requires apps to get the user’s permission before tracking their data across apps or websites owned by other companies for advertising, or sharing their data with data brokers. Apps can prompt users for permission, and in Settings, users will be able to see which apps have requested permission to track so they can make changes to their choice at any time.

Zákaz či vyžadování souhlasu s trackováním je něco jiného, než běžné udělování stálého či dočasného oprávnění k funkcím smartphonu a osobním datům typu kontakty nebo galerie. Souhlas se týká jen zařízeních iOS, na počítači ve webovém prohlížeči vás Facebook může nadále sledovat jako doposud.

Apple a Facebook ani jejich generální ředitelé Cook a Zuckerberg se nemají příliš rádi. Jejich byznys je diametrálně odlišný. Apple prodává hlavně hardware lidem, Facebook prodává informace o lidech. Facebook také obviňuje Apple, že chce více vydělávat na přímém prodeji a už několik měsíců jede proti Applu kampaň.

Ve sporu Applu a Facebooku

Zuckerberg nenápadně vyhrožuje, že kvůli Applu může zpoplatnit Facebook i Instagram
Ohodnoťte tento článek!
4.9 (97.14%) 7 hlasů

16 KOMENTÁŘE

    • Přesně tak tohle povede k tomu, že Apple si postaví hradbu kolem dat zákazníka a odřízne svoji konkurenci. Když by se tohle mělo řešit tak zákonem a stejný způsob allow a not allow by měl platit i na použití dat klienta ze strany Apple.

  1. Nesmysl, kauza Whatsapp vs. Signal jasne ukazala, jak moc je konkretni sluzba uzivatelum ukradena a jak rychle dokazou zmigrovat jinam. Pritom, kdo jste nekdy pouzivali Whatsapp a vyzkouseli jste Signal, tak vite, jak moc je ten klient Signalu horsi. Lidem teda zjevne, pokud je nekdo trochu popostrci, nevadi ani mene kvalitni dalo by se rict zakladni sluzby, jde jen o to, aby to neohrozovalo soukromi a nestalo to prachy.

    Facebook to sice ma hodne dobre promakany, snazi se na jejich ucet navazovat dalsi sluzby i fyzicke vyrobky, takze napriklad Oculus bryle uz bez Facebook uctu nefunguji a tudiz pak uzivateli nezbyde nez treba za ucet platit, aby mohl pouzivat VR bryle. Na druhou stranu to ovsem podtrhava prodeje tech bryli, protoze premyslivy zakaznik si je proste nekoupi, aby nebyl v budoucnu vydiratelnej.
    Proste to vidim tak, ze Facebook zpoplatni svou sluzbu a do tydne jsou uzivatele jinde. Konkurence jen ceka na nejakou chybu Facebooku.

    • Co se tyka kvality, tak to je diskutabilni. Sice po oznameni, ze FB koupil WhatsApp mel Signal mnohem mene funkci, ale bezpecnost uplne nekde jinde. Navic cas ukazuje, jak moc je opensource silny.
      A Cukr z Bergu je grazl do morku kosti. Osobne uplne nechapu, jak fyzicka osoba muze pouzivat system typu Facebook. Ale kdo chce kam, …

    • No to sice mas pravdu, ale Apple nema jeho Apple ID navazane na socialni sit, kde dava BANy podle momentalni nalady. Pritom u Facebooku se BAN uctu rovna znefunkcneni hardwaroveho zarizeni, ktere mas na ten ucet navazane.

      Za me je Facebook o mnoho horsi nez Apple.

      • AppleID je svět sám pro sebe. FaceTime a další aplikace svázané s AppleID se dají považovat za ekvivalent sociální sítě. Navíc abys mohl AppleID používat, musíš vyplnit poměrně velké množství osobních údajů.

        Apropos, znehybnění AppleID (a to jsem potkal několikrát – zničeho nic přestalo fungovat známé heslo; zažil jsem u minimálně 7 uživatelů, takže to není náhoda) znamená konec všech zařízení k němu navázaných, v lepším případě (pokud funguje mailová adresa spojená s appleID) minimálně půlměsíční čekání na reset hesla.

        Procesy a funkčnosti jsou odlišné, ale princip vytěžování osobních informací je totožný. Cukrový Kopec jen netvrdí, že do dělá pro dobro svých oveček, jak to dělal Štěpán Prácička a dnes dělá jeho následník Kuchař.

        • Z pohleldu vytezovani uzivatelskych dat a kontroly uzivatele jsou na tom nepochybne stejne. Co se tyka te kontroly, tak Apple je asi nejvetsi zlo.
          Nicmene z pohledu „obchodovani s daty“ se kovaricek v podobe Applu rozhodne nemuze srovnavat s giga kovarnama Facebook nebo Google. Apple je naopak pomerne znamy tim, ze pozadavkum na uzivatelska data tretimi stranami nejsou Apple ti, co se prizpusobuji.

          • To máš samozřejmě pravdu, nicméně, a to pokládám za důležité, je tu zásadní rozdíl: Facebook používat nemusíš vůbec, respektive můžeš používat jiné platformy. U Apple takovou možnost nemáš, pokud si koupíš, nebo ti je dokonce přidělen, jablečný telefon.
            A aby nebyla mýlka, podobně je na tom Google nebo Microsoft.

            Že Apple data nevydává státům, to je sice hezké, ale to až tak s problémem jako takovým nesouvisí, a pokud jo, tak spíše negativně, kdy neznalý uživatel má nesprávný pocit, že jeho data jsou v bezpečí.

    • Z tria Apple, Facebook, Google je na tom Apple pořád nejlépe. Jako jediný z celého tria vydělává prevazne na výrobě hardwaru, konkrétně přes 60% zisku generují prodeje iPhonů. Mimo hardware je pak živí ještě prodej služeb, které s hardwarem souvisí. Nikde nevidím žádné zisky z reklamy. Co ale Google a Facebook? Kdepak, ty živí sledování uživatelů a podstrkávaní reklamy. Google má na reklamu na internetu prakticky monopol, v zásadě se ani netají přístupem, že všechny ty služby a aplikace, které jsou zdarma, jsou vykoupené reklamou a sledováním uživatele pro cílení reklamy. V případě Facebooku je pak celý byznys od základu postavený na tom, že uživatel na sebe nabonzuje všechno, co o sobě ví, včetně toho, s kým se zná, aby měla CIA přehled, zisk to generuje cílením reklamy a pak je jako bonus navíc ještě několikanásobný hromadný unik dat. Jakože nešťastné náhody, ve skutečnosti však šlo o backdoory. Třeba ta uživatelská hesla uložená v plain textu. To se naučí každý začátečník při tvorbě webu, že hesla se před uložením do databáze zašifrují. To nebyl omyl. Takže Apple FTW

  2. Je to přece vždy o obchodním modelu.
    Vyhledavače obecně jsou „zdarma“. Jinak by nepřežily. Ale nějak vydělávat musí, tak obchodují s daty. Je to logické.
    Apple je ve výhodné pozici, protože má celý ekosystém (sw i hw) a může si hodně diktovat. A taky si může hrát na moralistu. Apple ale nikdy moralista nebyl (pokud si můžu dovolit zosobnění firmy). Vždy šlo o business. Ano, Jobs byl geniální. Ale ani on nechtěl to nejlepší pro lidi. Byl to sobec a tlačil to, co přišlo nejlepší jemu. Ale v tom byla jeho genialita – protože často opravdu dokázal vycítit, co je potřeba udělat. Jeho životopis jsem četl, filmy o něm viděl. A rozhodně si nemyslím, že by byl svatější než kdokoliv jiný. Tím se jen oklikou dostávám k tomu, že Applu o nic „pro lidi“ nešlo a ani teď nejde, je to jen image, která je pro něj důležitá. Kdyby bylo potřeba image o 180st otočit a bylo to pro Apple výhodné, udělá to lusknutním prstů a lidi mu budou u zadku. Stejně jako Google, Facebook, Sony, Microsoft….name yours.

    Jsou to jen firmy co vydělávají. A mají super PR oddělení, aby lidem dokázali říct, jak to vše dělají z lásky k nim.

    Tj. jakékoliv pření o tom, kdo je čestnější vůbec nedává smysl a je bezpředmětné.

  3. Ja sa snažím všetky sociálne služby, tlačítka, reklamu, sledovanie a akékoľvek ich asociácie agresívne blokovať na PC aj foune. Samozrejme účty som tam nemal ani ich niak nepoužíval. Max som mal ICQ pred 20r 😂

  4. Jen ať to zpoplatní, tím víc lidí uteče a éra Facebooku skončí o to rychleji. Uživatelé se přesunou zase jinam a začne éra zase něčeho nového. Internet takový je, neustále se mění a nic netrvá věčně.