Nvidia uvádí novou „virtuální“ grafiku Ada: GeForce RTX 4080 ve streamovací službě GeForce Now

10
GeForce RTX 4080 v GeForce Now 1600
GeForce RTX 4080 v GeForce Now
-
Zdroj: Nvidia

Máte rádi cloudové hraní nebo nemůžete mít po ruce regulérní herní PC? Nvidia teď schopnosti nové generace GPU zpřístupní v herním streamování GeForce Now.

Nvidia minulý týden během CES 2023 uvedla ještě jednu novinku, které jsme se ještě nevěnovali. Už jsme psali o nové GeForce RTX 4070 Ti, mobilních GeForce RTX 4000 s čipy generace Ada a také o nové funkci RTX Video Super Resolution. Ale firma vypouští na trh ještě jednu novou grafiku, tedy svým způsobem. Jde totiž o grafiku cloudovou – nové virtuální GPU teď bude dostupné v placené streamovací službě Nvidia GeForce Now.

Nvidia během CES 2023 oznámila, že ve službě GeForce Now zavádí nový stupeň předplatného, který bude stát nad základním placeným členstvím („Priority“) a jmenuje se „Ultimate“. Toto předplatné je nicméně zřejmě pokračováním či náhradou již dříve dostupného stupně RTX 3080 a má podobné parametry.

Momentálně také tento stupeň služby má poskytovat PC s grafickým výkonem (podle Nvidie) odpovídajícím grafice GeForce RTX 3080, takže v tuto chvíli se ještě o novince nedá úplně mluvit, to však má přijít brzo. Podle Nvidie bude tato instance upgradována na grafiky GeForce RTX 4080 – nebo možná spíše obdobnou konfiguraci GPU, jejíž výkon má být srovnatelný. A tímto se ve službě GeForce Now objeví možnost používat GPU nejnovější generace Ada Lovelace. Všichni předplatitelé na úrovni „Ultimate“ dostanou k těmto cloudovým RTX 4080 přístup v momentě, kdy je Nvidia ve svých datacentrech rozjede. U nás v Evropě a v Severní Americe by to mělo být ještě tento měsíc, další regiony budou následovat.

Tip: Test MSI RTX 4080 16GB Suprim X: 30% nárůst výkonu proti RTX 3080 s o 70 W nižší spotřebou

Podle Nvidie tato nová nabídka zvyšuje výkon cloudového hraní na novou úroveň a přibližuje ji „víc než kdy dříve lokálnímu hraní“, což je nicméně na zváženou. Výkon samotného vzdáleného GPU sotva něco mění na aspektu, že hra běží někde v dálce a k době odezvy jejího enginu a vstupů se přidává latence síťové komunikace tam a zpět. Plus se nemění to, že máte obraz přežvýkaný ztrátovým kodekem používajícím rychlou real-time kompresi na GPU – kvalita komprese by na nových GPU měla být lepší, ale komprese to bude stále.

GFN Thursday Ultimate SuperPOD
Servery, z kterých Nvidia streamuje herní instance GeForce Now (zdroj Nvidia)

240 Hz, 4K, ultrawide obraz

GeForce Now Ultimate s grafikou RTX 4080 má poprvé přinést možnost hrát i se snímkovou frekvencí 240 Hz, což má dle Nvidie přinést dosud nejnižší latence v cloudovém hraní. Nicméně latence daná samotnou délkou trvání snímku, která se tímto zlepší (o 4,16 ms proti frekvenci 120 Hz), má asi menší dopad v porovnání s latencí, kterou přidává samotné streamování (enkódování, ping tam a zpátky, dekódování u vás na cílovém zařízení), takže toto je třeba opět brát s rezervou. Pokud budete hrát ve 240 Hz doma lokálně, tento bonus samozřejmě dostáváte také.

Už dříve umožňovala Nvidia streamovat hry v rozlišení 4K, ale nebylo to dovoleno na jiných zařízeních než na konzolích Nvidia Shield (jinde byl limit rozlišení 1440p). Předplatné Ultimate to odstraňuje a už bude také dovolovat hraní v rozlišení 3840 × 2160 bodů.

Novinkou je také podpora ultrawide rozlišení – například A Plague Tale: Requiem, The Witcher 3: Wild Hunt, Shadow of the Tomb Raider a další hry bude možné hrát v rozlišení 3840 × 1600 bodů.

Možnost vyzkoušet DLSS 3

Běh cloudové instance na GeForce RTX 4080 vám zpřístupní nové funkce exkluzivně dostupné na nové generaci grafik – zejména je to DLSS 3, která duplikuje snímkovou frekvenci interpolováním mezisnímků mezi regulérními snímky ze hry (jako to typicky dělají televize s videem). V kombinaci se vzdáleným streamováním, které zas klade určité meze na to, kolik snímků k vám dorazí, je sice asi užitečnost trochu snížená, ale na druhou stranu si takto můžete efekt interpolace vyzkoušet bez vlastnictví dotyčného hardwaru (byť ne zadarmo).

Druhy předplatného a členství v Nvidia GeForce Now
Druhy předplatného a členství v Nvidia GeForce Now (zdroj Nvidia)

Předplatné GeForce Now Ultimate stojí 2690 Kč / 99,99 € za šest měsíců (jeden měsíc samostatně stojí 539 Kč / 19,99 €), tedy stejně, jako před přejmenováním stálo předplatné RTX 3080. Inzerované parametry jsou mimo předchozího také víceméně stejné. Hráč má prioritní přístup k výkonnějším serverům (s onou cloudovou RTX 4080 či dnes zatím RTX 3080). Ten ale není zcela neomezený, herní seance má maximální délku 8 hodin. Rozlišení může být až 4K a snímková frekvence až 120 Hz (což je v rozporu s onou avizovanou podporou hraní ve 240 Hz, nicméně tento limit asi později bude v podmínkách navýšen).

Zdroj: Nvidia

Nvidia uvádí novou „virtuální“ grafiku Ada: GeForce RTX 4080 ve streamovací službě GeForce Now
Ohodnoťte tento článek!
4 (80%) 4 hlasů

10 KOMENTÁŘE

  1. Dnes pokud mám přístup ke kvalitnímu internetu a zajímají mě hlavně singleplayer tituly by to dávalo perfektní smysl. Fyzické PC s 4080 s přislušným procesorem v namaxovaném AAA titulu pod 500W nepůjde, zatímco Gf Now poběží na čemkoliv s minimálním příkonem. Při splnění těhle podmínek to pro náruživého hráče může znamenat že co zaplatí Nvidii ušetří na elektřině a možná i desítky tisíc za hw. Use case to sice není pro široké pařanstvo ale něco na tom je.

    • Na druhou stranu, pokud hraješ, tak většinou už ten hardware máš a tudíž proč ještě vyhazovat za GeForce Now. Ale smysl ta služba má, třeba jeden známý teď na herní PC nebo on sní o herním NB, ale nemá na něj, musel vydat peníze za důležitější věci, takže levný noťas za 15K + GeForce Now mu smysl dává. Prostě je to jako nouzovka dobrá věc.

      • Lenze ta sluzba funguje dost dobre. Nie je to ziadna nudzovka. Samozrejme kniznica dostupnych hier by mohla byt lepsia. Ale najdes tam aj dobre a zaujimave hry a tie sa hraju pocitovo tak, ako keby si ich hral lokalne (zavisi od kvality internetu). Tiez ti to da moznost vyuzivat aj RT alebo DLSS2/3 vo vyssich rozliseniach vratane 4K. Proste mas k dispozicii vykon, ktory nie je urcite dostupny v hernych NTB a ktory nema ani drviva vacsina hracov na PC.

          • Zalezi od toho co chces. V konzole nemas RTX 3080 ani RTX 4080. 😀 A tiez sa na to mozes pozerat tak, ze rok som mal k dispozicii vykon 3080tky za 6k/200E. Teraz za rovnaky poplatok to bude RTX 4080. Porovnaj si to s cenou tych kariet. Vratane vymeny jednej za druhu. A okrem toho, konzolu uz mam. Toto je nieco navyse.

            • Upřímně si nějak nedovedu představit průnik hráče s 240Hz monitorem a zájmem hrát v cloudu 🙂

            • Potom neviem preco si spominal predtym konzole, s ktorymi uz vobec 240Hz nevyuzijes. A BTW. Geforce NOW ti po novom s RTX 4080 tych 240Hz da. Sice v 4K „iba“ 120, ale v nizsich to ma byt podporovane.

            • Použití cloudového HW je jednoznačně budoucnost mainstreamového hraní. Nemám nejmenších pochyb. Ten výpočet Uniho je samozřejmě o ničem, protože tohle má mnohem lepší výkon než konzole, je průběžně upgradováno, vynechal cenu uspořené el. energie atd…

              Ono jako těch 6k, když 4k ušetříš na elektřině už tak hrozně nevypadá. 😀 A to beru celkem konzervativní spotřebu, někdo kdo hraje opravdu hodně to má zadarmo úplně.