Aktuální tržní podíly výrobců grafik: historicky nejnižší podíl Radeonů, Nvidia má 83 % dGPU

64
Zdroj: Cnews.cz

Objevily se čerstvé statistiky tržních podílů výrobců GPU za druhé čtvrtletí, ukazující, jak si proti sobě vedou grafiky Nvidia GeForce a AMD Radeon.

Čtvrt roku zase rychle uplynulo a tak tu máme opět aktualizované údaje o tržních podílech výrobců GPU. Současná situace je nenormální kvůli tomu, že současně máme krizi nedostupnosti mnoha různých komponent a výrobních kapacit, a zároveň do toho přišla kryptoměnová bublina vytvářející umělou poptávku po GPU. Ta vytvořila masivní nedostatek grafik v době, kdy výrobcům chybí možnosti, jak produkci navýšit.

Nejnovější data jsou za Q2 2021, tedy duben až červen. Podle analýzy firmy Jon Peddie Research, která vývoj tržních podílů výrobců GPU v x86 procesorech a samostatných kartách pro PC (tedy v praxi Intel, AMD a Nvidia) sleduje, stouply prodeje grafik a procesorů s iGPU meziročně o 42 % (proti Q2 2020). To je jednak vlivem kryptoměn, ale k tomu se přidávají i zvýšené prodeje počítačů a notebooků kvůli koronavirové pandemii a práci a studiu z domova.

Nárůst v prodejích firmy zaznamenaly i mezičtvrtletně, Q2 bylo celkově na prodeje o 3,4 % lepší, přičemž polepšily si všechny značky. Nejvíce však Nvidia, které stouply prodeje o 3,8 % proti Q1, Intelu se zlepšily o 3,6 % a naopak u AMD stouply prodeje jen o 2,3 % (tedy méně, než byl celkový průměr). Je možné, že AMD má, coby z této trojice nejmenší a nejméně bohatý hráč, největší problémy s nedostatečnými výrobními kapacitami.

Tržní podíly výrobců GPU v Q2 2021
Tržní podíly výrobců GPU v Q2 2021 (Zdroj: Jon Peddie Research)

Jak ještě uvidíme, poměrně zajímavá je situace v samostatných grafikách, ale v celkovém počítání, v němž jsou zahrnuté samostatné grafické karty i procesory s integrovanou grafikou, se v druhém kvartálu tržní podíly zas tak moc neměnily proti předchozímu prvnímu kvartálu. Největší zůstává Intel, který si polepšil ze 68,18 % celkového trhu na 68,29 %. Druhé v pořadí je AMD díky tomu, že má oproti Nvidii navíc i integrovaná GPU v procesorech Ryzen: jeho podíl ale klesl z 16,65 % na 16,48 %. Naopak Nvidia si mírně polepšila, svými samostatnými GPU drží celých 15,23 % celkového trhu GPU a iGPU – v prvním kvartálu měla 15,17 %.

Nvidia GeForce RTX 3070 Ti Founders Edition 1
Nvidia GeForce RTX 3070 Ti Founders Edition (Zdroj: Nvidia)

Podíly v samostatných kartách: historicky nejnižší podíl AMD (nebo rekordní Nvidie…)

Ačkoliv se celkové podíly pohnuly málo, pohyb mezi Nvidií a AMD je výraznější, pokud se podíváme na statistiku počítající jen samostatné desktopové karty, kterou Jon Peddie Research uvádí samostatně. Podle té podíl Nvidie v této oblasti dosáhl rekordních 83 %, takže desktopové grafické karty Radeon získaly jen 17 % trhu. V druhém kvartále to bylo ještě 81 % versus 19 %.

Jon Peddie Research jinak uvádí, že prodeje samostatných desktopových karet v druhém kvartálu klesly proti tomu prvnímu, a to asi o 2,9 %, zatímco celkový trh PC šel nahoru. Táhly ho tedy PC s integrovanými grafikami.

Tržní podíly výrobců GPU v Q2 2021 samostatné karty
Tržní podíly výrobců GPU v Q2 2021 jen samostatné grafiky pro desktop (Zdroj: Jon Peddie Research)

Je otázka, zda jsou aktuální tržní podíly obrazem toho, že by nabídka AMD byla o tolik slabší, nebo je hlavní faktor to, že AMD nemůže na trh dodat tolik grafik, kolik by chtělo. Tento faktor asi může trápit obě firmy, ale zkušenost z minulého cyklu kryptobláznění je, že Nvidia díky svému postavení (výrazně větší firma co do tržeb i zisků) byla schopná navýšit výrobu rychleji než AMD a tedy více těžila z vysoké poptávky po grafikách během kryptobubliny.

Nyní navíc má Nvidia výhodu, že vyrábí grafiky jak u Samsungu (Ampere) tak i u TSMC (Turing), takže je možné, že jednoduše dokáže mobilizovat víc výrobních kapacit, ale možná také jiných součástek – vzhledem k tomu, že předchozí se týká i schopnosti vyjednat nedostatkové paměti a podobné komponenty).

Ať už je ale důvod jakýkoliv, jen 17% podíl v samostatných GPU znamená pro AMD zatím historicky nejhorší výsledek, minimálně za dobu, kdy JPR tuto statistiku sleduje. Dosud bylo nejnižší číslo 18 %, dosažených v roce 2015.

Zdroj: Jon Peddie Research

Aktuální tržní podíly výrobců grafik: historicky nejnižší podíl Radeonů, Nvidia má 83 % dGPU
Ohodnoťte tento článek!
4.7 (94%) 10 hlasů

64 KOMENTÁŘE

  1. Článek je celej nějakej zmatenej, ale těžko může chtít AMD konkurovat NVidii, když se na grafiky vyprdli a nechávají místo nich vyrábět konzole. Vždycky jim TSMC vyrobí jednou za kvartál z jednoho waferu pár čipů na karty pro novináře na recenze a tím to hasne.
    Sice je vidět, že i NVidia stagnuje, protože jim toho Samsung taky nedokáže moc vyrobit, takže se podíly na trhu moc měnit nebudou. Holt bude třeba si 2 roky počkat, než zase NVidia začne vyrábět u TSMC novou generaci grafik.

    Osobně si ale myslím, že v oblasti grafických karet čeká NVidii strmý pád. TSMC je žádaný výrobce a jeho problémy s kapacitama výroby jen tak neskončí, proto také razantně zdražuje. Navíc je tu konkurence mobilních zařízení, kde se NVidia nechytla a proto časy, kdy herní grafická karta stála toliko jako konzole, jsou si myslim ty tam. Za ceny dvakrát vyšší nastane úprk hráčů z PC směrem ke konzolím a grafiky v PC budou spíš nehráčská zobrazovadla nebo na výpočty a v těhlech oblastech Intel a AMD přejedou NVidii jako nic.

    • Čekají na rudýho marxe až si konečně koupí grafiku aby to AMD zachránil. Grafik je všude dost. Radeony mají skladem na Mindfactory od začátku roku. Jen nesmíš bejt socka a tele a umět si to objednat. To je otázka 5 minut, jenže to radši bleješ hovadiny na netu pod každým článkem o grafikách.

    • Z toho jak jdou na dračku grafiky za 150-200% MSRP (a není to jen pro těžbu) se mi nezdá, že by někdo chtěl prchat od PC kvůli cenám. Jakmile budou výrobní kapacity dostačovat a ceny klesnou k MSRP, může Nvidia klidně vydat generaci s o čtvrtinu vyšší MSRP než Ampere a pokud ty karty za tu cenu budou skladem, bude se jich prodávat rekordní množství. Netěší mě to, ale taková je realita.
      Lidé, kteří za výkon nejsou ochotni platit (nebo na to nemají) už jsou buď na konzoli dávno a nebo si navykli na bazarové koupě / lowendové modely a jestli hi-end stojí 15 nebo 30 tisíc je moc nezajímá. Samozřejmě teď byl totálně předražený i bazar, ale mluvím v kontextu zvyšování MSRP ne kryptohorečky/nedostatku křemíku.
      A lidé, kteří za výkon ochotní platit jsou, tak klidně zaplatí víc než by dříve mnozí tipovali, to se ukazuje teď u grafik, ale i u prodejů luxusních skříní, vodního chlazení, svítících RGB blbostí….to ani ten výkon nepřidává a lidi za to hromadně platí solidní sumy.

      • Navíc, takový detail – inflace. Už třeba GTX 280/480 stály něco jako $500-$600 před víc jak 10 lety, se započítáním inflace to je minimálně těch $700 co by nebýt krypta a korony stála 3080, takže v praxi ty (reálné) ceny zatím nahoru nešly v horizontu 10+ let (nepočítám xx80Ti/90 a Titany, to je „luxusní zboží“ s úplně jiným poměrem cena/výkon než zbytek řad), opravdové zdražení bude teprv teď pokud Nvidia v další generaci hodí výrazně výše MSRP u 4070, 4080…

        • Gtx280 i Gtx480 stala 400 eur a bol to absolutny high-end chip, cize ako dnes 3090. Inflacia bola v skutocnosti za poslednych desat rokov v EU i US velmi nizka obcas dokonca zaporna a v premere menej nez dve percenta. 400 eur za pri dvojpercentej inflacii je po desiatich rokoch ani nie 500 eur (400*1.02^10). Takze asi tak. 😉

      • Kdepak, trh konzoli zdaleka neni nasyceny a ti nove prichazejici, to jsou prave hraci z PC. Navic ten problem bude hlavne sekundarni, staci aby odesla polovina soucasnych PC hracu ke konzolim a ikdyz ta druha pulka bude v klidku platit horentni sumy za hardware, nebude mit co hrat. Uz dneska se nektere hry na PC nedostanou, protoze je tam malo hracu. Kdyz ubyde pulka, bude tech PC hracu tak malo, ze zacnou PC ostrouhavat dalsi vyvojari a razem bude mit PC herni scena problem, takze zacnou dalsi odchazet na konzole a nakonec NVidia zkrachuje a dobre ji tak.

        • jo to určitě … ti pc hráči si osobně nechali portovat mmo na konzole … to jsou takové blafy … koukni se na grafy herních statistik …suverénně vedou mobily, to tedy budeme tvrdit, že kdo nedostane konzoli nebo graf kartu, přejde na mobil? Takže konzole nejsou, proto k nim ti pc hráči utíkají … to má přece logiku 😀

          • On je blázen toho neřeš, kňučí pod každým článkem o grafikách po celým internetu 🙂 Kdo chtěl kartu si dávno sehnal (kdo nebyl debil tak ji má za doporučenou cenu protože si příplatek dotěžil).

        • Neznám statistiky ohledně těch konzolí, každopádně jsem přesvědčen, že kdyby Nvidia viděla jen náznak toho, že by klesal zájem o grafiky, tak ceny půjdou dolů.
          Stačí si vzpomenout na březen 2017, kdy se zdálo, že by Vega teoreticky mohla být dobrá a tu Nvidia shodila o $100 ($150) cenu 1080 (FE) a vydala za $700 1080Ti.
          Samozřejmě vyšší cena výrobních procesů zvyšuje minimální cenu, na kterou by Nvidia v případě tvrdé konkurence nebo odlivu lidí mohla jít, ale nevěřím, že by Nvidia držela přemrštěné ceny až do vlastní zkázy. 🙂 Problém je spíš v tom, že je nic netlačí a ještě asi hned tak nebude tlačit ty ceny nezvyšovat…

          Hry – nesouhlasím. Nominálně počet PC hráčů pořád jednoznačně roste (je možné, že konzole rostou rychlej, to netuším), roste objem peněz co lidé utrácejí za hry, tedy i rozpočty na hry a počty her.
          Je fakt, že boom je hlavně v indie sektoru a v takové té „střední třídě“, často bývalá indie studia, která získala větší finanční prostředky. 3A hry jsou asi v určitém ohledu v krizi, kdy se enormní prostředky na jejich vznik často neodrazí v kvalitě a hráčské spokojenosti. Ale to, že 3A jsou dělané v prvé řadě na konzole je odjakživa, to není novinka.

          A nesouhlasím, že přibývá exkluzivit, naopak když se dřív opravdu lišil HW konzolí, tak exkluzivita, prostě byla exkluzivní, teď se spousta z nich časem na PC dostane (Horizon, Detroit). Navíc MS s Xboxem volí cestu: „je nám jedno, jestli naše hry budete hrát na našem Xboxu nebo našich Winech“ :D, takže zbývá Sony, které si drží část her exkluzivně a pak Nintendo, které je tak nějak samo pro sebe (specifický okruh her a fanoušků), ale nevěřím, že PC nadšenci budou měnit našlapané sestavy za Switch, ten si spíš koupí jen tak k tomu. 🙂

          • Díky za informaci, to jsem nevěděl (a ty moblní hry jsou šílenost), myslel jsem že to je cca vyrovnané. Ale i tak tím, že roste celé odvětví (přestože 6% u PC nic moc), tak bych se nebál, že by ubývalo obsahu na PC, spíš z toho obsahu co je navíc je toho víc na jiné platformy.

          • co se tržeb týče, tam je to jasně pro konzole, však taky na těch webech píšou, že pc trh je mnohem statičtější, i když vyjde nějaká herní „super bomba“ pro pc, s celkovým číslem tržeb to téměř nehne … pc roste pomalu, ale stabilně

          • Tady na webu je hodně lidí z IT, co žijí v nějaké své sociální bublině a navíc v Evropě a u nás zvlášť má tradici spíš to PC hraní než konzole. Ale ve světě je to trochu jinak a jakékoliv zdražení GPU nad míru inflace a nad míru zdražení konzolí, se imho negativně projeví v ochotě casual gamerů preferovat herní PC nad konzolí. Takže v tomhle musím dát Redmarxovi částečně za pravdu.

            • to ale asi platí pro nové hráče … ten co něco má, hraje na čem může … počká na lepší ceny, nebo bazar … nemá důvod přecházen na konzoli, k tomu nějaké zobrazovadlo a cálovat za hry řádově výš, než na pc …

            • No s tím nemůžu souhlasit, i tady v diskusi několik lidí psalo, že na to prdí při cenách grafik a kupuje konzoli. Naopak neznám nikoho kdo má jen herní konzoli a řekl v posledních letech, že na ni prdí a koupí si herní PC. Ceny HW tomuhle případu prostě nenahrávají..

              A že by hry byly ŘÁDOVĚ dražší, to je taky mýtus. Ano,nové hry jsou o něco dražší než na PC, ale těch akcií na starší hry je teď už plno i na konzolích a kdo chce pořídit levně a počká, hraje levně. Na PS Store teď koukám Witcher 3 za 150,-, Kingdom Come 200,- a spousta dalších AAAčkových her za pár drobných.

            • S tou sociální bublinou budeš mít pravdu, to jsem asi typickej příklad. 🙂

            • tak já nevím kdo tady co psal, jedna věc je napsat, druhá udělat … na čem hrál doposud, když na pc kašle … víš jak to je … neříkám, že to nikdo neudělá, těch posunů a přesunů jsou miliony … třeba já nevím, co bych na konzoli hrál, nevyhovuje mi ovládání, ani styl těch her … asi by se něco i našlo, ale na to abych to zkoušel, nebudu kupovat konzoli, aby mi po měsíci nějakého hraní ležela ladem … v lotru jsme komunita, hrajem spolu 14 let, setkáváme se jednou za rok, někdy za dva … taková druhá rodina .. co na konzoli?

            • Samozřejmě.. to nejde generalizovat. Ty jsi přesně případ, který na konzoli nepřejde a těch je stále mraky.. Stejně tak většina lidí co hraje kompetetivně nebo preferují hry, kde je lepší myš. Já mám oboje a doomovky bych nikdy na konzoli nehrál, prostě myš je myš. Ale času je málo a her hodně a na konzoli jsou šité hry, které se hrajou na ovladači výborně, hlavně všechny ty exkluzivity, sporty apod a tak pozoruju, že stále víc preferuju sednout na gauč před kravskou TV s ovladačem v ruce. Občas PSko někomu půjčuju na vyzkoušení, aby si zahráli TLOU nebo Bloodborne, většinou mám kolem sebe PCMR gamery a vždy mi to vrací překvapení, jak dobře se to hraje a jak celej ten ekosystém konzole efektivně funguje. Cena konzole už je jen příjemný bonus.

              To není nějaká propagace konzolí ode mě, prostě takhle to vidím, sám jsem nad konzolistama ohrnoval nos v dobách Exkaliburu a prvních Score. 😀

            • však já to beru … poslední konzoli co jsem měl, byla taková krabička na kazety s hrami někdy v devadesátých letech, připojovalo se to k televizi a byly k tomu gamepady, název si už nepamatuji, asi nějaká Sega … pak švagr začal nosit nějaké staré hry na pc (486) a už jsem u pc her zůstal …

            • Ja myslim, ze to Aznohh popsal dobre a mam to podobne. Zacal jsem s konzolema na PS3 a prave me chytily hry jako Demon’s Souls, Killzone (no u toho jsem s ovladacem prvni tydny trpel :D) a inFamous. Pak jsem se na PS4 chtel vykaslat, ale zase Bloodbourne a dalsi. Celou dobu jsem k tomu mel i PC prave s MMORPG. Takze myslim, ze neco by vas chytit mohlo, ale pokud mate treba to LOTRO a hlavne komunitu a necitite potrebu neceho noveho, tak proc utracet penize, ne? 🙂
              Konzolim dnes hraje do karet cena (a to vcetne her – akce jedou nonstop + bazarovy prodej placek) a jednoduchost (dnesni mladez uz pomalu ani nevi, z ceho se takove PC sklada). Samozrejme budou vzdy existovat PC hraci a PCMR a je to v poradku, protoze diky tomu mame moznost vyberu.

            • No vidíš, na bazarovej prodej her jsem úplně zapomněl. To prakticky maže tu nevýhodu o něco dražších her.

  2. AMD má nejmenší podíl jednoduše proto, že jejich ochota riskovat, byla nejmenší. Neměli odvahu roky dopředu nasmlouvat výrazně vyšší výrobní kapacitu. Ale nebral bych to jako negativum. Mohlo to dopadnout klidně opačně a konkurence mohla platit penále za neodebrané wafery, případně mít nevytížené linky.

    • Zatímco o limitech výroby GPU (7nm u AMD) asi máme odpovídající představu, prakticky nic netušíme o stavu kapacit a dodávek dalších klčových komponent a služeb, jako například GDDR a či pouzdření chipů. Notabene o opcích na dodávky APU pro konzole (předpokládám, že SONY/MS si předem zajistili zajímavá množství GPU pro pokrytí očekávaného úspěchu, v současné situaci i tak nedostatečné). AMD tak patrně vyrábí to co musí (APU pro konzole) a to co je výhodné (Zen3 chiplety a APU pro ntb/pc). Výrobně náročná obří GPU s realizovanou nízkou cenou/mm2 7nm jsou luxusem, který si v současnosti holt nelze dovolit.

      • souhlasím, toto je i podle mého názoru (dlouhodobě) přesný důvod. AMD roste v noteboocích, tedy tam musí směřovat podstatný objem dodávek, stejně jako konzole „jsou jasné.“ Zbytek je IMHO správně výroba s nejvyšší marží, tj. CPU v hiendu a serverovém segmentu. Zbytek je něco málo desktopových APU (zřejmě horší mobilní čipy) a něco málo na GPU, aby AIB dvorní výrobci (zejm. Sapphire) neumřeli hlady.

        Bude zajímavé sledovat, co se bude dít po uvolnění 5nm výroby Applem. Kdo se zmocní výrobních kapacit, a co se na nich bude vyrábět.

      • Myslím, že v tom bude ještě jeden důvod:
        Trh grafických karet nemá velkou setrvačnost narozdíl od serverů a výrobců notebooků.

        V okamžiku, kdy se trh uklidní a AMD dodá na trh grafické karty, ty se budou normálně prodávat. Kdyby měla výpadky dodávek pro servery a notebooky bylo by to horší.

        Totéž by mělo platit i pro výpočetní karty. Ví se jak to s nimi vypadá?

            • Měl jsem na mysli ty pro servery co běhají stejnejma kanálama jako servery. O volně prodejnejch bude asi do značné míry platit to co o grafikách.

            • Ale je teda fakt, že Nvidia má (v obchodech co jsem se narychlo kouknul) podstatně větší nabídku. A to by tam AMD mohla mít Polarisky od GloFo. Ale to je stejná písnička jako s RYZENY 2xxx.

            • Simi 30.8.2021 at 20:38
              To je dobra otazka, jak je to s GloFo. Take si ale rikam, ze AMD nebude chtit investovat do podpory Polarisu dalsi dekadu, a kdyby ted vychrdlili miliony cipu, tak by to nemohli jen tak prestat podporovat, cimz by si zase ubirali kapacity pro Navi a budouci SW. Neni to samozrejme jen o cipech samotnych, ale i pouzdreni, pametech, VRM, …, cimz by si ubirali kapacity zase jinde (v lukrativnejsi oblasti, jako jsou napr. servery).

            • @Alich
              Měl jsem na mysli výpočetní/profesionální karty, což je celkem lukrativní byznys, ale samozřejmě nejde přes partnery, takže v souladu s mojí teorií může být upozaděn…

              Navíc má nyní GloFo určitě zaplněné kapacity jako všichni ostatní, takže to byl spíše jen takový povzdech…

  3. No, vo svetle posledných finančných výsledkov to nie je až také prekvapenie i keď rekordne nízky podiel nie je práve dôvodom na oslavu.
    AMD rozhodne nemá zlé karty práve naopak ale hej, nedokáže vyrábať toľko čo nVidia + je dosť roztrieštené, APU, CPU, GPU, APU do konzol…

  4. Pri dnešnej polarizácii spoločnosti v rámci covid-podvodu a pretrvávajúcemu
    nedostatku grafík môže nastať podmienený prístup ku kartám…
    Napríklad normálny človek bude mať prístup priebežne
    a zabodaný až po 6. dávke mňamky…

  5. Ony 3 ze 4 GeForcek skončí na cryptu, teď se nebavím o nějakých obřích farmách. Mám na mysli takové ty domácí těžaře a malé těžařské firmy. To se pozná na počtu karet , kolik kdo objednává. Kdo to má na hrani, tak víc jak jednu nepotřebuje. Dneska u nás jeden kupoval 7 grafických karet. Přesně tihle případi mohou za to, že jsou ceny a dostupnost tam kde jsou… kdyby všechny karty koncily jen v rukou hráčů, byly by dostupné a za normální ceny. A poměr nVidia VS AMD by byl vyrovnanější tak jako dříve.

            • zajímavější je, že v nich mají „rakety“ ne ryzeny 😀 Jensen se Lisou moc nemusí, alespoň navenek …

            • když se podíváš na „výroční“ čísla geofrce now, 280 milionů herních hodin za rok, je to minimálně 30 tisích najednou připojených hráčů nonstop … nevím, kolik her uráhne jeden ten „rack“ se 40 kartami, musí jich být ale asi hodně, protože i kdyby všichni hráli tu stejnou hru, každý ji hraje v jiném čase, pokud nejde o multiplayer, tam je serverový čas daný … …

            • v ideálním případě, že by tedy bylo najednou připojených jen těch 30 tisíc userů, musí mít ten cloud k dispozici cca 750 těch jejich serverů, resp. „uzlů“, každý s 20 cpu a 40 RTX … v případě, že by všichni hráli aaa náročnější … spousta jich hraje ale méně náročné, nebo indy … jeden ten uzel se 40 kartami může obsloužit až 160 userů najednou …

            • No ja jsem se vlastne zeptal spatne. Zajimala me efektivita a potrebny prikon a jake procento to treba dela oproti crypto tezbe. Coz je asi nerealne rozumne propocitat. Jinak diky za nejake odhady (nevim odkud jste cerpal a jak moc se cisla blizi realite, ale minimalne za snahu).

            • všechna harwarová čísla jsou v tom odkazu, další pak ve výročních zprávách nvidie … cca 250 milionů herních hodin za rok, když je vydělíš počtem hodin celého roku, vyjde ti minimální konfigurace herních uživatelů nonstop 24 hodin denně po celý rok …