Nvidia uvádí GeForce RTX na platformu ARM: ray tracing a DLSS už i na Chrome OS/Linuxu

56
Nvidia ARM logo 1600
Nvidia ARM logo
-
Zdroj: Nvidia

Rozmach procesorů ARM vstoupil do další fáze: Nvidia ukázala GeForce RTX 3060 a na ní Wolfenstein: Youngblood běžící s procesorem MediaTek včetně ray tracingu a DLSS. V budoucnu by Nvidia mohla z ARMu s Linuxem nebo Chrome OS udělat standardní herní platformu.

Nejnovější grafické technologie Nvidie bývaly spjaté s platformou PC běžící procesorech x86/x64. Ale Nvidia se čím dál víc přiklání k ARMu a teď na tuto platformu přeportovala i nejpřelomovější herní novinky: raytracingovou grafiku Nvidia RTX a také AI upscaling DLSS. Na konferenci GDC bylo prezentováno demo těchto technologií ve hrách, běžících na ARM procesoru – a to dokonce na čipu od MediaTeku pro Chromebooky.

GeForce RTX s procesorem MediaTek

V noteboocích a desktopech jsou teď karty Nvidia prakticky výhradně spojovány s procesory x86 (Intel, AMD, nebo Zhaoxin). Nvidia to ale chce měnit a v budoucnu by měly být k mání i ARM počítače s grafikou kartou GeForce RTX. Na grafické konferenci GDC (Game Developers Conference) teď Nvidia takový systém předvedla: počítač opatřený grafikou GeForce RTX 3060 připojenou k ARM procesoru. Tím byl MediaTek Kompanio 1200.

Kompanio je řada ARM SoC, které MediaTek směřuje na notebooky, respektive hlavně asi Chromebooky, jinak by asi měly vycházet z podobného základu jako mobilní řada čipů Dimensity. Procesor Kompanio 1200 (má také označení MT8195) je osmijádro vyráběné na 6nm procesu TSMC se čtyřmi jádry Cortex-A78 a čtyřmi jádry Cortex-A55 s grafikou ARM Mali-G57 (s pěti jádry) a podporou pamětí LPDDR4X-4266.

Tento procesor má řadič PCI Express 3.0, přes který je připojený GeForce RTX 3060. Použitá zřejmě byla vývojová platforma určená primárně pro vývoj notebookového hardware, ale není jasné, zda byla osazená verze GeForce RTX 3060 pro notebooky, nebo desktopová GeForce RTX 3060. Šlo však o kartu s omezovačem těžby, LHR edici. Jako operační systém běžel na zařízení desktopový Arch Linux s Gnome.

Nvidia bude podporovat grafiky GeForce na ARM procesorech MediaTek
Nvidia bude podporovat grafiky GeForce na ARM procesorech MediaTek (Zdroj: Nvidia, via TechRadar)

Nvidia oznámila plány na podporu karet GeForce na ARMu už na jaře a Mediatek je zdá se partner, kterého si vybrala (vedle Kompanio 1200 by měl být podporován levnější Kompanio 700/MT8192, 7nm čip se čtyřmijádry Cortex-A76 a čtyřmi A55). Nicméně snad to eventuálně nebude exkluzivní vztah, jako v případě ARM Windows, u kterých Microsoft počítá jen s Qualcommem.

Wolfenstein: Youngblood ray tracingem na ARMu

Nvidia na tomto počítači předvedla hru Wolfensteain: Youngblood, která je založená na enginu idTech. Ve hře na ARMu/GeForce RTX 3060 běží raytracingové efekty jako jsou odrazy, a zároveň je použitý AI upscaling DLSS 2.x pro zvýšení snímkové frekvence a dosažení vyššího výkonu v náročných raytracingových efektech.

Port hry nebo její části byl vytvořen ve spolupráci s vývojáři hry pro demonstrační účely, nebude bohužel na prodej (to by vyžadovalo ho celý dokončit, odladit a udržovat, což se asi pro současný malý trh ARM zařízení s Linuxem nevyplatí). V budoucnosti už ale hry na tuto platformu možná budou regulérně vycházet paralelně s verzí pro klasickou PC platformu. A procesorům ARM by to zase mohlo pomoci prosadit se do mainstreamu počítačů a notebooků. Speciálně Nvidia asi zřejmě mít velkou motivaci se o to zasazovat, protože nyní ARM kupuje (pokud to nezablokuje Čína…).

Vedle této hry také Nvidia na tomto ARM počítači předvedla i vlastní demo The Bistro, které renderuje raytracingovou scénu v reálném čase. Ta je založená na frameworku od Nvidie a používá ke zvýšení výkonu AI denoiser Nvidia Optix.

Nvidia uvádí, že na Arm už je portovaná část RTX SDK, mělo by jít kromě podpory DLSS (která je v těchto dnech mimochodem také oficiálně uvolněná pro Linux – viz tento blogpost) také o podporu technologií RTX Direct Illumination (RTXDI), RTX Global Illumination (RTXGI) zmíněný AI denoiser Optix nebo nástroj RTXMU (RTX Memory Utility) pro optimalizaci využití grafické paměti ve vyvíjených hrách. Tyto SDK již jsou, nebo brzo budou uvolněné pro Linux a pro Chrome OS/Chromium OS.

Wolfenstein Youngblood akcelerovaný na GeForce RTX 3060 běžící na procesoru ARM MediaTek Kompanio 1200
Wolfenstein Youngblood akcelerovaný na GeForce RTX 3060 běží na procesoru ARM MediaTek Kompanio 1200 (Zdroj: nvidia)

Linuxový ovladač GeForce pro platformu ARM

Mimochodem, toto demo kromě ukázky grafiky GeForce na procesoru ARM/MediaTek také ukazuje, jak Nvidia vyvíjí verzi svého binárního ovladače pro Linux pro platformu ARM. Toto znamená, že eventuálně by se ARM mohl stát podporovanou platformou a mohl by být oficiálně dostupný binární ARM ovladač pro GeForce, snad se stejnými funkcemi, jako má ten pro platformu x86.

A pokud bude volně dostupný, mohly by se snad karty Nvidia s ním používat i na „skládačkových“ počítačích, nejen na Chromeboocích. Například na desktopech SolidRun HoneyComb/ClearFog LX2.

Co si myslíte o podpoře grafik GeForce na platformě ARM/Linux?

Zdroj: Nvidia

Nvidia uvádí GeForce RTX na platformu ARM: ray tracing a DLSS už i na Chrome OS/Linuxu
Ohodnoťte tento článek!
5 (100%) 4 hlasů

56 KOMENTÁŘE

  1. Kvitujem snahu nVidie sprístupnit moderné technológie
    na iné platformy, zároveň je mi veľmi smutno, ako ide
    dopadnúť nová generácia grafík :

    „NVIDIA totiž ví, že AMD RDNA 3 udělá ještě mnohem větší posun. V tuto chvíli všechny zákulisní zdroje mluví prakticky jednohlasně, AMD a jeho nové 5nm RDNA 3 doslova vytře s NVIDIA podlahu. „

        • Objektívne informácie ani zlatom nevyvážiš…
          AMD neúnavne a systematicky pracuje na
          výlučnej exkluzivite Radeoniek a že sa im
          neskutočne darí – za pouhé dva roky dokázali
          z 27% trhového podielu dGPU vylepšiť bilanciu
          na dnešných 18%, fantastický progres…

          • evidentne se jim vyplaci vic konzole, me uprime je jedno jestli maji procent 20 nebo 80, ale neni mi jedno dostupnost, kde to teda vazne a drhne docela dost porad, jako aby cela konzole stala pomalu jako jedna podobne vykonna grafika …

            • Dá sa prebiť k nejakým relevantným
              údajom o ziskovosti konzol pre AMD ?
              Moc sa mi nechce veriť lukratívnosti
              pre výrobcov…

            • Evidentne sa to vypláca aj nVidii, ono posledný kvartál a 1,9mld. zisku hovorí za všetko 😀

            • U APU pro konzole nejde primárně o ziskovost, ale o smluvní závazky a objemy. Oboje (i dGPU) bude asi v nejméně výhodné produkci
              <1US$ za mm2_7nm. Proti tomu v Zen3 chipletech se mohou dostat až na 10US$/mm2_7nm (Epyc (700mm2/7000US$z).

            • @PetebLazar – to je teda drastický rozdiel,
              čím je to spôsobené ?

            • Epyc 8x 80mm2 7nm + IO_die@12nm … celkem 640mm2 7nm 64c Epyc list price 7800US$.

              6900XT Navi 21 520mm2 7nm + GDDR6 list price 999US$

              I desktop Ryzeny 5800X/5900X/5950X mají výnos více než dvojnásobný. Ryzen 5950X 2x80mm2(160mm2 7nm) + IO_die 12nm list price 799US$.

              Logika saturovat primárně trh produktů s největší realizovanou marží se sama nabízí. Až budou Ryzeny/Epyc na skladech přebývat mohou se volné kapacity využít pro méně výdělečná GPU. Slušná dostupnost Ryzenů 5000 jako u nás zatím ještě není ve světě pravidlem.

            • PetebLazar
              Jasne. Navic situaci zmenil i vykon novych konzoli a sluzby typu GamePass, popr. nove technologie (napr. v ovladaci PS5). Popravde pokud dnes hrac, kteremu nejde o nic jineho nez hry a neni zavisly na kazdem navyseni FPS a nehraje MMORPG a strategie, dnes nema duvod kupovat mnohonasobne drazsi PC, kdyz konzole je za pusinku (a to i vcetne sluzeb). Do toho vseho se pridali i crypto tezari a z dGPU ce celkove stal trh „pro bohate“.
              Jeste netreba zapominat, ze s Coronou se znasobila i nutnost resit veci online, coz melo za nasledek navysovani serverovych a desktopovych (notebooky, PC) kapacit. Tak je jasne, na co se AMD logicky zamerilo.

            • konzole pořád omezují výběrem her. Aktuální horší ceny GPU se dají dočasně řešit. Mám postarší grafiku na hry které to zvládne nebo jejich hraní odložím a co je na GFN hraju na GFN jen s pár W spotřeby

            • komplik 21.7.2021 at 11:40
              Ja jen rikam, ze kdo neresi obecne „mysove“ hry a kazdy jeden FPS, tak na konzole je ve skutecnosti vyber her lepsi (exkluzivky), ale toto je silne subjektivni dle zanru. Za nejakych 14k ma clovek P&P reseni i s HDR a nemusi blbnout s instalacema OS, ovladacu a resit bugisky. Pro nekoho, kdo se v pocitacich nevyzna, je to momentalne (z pohledu vykonu, performance a ceny) bezkonkurencni volba, tak se nedivim, ze AMD investuje tam pred dGPU.
              Ja osobne, ac jsem zacal az na PS3, kde jsem hral v podstate jen exkluzivky, tak s touto generaci jsem hrani na PC skoro opustil. Davat jen za dGPU to same co za, co za celou konzoli (ktera dle meho funguje mnohem lepe nez PC), mi prijde nesmysl. Na MMORPG mi staci silne CPU s iGPU. A mam to stesti, ze nemusim encodovat :D, takze tu AMD a Nvidia hru na nenazrane a predrazene grafiky nemusim hrat 😉

  2. Podporu Linuxu jako platformy kvituji, ale všichni známe nVidii a její dlouhodobé snahy vytvářet vendor lock-in na své technologie. Radost bych měl větší, kdyby se zapojili do nouveau popř. uvolnili současný binární ovladač jako open-source.

  3. Me se na NV libi, ze maji plany dopredu. Levnej, uspornej a vykonnej arm NB, handheld, cokoli. Otviraj si dvere na novy trhy. Nespolehaj jen na gpu. A delaj dobre. Ty hurikany s gpu co se dejou, je dobre mit na prodej i jine veci.
    Konecne budou moct inzenyri v africe taky parit wowko. Tohle si bude moct dovolit kazdej.

        • já nesem hnízdil, abych se potřeboval utírat.
          Navíc, když se mi líbí něco od Nvidie, tak to pochválím – třeba DLSS2, AMD jsem tu kritzizoval za 6600XT a rozhodně ji nikomu nedoporučím.
          To u hnízda nikdo ani nečeká, protože má zelený mozek a řadí se tak na úroveň garážmistra z Plzně, jen na druhé straně, hned vedle C.K. Exota

          Takže příště to zkus na někoho jinýho, třeba ti to konečně vyjde, chlapečku

            • Wendakovi zkusnyl celej den. Nejdriv to fiasko s FSR a pak tohle. A ted to jeste vypada ze multichip Hopper jde do tapeoutu, 12900K v preview benchmarcich vypada skvele, intel rozsiruje vyrobu, ajajaj….

          • Tady ale vůbec nejde o AMD a NVIDIA, tady je klíčový zlom Mediatek, tedy trend který už započal Microsoft a potažmo Samsung a k úspěšnému business modelu který ukázal Apple.

            A to je, že není problém pro běžné počítače použít Armové procesory. Obrovský posun ve vývoji trhu. Za rok a čtvrt by měl být Apple výhradně na Armu, a další firmy úspěšný model začínají kopírovat. Je to levný, je to úsporný a má to dost výkonu

            • Raspberry Pi 4 nic? Nebo pak je otazka, co myslite tim „pro běžné počítače“.

            • „Je to levný“

              A pak se chtivej člověk podívá na ty notebooky se Snapdragonem…

            • on myslel levný pro výrobce 😀 to ano … zas tak růžově bych to neviděl, nechci v notebooku žádný ARM …

            • Ty Qualcommy asi nejsou levné ani pro výrobce (protože tam Qualcomm celkem zbytečně – pro většinu uživatelů – tlačí modem pro mobilní data).

              Kéž by byly mašiny s MediaTekem, ale ten je jenom v Chromeboocích. Jenže nejspíš nejsou ani moc levnější než ty Atomy od Intelu.

      • 2wendak
        clanek je o NV, nevim proc sem tahat firmu amd, co ani nic zajimaveho nema (ted meeeh 6600 radeon) a drzi se jen toho sveho a taky na to dojede, jestli se rychle neprizpusobi. Doba kdy amd ohromovala poctem jader uz je pomalu pryc. Ted jde ne jenom o pocet, ale jaka jadra a v jake kombinaci vubec budou.
        Apple vytahl M1, NV za posledni mesic 3 veci, i MSI ma novinku – SSD a AMD? FSR na urovni prvni generace konkurence ehm.
        Ano, plany ma kazda firma. Ale ne kazda firma ma docela dlouho podil pres 80% na trhu gpu (samostatnych samozrejme). Takze jsou plany a plany.

          • Může to snížit prodeje NVIDIA. S FSR můžete na starší GK (Geforce/Radeon) přežít do doby než tu opět bude konkurence aspoň dvou (či dokonce tří) dGPU a s tím snad časem i příznivější ceny! 😉

          • Všimni si jak rychle se zapomělo na adaptivní synchronizaci. Dokud to měla nVidie , tak jsou Gforce monitory hnus, hnuj a předraženej krám. Teď má adaptive i AMD a najednou je ticho po pěšině.

        • reakce na tebe byla přesně tato:
          Tak plány dopředu má snad každá aspoň trochu úspěšná firma, ne? Takže docela blbý přirovnání a pokus vyzdvihnout oblíbenou značku…“

          Asi jsem slepej ,ale ani slovo o AMD. ani 6600, takže tvoje reakce byla zbytečná, protože na to mi odpověděl exot C.K. a další exot hnízdo, ale těm něco psát je jak házet hrách na stěnu.

          A konečně v posledním odstavci odpovídáš na můj koment a to beru jako pozitivní, protože se minimálně částečně s tebou dá souhlasit, i když každý se na to může dívat z jiných úhlů.
          Nechci sem dávat zase AMD, ale jak konkurence Nvide se hodí asi nejlíp. Já se na to totiž dívám z pohledu akcií a tam je to ze 2 USD za akcii skoro na 100 USD, to je 50ti násobný růst… a to nezní jako firma, která plánuje?

  4. Otázka je, jak toto lze implementovat. Možná by se ARM plus NVidia dala použít v cloud gamingu, ale do desktopu to nyní, alespoň v nejbližší době nevidím. Nebo se to začne prodávat, ale spíš něco jako „desktop“ konzole. I když vůbec by mi nevadilo mít jednou, za několik let, možnost postavit PC z něčeho jiného než je Intel nebo AMD 🙂