AMD zveřejnilo demo ray tracingu na Radeonech s architekturou RDNA 2, podívejte se

AMD s oznámením DirectX 12 Ultimate ukázalo demonstraci ray tracingových efektů v DXR 1.1 na reálném GPU s architekturou RDNA 2. Můžete je vidět na videu.

22
AMD RDNA 2 ray tracing demo Futuristic City 1600
Zdroj: AMD

V pátek jsme psali o DirectX 12 Ultimate, které standardizuje nové technologie v GPU jako Mesh Shader, Variable rate shading a zejména ray tracing (DXR 1.1). Podporu těchto technologií Nvidia má už od architektury Turing v nynějších GeForce RTX 2000, naopak u AMD do nedávna pořád nebylo jasné, kdy hardwarová akcelerace ray tracingu dorazí do grafik Radeon. Teď firma potvrdila, že kompletní DirectX 12 Ultimate bude podporováno v konzoli Xbox Series X a také v samostatných Radeonech s novou architekturou RDNA 2, které vyjdou letos. Demonstraci této akcelerace teď Microsoft s AMD ukázali v technologické předváděčce, která ukazuje DXR 1.1 v akci údajně přímo vykreslované na reálném GPU.

 

DXR 1.1 demo Futuristic City

Toto demo pojmenované Futuristic City zdá se AMD pouštělo už začátkem měsíce na Financial Analyst Day 2020, kde poprvé hardwarový ray tracing v RDNA 2 potvrdilo. Ovšem v té době to bylo jen neveřejně a na veřejnost se dostal jenom statický snímek v slajdu. Nyní po oznámení DirectX 12 Ultimate a jeho použití v Xboxu Series X publikovalo AMD toto demo i veřejně – respektive, publikovalo videozáznam, nikoliv přímo aplikaci. Video můžete vidět zde, případně na Youtube.

Demo je krátké (jen něco přes minutu) a z ray tracingových efektů demonstruje odrazy (na bázi RT by snad měly být i některé stíny), kterých je na scéně opravdu hodně, protože většina povrchů ve futuristické sci-fi scéně je zrcadlových nebo chromových. Odrazů je na scéně několik najednou a některé dění/objekty v demu jsou v některých případech vykreslené jenom jako tyto odrazy. Podle slajdů, které se k demu objevily, by implementace měla používat řadu různých technik z DXR 1.0 i DXR 1.1.

Zda je množství odražených obrazů technicky pozoruhodné nebo spíš naopak, to neumím posoudit (ale poznal jsem, že tam chybí Ruby). Ale kvalita nápadu/provedení je možná trochu podružná, záměrem nejspíš byla hlavně ukázka fungujícího efektu v reálném čase na hardwaru. Podle AMD je nahrané video vykreslené reálným křemíkem, tedy nějakým GPU s architekturou RDNA 2 (otázka je, zda šlo o samostatnou kartu, nebo o Xbox). I když to pochopitelně nemůžeme ověřit a nemáme záruku toho, na jakých FPS byl hardware schopen tuto scénu spočítat. Zřejmě v tomto ovšem máme doklad, že vzorky jednoho z těchto produktů už fungují.

Prezentace k demu Futuristic City zdroj AnandTech 01
Prezentace k demu Futuristic City (Zdroj: AnandTech)
Prezentace k demu Futuristic City zdroj AnandTech 02
Prezentace k demu Futuristic City (Zdroj: AnandTech)

Momentálně je maximální dostupná kvalita videa bohužel nic moc, nejvyšší rozlišení je 1080p60. A bohužel také nevyhnutelně zanechala své upatlané stopy notoricky špatná kvalita enkódování a/nebo streamovací datový tok (verze ve VP9 má bitrate pod 4 mbps). Toto patrně rozmazalo část texturových detailů a méně kontrastní části snímku. Ve videu je také vidět banding (viditelné hranice tónů v gradientech), což je klasická bolest video komprese. Tímto artefaktem by teoreticky mohlo trpět i originální vykreslování, ale spíše asi bude způsobený YouTubem. Toto je ale obecný problém s posuzováním obrazové kvality dle internetového videa, nic specifického pro toto konkrétní demo.

Zdroje: AMD, AnandTech

Galerie: Demo Futuristic City s ray tracingem na architektuře AMD RDNA 2

AMD zveřejnilo demo ray tracingu na Radeonech s architekturou RDNA 2, podívejte se
Ohodnoťte tento článek!
4.9 (98.18%) 11 hlas/ů

22 KOMENTÁŘE

  1. Jako verim tomu, ze AMD zvladla DX12U dokonale, ze to bude dokonale v konzolich a bude to dokonale i na PC grafikach RDNA2. Nicmene i to blbe demo ukazuje, ze AMD furt taha za kratsi kus provazu. Proc se demo NVidii povedlo, proc tam neni videt komprese, rozmazani, spatna kvalita streamu? Proc? A odpoved zname, proste to AMD zase nedokazalo prodat.
    Jak pak mam verit, ze AMD dobre vyladi ovladace, kdyz nezvladnou ani propagacni video?

    • “se to Nvidii povedlo” “nezvladnou ani propagacni video” …

      Uvědomujete si doufám, že tu kompresi dělá Youtube, které cokoliv do něj pošlete, překóduje? Ať už pošlete jakoukoli bitrate a jak dobře enkódované video chcete?

      Když na tu kvalitu kašle jak Youtube, tak Google jako vývojář toho VP9 (kompresi do AVC zprasili ovšem taky), tak co s tím jako má dělat AMD? Jasně, mohlo by to video být hostované někde jinde, ale youtube je standardní místo, kam lidi jdou. A když jsme u toho, tak Nvidia dává videa taky na něj. A jsou ním komprimovaná úplně stejně blbě(všechny ukázky RTX efektů, DLSS – na těch je pak taky je ten blurfest pěkně na levačku).

      Ostatně v tom povzdechu nad kompresí je napsané, že je to obecný problém, ne záležitost tohohle dema.

          • Protože si demo od nVidie pustil ve QHD/4K, kdy YouTube nechává větší bitrate. Kdežto demo od AMD je dostupné jen ve FullHD, kde YouTube používá nižší bitrate.

            Proto hodně lidí, i když má video ve FullHD, tak ho před uploadem na YouTube upscalují na 4K jen aby získali ten bitrate navíc.

            • Ono to maže ve 4K taky. Měly by pak líp přežít hrany, linie a tak, ale textury to myslím vymydlí pořád, ten banding by nejspíš byl stejný. Samozřejmě na té konkrétní bitrate závisí dost (jinak bych ale řekl, že ani s 4mbps by to nemuselo nutně vypadat tak mizerně, ale holt tyhle videoslužby znamenají špatnou rate control/rychlé nastavení enkodéru atd).